Rak Buku Bacaan Harian ku

Fazi's read book montage

Martha Stewart's Cookies: The Very Best Treats to Bake and to Share
Hello, Cupcake
Cake Pops: Tips, Tricks, and Recipes for More Than 40 Irresistible Mini Treats
Martha Stewart's Cupcakes: 175 Inspired Ideas for Everyone's Favorite Treat
What's New, Cupcake? Ingeniously Simple Designs for Every Occasion
BakeWise: The Hows and Whys of Successful Baking with Over 200 Magnificent Recipes
The Face Food Bento Book
Hello, Cupcake! What's New?
100 Sunnah Rasulullah SAW Yang Dilupakan
Imam Syafie Pejuang Kebenaran
Misteri Firaun: Musuh Para Nabi
Laksamana Cheng Ho: Pemimpin Armada Lautan Barat
Sejarah 25 Rasul
Solat Sunat - Kaitannya dengan Keperluan Masa Kini
Siri Kisah Teladan Para Sufi Siri 1 - Hasan Al-Basri
Cara Makan Rasulullah (SAW): Makanan Sihat Dan Berkualiti
Aura Personaliti Warna
Allah Tidak Pernah Jauh
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat Tapi Anda Malu Bertanya
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat 2 Tapi Anda Malu Bertanya


Fazi Fuad's favorite books »

AHLI PERPUSTAKAAN


Wahai orang-orang yang beriman!, Peliharalah oleh kamu dan ahli keluarga kamu dari (dicampakkan) Ke dalam api neraka, yang bahan bakarnya terdiri dari batu-batu dan manusia.
(Surah At-Tahrim: Ayat 6)

Ahad, 20 Februari 2011

Punca isteri hilang hormat pada suami











Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh wahai sahabat-sahabatku. Hari ini sayaingin kongsikan satu artikel yang sesuai untuk pasangan suani isteri mahupun yang bakal menempuh alam rumah tangga. Artikel ini saya dapat dalam inbox emel saya. 

Selamat membaca... 




Suami adalah ketua dan pemimpin keluarga, maka wajar sekali dia dihormati. Malah Islam sendiri mewajibkan seorang isteri menghormati dan mendahului suami dalam segala hal, selagi ia tidak bertentangan dengan syarak. Namun begitu, tatkala ini, telah banyak perkara yang sebaliknya pula berlaku, iaitu isteri hilang rasa hormat pada suami.


Jika isteri dahulu tunduk kepada segala kata-kata suami, kini sudah ramai isteri yang besar kepala, malah berani pula melawan kata-kata suami, ibarat lupa bahawa syurga seorang isteri itu bila suaminya redha kepadanya. Tidak dinafikan terdapat isteri yang secara terang-terangan menunjukkan sikap tidak hormat pada suami. Mengapakah perkara sebegini berlaku? Mari kita lihat punca-punca yang boleh dikaitkan kepada permasalahan ini.


1. Tingkah laku suami


Antaranya rasa hormat terhadap pasangan sebenarnya boleh hilang gara-gara tingkah laku suami tidak sesuai dengan keinginan isteri. Mungkin kerana isteri menganggap suami telah melanggar prinsip-prinsip yang selama ini dipegang teguh. Ia mungkin boleh jadi hanya disebabkan perkara yang kecil sahaja, namun kerana telah melanggar prinsip, maka rasa hormat makin kurang terutama jika ia dilakukan berkali-kali.


Sebagai contoh, suami sering kali tidak menepati janji ataupun terlalu kerap berbohong. Tindakan yang sama dan asyik diulang-ulang akan menyebabkan seorang isteri hilang kesabaran dan benih-benih tidak hormat mula terbit dalam hatinya. Ditambah pula dengan godaan syaitan yang tidak pernah berhenti mencari jalan untuk memporak-perandakan perhubungan suami isteri, isteri mula termakan hasutan syaitan.


2. Standard tidak realistik


Penyebab lain lunturnya sikap hormat terhadap suami adalah kerana kecenderungan isteri menilai suami pada standard yang tidak realistik. Sebagai contoh, si isteri membandingkan suaminya dengan tokoh lelaki yang dihormatinya. Mereka mengharapkan si suami berkelakuan seperti tokoh ataupun idolanya tanpa menyedari bahawa suaminya adalah seorang insan yang cukup berbeza daripada apa yang diharapkannya. Inilah yang boleh menyebabkan punca berlakunya pertengkaran. Mereka bertengkar kerana suami tidak berkelakuan seperti yang diharapkan.


3. Tidak menghargai isteri


Selain itu, sikap suami yang tidak menghargai isteri juga boleh menjadi punca isteri hilang rasa hormat. Sebagai contoh, suami tidak menghargai susah payah isteri bekerja mencari pendapatan lebih untuk keluarga. Malah suami memandang remeh tentang kerja yang dilakukan oleh isterinya.


Keadaan sebegini lama kelamaan boleh menyimpan rasa sakit hati kerana suami tidak menghargai apa yang dilakukan oleh isteri. Perasaan marah dan sakit hati akan menciptakan suasana yang sangat tidak menyenangkan dalam perkahwinan. Apa yang dilakukan oleh suami akan dilihat tidak bererti lagi. Pada tahap ini, sikap saling menghargai sudah mula luntur dengan cepat sehingga membahayakan semua struktur perkahwinan.




Petanda


Ada beberapa petanda yang boleh memberi petunjuk bahawa rasa hormat terhadap pasangan sudah mula pudar. Petunjuk itu antaranya adalah :


  • Seorang isteri mula memperkatakan kekurangan suami di depan rakan-rakan anda. Hati-hati kerana itulah tanda awal yang paling mudah dikenali.
  • Sering berjenaka atau mengeluarkan sindiran yang sinis lagi tajam terhadap suami.
  • Mula bersikap kasar terhadap suami, seriring dengan yang mulai hilang, isteri juga jadi malas untuk bersikap lembut, manis dan sensitif terhadap suami.
  • Cara isteri mendengar cerita dan keluh kesah suami mula berubah. Ada empat tahap mendengar iaitu mendengar bersungguh-sungguh, memberi tidak balas, mendengar sepintas lalu dan akhir sekali tidak peduli. Jika anda sudah enggan mendengar cerita suami, maka tahap tidak hormat anda pada suami memang sudah terlalu tinggi.


Menilai diri


Jika suami merasakan isteri sudah mula ada tanda-tanda tidak hormat pada suami, maka sudah tiba masanya anda menilai akauntabiliti sebagai pemimpin rumahtangga yang layak dihormati. Mungkin anda tidak menunaikan hak-hak isteri, maka sudah tentulah rasa hormat itu akan kikis sedikit demi sedikit.


Jika isteri pula sudah mula ada tanda-tanda tidak hormat pada suami dalam diri, maka sebaiknya anda patut mula mengamati apakah penyebabnya. Mungkin ia kerana suami anda memang ego, sombong mahupun tidak matang.


Namun begitu, anda sendiri sebagai isteri, seharusnya mula menilai diri. Antaranya dengan bertanyakan pada diri anda sendiri persoalan “adakah anda menghargai diri anda sendiri?” Jika anda tidak menghargai diri anda sendiri, bagaimana anda mahu menghargai orang lain? Kedua, tanyakan apakah anda bersungguh-sungguh tidak menghargai suami? Dan akhir sekali, tanyakan pada diri anda, dapatkah hati anda menerima hakikat bahawa suami anda tidak menghormati anda?


Sekiranya rasa hormat sudah semakin hilang, maka untuk membangunkannya kembali memang bukan sesuatu yang mudah. Boleh jadi sikap tidak menghargai pasangan ini sudah tertanam sejak kecil lagi kerana menuruti sikap orang tua yang suka mengkritik dan tidak menghargai pasangan. Apa yang dilihat sekian lama akan diikuti bila anak sudah berumahtangga.


Sebenarnya jika anda sukar menghargai suami, ada kemungkinan anda memang tidak mampu menghargai orang lain yang ada di persekitaran anda. Perasaan terluka atau sakit hati kerana sikap suami membutakan mata dan hati anda sehingga tidak dapat melihat perkara yang baik atau positif yang dilakukan oleh suami dan wajar dihargai.


Bila hilang rasa hormat sudah mencapai tahap ini, maka sering kali yang terlintas di fikiran anda adalah perpisahan atau cerai. Kalau ini yang sedang bermain dalam fikiran anda, maka fikir dulu sedalam-dalamnya. Anda masih punya peluang untuk memperbaiki hubungan dengan suami. Mulakannya dengan membincangkan masalah ini dengannya. Kalau perlu, buat satu senarai yang seharusnya anda lakukan dan perkara yang perlu anda hindarkan.


Memang diakui, membicarakan masalah sebegini dengan pasangan agak sukar, tetapi jika anda masih sayangkan suami dan rumahtangga yang anda bina, maka ungkapkanlah segalanya dengan perasaan jujur dan lembut. Jauhkan dari sindiran atau ucapan sinis kerana ia boleh membuat suasana semakin tegang.




Semoga kita semua dapat keredhaan Allah dengan amalan kita sepanjang hayat. Kita berusaha, berdoa, dan tawakkal insya'allah




Wallahualam bi shawab


bacaan harianku

211 ulasan:

  1. terima kasih, saya ingin sekali coretan ini dibaca oleh isteri saya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. MEMAKANKAN BAGAIMANA MENDAPATKAN SUAMI EX ATAU KEMAHIRAN EKAT? RAHARI LEBIH LANJUT DI SINI ADALAH PELUANG ANDA ANDA EMAIL YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGIL +2347050270227 Saya GOT MINYAK DENGAN SPELL LOVE SANGAT KUASA.

      Padam
    3. Dlu aku perna skiti hati bini aku aku perna menduakan nya tapi aku sadar aku sala aku coba buat semua apa yang dia mau untuk menutupi kesalahan ku tapi itu semua tak membawakan hasil semua kata2 ku tak perna dia dengar 1 kata pun padahal semua yang dia mau aku truti smapai aku dah tak than menahan rasa skit ini aku bagi tau dia kalau ada laki laki bole buat kau bhagia aku rela lpas kan kau walau hat ini sangat skit di situ aku tak sedar air mata aku kluar aku sjut depan dia aku nitak maaf sama dia ckup sek sah rsa hti ini aku bgi tau dia aku tau aku perna skti hati kmu asal kmu tau skit yang kmu rsa saat ini mukin lbih skit yang kurasa

      Padam
  2. terima kasih, saya ingin sekali coretan ini dibaca oleh isteri saya..

    BalasPadam
  3. kadang2penat berbincang,pasti jadi lagi..cinta untuk suami lgsg dh xde,malah nafsu juga kian mati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu..tawar hati dan kecewa

      Padam
    2. MEMAKANKAN BAGAIMANA MENDAPATKAN SUAMI EX ATAU KEMAHIRAN EKAT? RAHARI LEBIH LANJUT DI SINI ADALAH PELUANG ANDA ANDA EMAIL YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGIL +2347050270227 Saya GOT MINYAK DENGAN SPELL LOVE SANGAT KUASA.

      Padam
  4. suami saya belajar ilmu yang tidak elok, saya dah larang dengan baik tapi dia tak nak dengar cakap saya sebab itu saya hilang rasa hormat pada suami sekarang.

    BalasPadam
  5. Selalu yg didengar dan dibualkan melebihkan suami daripada isteri. Yang hakikatnya isteri jadi derhaka kerana sifat dan sikap suami durhaka yang menolak hukum Allah dimana mengabaikan tanggungjawab dan tidak adil kepada isteri dan keluarganya (anak2).

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy sangat setuju....dgn kenyataan ini.
      Knp suami kedekut dgn isteri sdgkan isteri klu boleh semua nak bg kat suami😣😣😣😣

      Padam
  6. Semenjak die berkahwin lain dan saye sendiri tidak mengetahuinye...dan bersikap kasar , selalu x ckp jujur.pda saye.semenjak itu hilang hormat saya kpd die...saya thu itu dose..bile bermusyawarah die naik angin sentiase...buntu saya dibuatnye..

    BalasPadam
  7. sentiasa berlakon ' i m happy' bila dpn suami.. kalo tunjuk muka x puas ht...mesti kena terajang free. dpn ank lak 2. sebenarnya sy sedar sy d tipo! dari sume segi.wang ringgit..playboi bagai...sy act sume ok sbb sy kesiankn ank2..dah nekad..whatever happen... aku kena kuat...sekuat tiger...YA ALLAH..berikn petunjuk MU..dan pembalasan utk sume perbuatannya akn d byr....cash @ x...Tuhan y tau segala2nyerrr.... yes! u r so strong...like tiger!

    BalasPadam
  8. sabar, dah lama bersabar, maaf, dah berkali2 dimaafkan tapi masih berulang. kepercayaan dah tiada, apa yang nak di perjuangkan untuk perkahwinan yang telah hancur. suami saya langsung tak pedulikan saya, kalau outstation seminggu, seminggu dia x call, tanya khabar saya dan anak2. dulu saya bersabar, sebab, anak2 kecil. tak nak biar membesat tanpa ayah. sekarang semua dah besar, saya nak menarik diri dari perkahwinan saya. saya minta cerai dengan suami, dia buat pekak saja. apa yang patut saya buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmng, suami selalu berlagak seperti tiada apa yg berlaku.. ego u mengakui kesalahan.. penat dan pening isteri tidak dipeduli yg penting, sahabat dan teman-temannya sihat dan menyanjung hidupnya.. kita tak pernah dipeduli

      Padam
    2. Pergi minta fasakh la...
      Suami kayu mcm tu mana tahu perasaan isteri

      Padam
    3. dah minta.. dia xnk lpskn. berubah hnya skjp. hrp sgt 1 hr nt kmi bpisah. biar sy susah penat dr susah ht n mkn ht!

      Padam
    4. Amik peguam..nk lg senang curang bg tau suami

      Padam
  9. Perasaan kasih saya pada suami makin berkurangan. Perkahwinan selama 22 thn makin menjarakkkan kami. Suami terlalu mementingkan karier, kawan2 dan banyak menghabiskan masa melayari FB. Terlalu berbangga dengan konsep mengeratkan silaturrahim sesama manusia tetapi bersikap sebaliknya bila bersama saya. Saya telah meluahkan segala perasaan tidak puas hati tetapi umpama mencurah air di daun keladi. Kami seperti orang asing, tidak ada gurau senda dan komunikasi amat terhad. Saya redha dengan ujian dariNya....tetapi bila terlalu banyak ruang kosong dibiarkan diantara kami, saya merasakan seperti tidak mengharapkan apa2 lagi dari suami dan saya boleh hidup sendiri kerana punya kerjaya sendiri. Hanya ikatan perkahwinan saja terlihat seperti kami tidak punya masaalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm sya jgk. Dia lbh penting kn kerja,kawan2 dan adik beradik dia. Kami yg keluarga dia,dia bkn kisah sgt... Bosan

      Padam
    2. Sedih baca artikel ni.. Seperti ape yg sedang sy lalui sekarg.. Tp perkhwinan baru nk masuk 4 thun.. Ego suami sgt2 tggi.. Hub dgn Allah ,kwn2 dan org luar di jaga.. Tp knpa hub dgn isteri dibiar tidak dijaga.. Sy smpai jadi pnt utk mngalah lg. Rse mcm tawar hati. Tp sbnrnye msih sygkn dia. Cume egonya sgt tggi, ibarat sume yg berlaku salah kite dan yg betul adalah dia. Salah ckit akn merajuk dan xberckap. Kte mngalah dlu mnta maaf xdilayan.. Mlah di herdik lagi.. Menitis air mata sedih dan kecewa ibarat maruah dipijak2 apabila permohonan maaf tidak dihirau walaupon bkn salah kte.. Just kte xnk mkin keruhkn keadaan shja.. ��

      Padam
  10. berhati hatilah bila isteri mula hilang rasa hormat kepada suami kerana ia akan cenderung meluahkan perasaan kepada orang lain... apabila dia mula meluahkan masalah hubungan anda dengan orang lain, syaitan akan mempengaruhi si isteri untuk berlaku curang terhadap suami... masalah ini telah terjadi kepada saya.. demi Allah saya telah memaakan dia. selebihnya serah kepada Allah untuk memberi hidayah kepada isteri saya, kerana saya tidak mahu dia hidup dalam kegelapan dunia dan akhirat...

    BalasPadam
  11. saya rasa saya dh hilang hormat terhdap suami. dah la awal2 kenal dulu kena tipu. mcm2 dia tipu saya. lps dh btunang baru kantoi sgala kata2 penipuan dia. saya nk batalkn prkahwinan pn sbb fikir pasal famly. sy cuba memaafkan sbb dia ckp nk berubah. tapi kalau bnda yg sama asyk berlaku, kemaafan tu berubah mnjadi kebencian.lepas kawen prangai mcm apa je. panas baran. xabes2 duk mnggatal ngn pmpuan, sket2 kalau gaduh tgk video lucah (yg tu saya plg benci). hilang segala hormat saya terhadap suami dgn sikap dia yg keji tu. bila nk brubah xtau. usia prkahwinan ktowng baru 8bln. tp rmahtngga dh porak peranda. bila ajak bbncang baik2 nk melenting xtentu pasal. ego yg melampau. xnk mngaku salah. betullah org cakap, hubungan yg bermula dgn penipuan xkn bahagia. & now sy pregnant, after due ni mcm nk mntak utk berpisah je. xtahan hdup dgn llki yg xpernah mnghargai dah la mkn makian dia tiap2 hari. sy dah fed up dgn perkahwinan ni.biarlah Allah tentukan sgalanya..sy sllu berdoa smoga Allah bg ptunjuk kat saya..sbb sy mmg yakin hubungan ni xkn kekal lama. & utk pesanan adik2 d luar sana. once lelaki tipu korang SEKALI pun, jangan sesekali jadikn dia hsband.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ALLAH..kak..saya sedang harungi perkara yang sama seperti akak sekarang ni... :'(

      Padam
    2. Allah melihat malaikat mencatatkan, Semoga apa terjadi musibah utk kita, hanya tawakal dan berbanyakkan sembahyang sunat Tahajud moga Allah bersama kita

      Padam
    3. Sedih ... hampir sama mcm sy. Tgh mengndung 6 buln kene blasah smpai lunyai. Bukn skli malah masa dlm pntang pun kene penyepak. Harapan je nk bincang baik2. Sbb stiap kali sy cuba luahkn perasaan sy dgn harapan suami akn dgr dan memahami akn berakhir dgn pertelingkahan dan ugutan tuk berpisah. Niat hati mmg nk berpisab tp nth knp sabar lg hati ni.
      Kekdang nak jg anak pun da tde hati. Biarlah berpisah skrg tgh baby ni kecik dr berpisah bila ank da besar.
      Tp bila pikir2 balik.. rumahtangga mn yg tk bergelora.

      Sedih tak taw nk mengadu kt sape lagi da.

      Padam
    4. Nasib kita sama sering ditipu..sampai skrg xbahagia hya airmata peneman setia

      Padam
    5. Apa ke bodoh seorang manusia biarkan dirinya dobuli. Ko ada kerjayakan? Pergi lah mahkamah ..
      Bila laki kau pukul kau .. lari lah. Cari rumah lain sewa. Sapa kata berdosa lari tinggalkan laki yg pukul ko. Kau yg bodoh.

      Padam
    6. Ntahla..sy pun penat..saya yg kerja,sy amik hntar ank,sy balik masak lg..suami,balik kerja,pergi gim,balik rumah,tahu makan je..huhu..sy penat,kdg2 menjerit kuay2 sbb tension.kenapa saya layan mcm org gaji..selalu berdoa agar dipinjamkan suami yg sygkan sy tp belum trmakbul agaknya..patutlah allah bg ank 2 je kt saya,allah swt tahu kalo ank ramai,saya xtertanggung sbb sorang2..kini,saya seakan membenci suami sendiri..

      Padam
    7. Cerita ini lebih kurang cerita sy.
      Waktu kenal lain ceritanya, masa bertunang lain ceritanya, akhirnya terbobgkar selepas kahwin.
      Sedih hanya Allah yang tahu..tapi sikap itu xpernah berubah..sekali dia menipu seringkali anda akn terus ditipu..

      Padam
  12. Alhamdulillah byk memberi manfaat info ini. Jga cba untuk perbaiki diri dan hbgan bersama psgan

    BalasPadam
  13. Saye xtauw dgn sikap suami saye..dyew pnaz baran...dyew da melampau2 n menjadi2 skunk?cozzz skunk sayew da fedup pngai dyew?syew xlayan dyew

    BalasPadam
  14. kalau suami curang dah bnyk kali .isteri mana yg blh terima .kalau hdp bersama pun krna nak jaga hati keluaraga dan anak.hakikatya sungguh menyakitkan .apa hak isteri yg sering disakiti perasaanya?


    BalasPadam
  15. A.kum sy tidak sebelah mana2 sbb sy membaca mencari ilmu sebagai panduan yg baik jadikan teladan yg x baik jdikan sempadan cuma perlu diingatkan kita manusia bersifat baharu x ada sapa yg x melakukan kesalahan kecuali allah swt sedangkan nabi pun ada melakukan kesilapan inikan kita hamba @ umat nabi muhammad jgn sesekali menunding jari menghukum org tu salah org ni salah habis kita ni baik ke x pernah buat salah ka pada para suami n isteri setiap apa yg kita nak laku fikir pertimbangkan dgn akal fikiran waras perlu @ x perlu berlaku ingat setiap yg baik imbuhan yg baik setiap yg x baik ada pembalasannya hanya allah swt yg tahu renung n fikir2kan sebelum berlaku wallahualam allah maha besar n maha mengetahui

    BalasPadam
  16. Saya lagilah tak tahu apa puncanya isteri semakin lama semakin tidak lagi menghormati saya sebagai suami. Saya sentiasa mengutamakan kebajikan isteri dan anak-anak. Salah saya mungkin saya tidak setaraf idola isteri saya. Pernah isteri membanding-bandingkan saya dengan jiran sebelah yang rajin ke surau. Pelbagai cara isteri menyakitkan hati seperti tidur di bilik berasingan, tidak menjawap telefon atau sms. Matlamat berumahtangga sudah kabur, prestasi di tempat kerja juga merundum jatuh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu br jiran d jd idola, blm lg klu Rasulullah. berat sgt ke nak solat berjemaah d masjid? jdlh pmimpin yg baik bg kluarga ikut cara Rasulullah...

      Padam
    2. bandingkan pulak dia dgn isteri jiran baru dia ada akai.. nak banding ngan Rasullullah konon.. isteri zaman skrang sebaik isteri Rasullullah ka??

      Padam
    3. Kalau seorang suami mampu layan seorang isteri sebagaimana Rasullullah melayani isterinya , mesti isteri tu sebaik-baik isteri Rasullulah. Heh heh heh


      (tak payah 100% mcm nabi layanan tu, sebab lelaki zaman sekrang layan isteri pun macam sampah)

      Padam
    4. Tanpa nama 10 Ogos 2016 9:14PG - Statement anda yg "(tak payah 100% mcm nabi layanan tu, sebab lelaki zaman sekrang layan isteri pun macam sampah)" tenyata berat sebelah..perlu dingatkan bahawa bukan semua lelaki mcm tu,dan juga perlu di ingatkan bahawa perempuan zaman sekarang makin ramai derhaka dgn suami disebab kan "Hak sama rata", dan disebabkan oleh kerjaya hinggakan tanggungjawab kepada suami juga diabaikan jadi ini bukan salah sebelah pihak shj, masing2 ada peranan masing2...

      Padam
    5. Tak perlu nak bergaduh kat sini... korang google dan jumpa artikel pasal ni pon mesti sebab tengah bermasalah dengan pasangan tak kisah la anda seorang isteri atau suami...

      Saya juga dalam keadaan yang sama. Tapi tak perlu nak salahkan sesiapa. Cuba kaji kekurangan kita dulu untuk perbetulkan keadaan.

      Kalau tak dapat selesaikan juga masalah dengan pasangan, jika perpisahan jalan yang terbaik daripada hidup dalam penderitaan teruskan. Apa apa pob minta dengan Allah. Allah kan ada...

      Padam
    6. Lelaki zaman sekarang suka harapkan isteri buat semua..Harus bekerja utk keluarga...suami habis kerja duduk rumah ngadap tv..sedangkan kami isteri urusan rumahtangga & office pun kena handle...kalau kami tak dapat uruskan rumahtangga sempurna dia akan sinis gunakan perkataan yg menyakitkan hati...bila bawa berbincang..kita yg balik dipersalahkan....kesudahnya telan lah semua, demi anak...sehingga saya terpaksa rujuk kpd doctor psikitrik kerana mengalami depression terlalu banyk telan masalah...

      Padam
    7. Ni saya sokong.mmg dulu saya alami perkara yang sama..suami buat isteri mcm hamba.tugas isteri kena lunaskan.abis keja berkejar amik anak masak kemas rumah basuh baju lipat kain ank merengek nak susu..tambah lagi anak bergaduh bertempek sana sini..suami?buat ape duduk bilik main game sampai tido.cukup masa makan.kadang2 makan pun pegang hp main game.isteri kat sebelah mcm tunggul.tido sebilik isteri nak pegang tangan pun dah tepis..bila isteri makan hati mula melenting mengamuk ngan sikap suami..ape suami ckp? Isteri durhaka..isteri durhaka mcm2 hadis keluar.rasa dah penat layan suami mcm ni..tambah penat bila bergaduh bawa anak2 lari pg rumah mak bapak die.ape yang nak tunjuk sebenarnye..nak tunjuk isteri penyebab nye???

      Padam
    8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    9. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    10. Hanya air mata peneman setia...sya buat semua dri kerja cri duit,kerja umah..tak pyah ckp la bsuh bju,masak kemas dn sbgainya la..malah mesin rumput bgai sya buat...tu pon mkan mkian tiap waktu...dia xkja...sya kerja..sya faham keadaan dia...malah mak dia pon minta kat sya duit...sya xksah..tp sya mkn hati ngn dia sebab dia selalu mki sya..sya penat kerja..dia ckp sya kuar jd pelacur...jgn blik umh mk sya..klau x dia ceraikn sya...sya sabar..sebb sya msih sygkn dia..tp hari2 mkn air mata..kmi dah kwin 12 tahun...sya penat sya uruskan anak2..hanyar.ambik ank sekolah semua sya buat...dia dok umh..lyan game...bila rasa nk lpas geram..makian la dia bg kt sya..sepak terjang pon dah pnh kna...tp sya still sbar sb sygkn dia..n kesiankn dia..klau sya xdak dcc dia adakah org yg nk bg apa dia nk..adakah org yg tahan dgn dia...

      Padam
  17. Saya dulu sgt hormatkan suami sampaila saya tau yg dia tipu saya selama 2 tahun. Rupa2nya dia ada isteri dan seorang anak. Anak kami dah umur 2 tahun baru dia nak mengaku tu pun sbb saya paksa dia bg tau hal sebenar kenapa dia tiba2 saja nak pegi sarawak. Patutla selama 2 tahun, lgsg dia tak pernah publish perkahwinan kami pada pihak atasan dia. Skrg dia dah bercerai dgn isteri pertama , tapi masih lagi keadaan saya dgn anak terkontang kanting sendiri. Skrg saya tgh hamil anak kedua, masih lagi dia tak publish perkahwinan kami. 4 tahun saya bersabar walaupun hak saya sbg isteri lgsg tak dipedulikan. Tapi sabar pun ada batasnya. Kesabaran saya betol2 tercabar bila dia mula berani tunjuk gambar perempuan pakaian seksi dalam laman sosial dia. Sedangkan saya ni isteri dia, tak pernah lgsg dia dedahkan gambar kami anak beranak, inikan pula gambar perempuan lain. Mmg saya bencikan dia skrg.

    BalasPadam
  18. Aku nak cerai ngn suami akulh.aku tak tahu nk kata apa.better aku mati or derma semua organ.lebih baik dr aku bunuh diri.aku marah benci dendam menyampah dgn suami.dia buat aku benci dri aku sendri.lelaki yg tak tahu bersyukur.

    BalasPadam
  19. Saya jadi hilang hormat dan bencikan suami saya semenjak dia chat bende2 yg x sepatutnye kat kawan perempuan dia. Skarang anak da 5 bulan da...ikot kan hati nak je bercerai. Sebab benci sangat. Tapi kenang kan anak,tahan je dulu. Bile dia buat baik pon rase meluat. Saye rase kalau ade problem lagi lepas ni, memang senang je saye nak meletup dan tuntut cerai.

    BalasPadam
  20. Cerita saya lebih sadis.. Baru berkahwin 3 bln.. Masa usia perkahwinan x sampai sbln..seorang perempuan call di pejabat dan bgtau dia madu saya dan telah mengandung anak luar nikah. Suami berkahwin di sempadan sebulan selepas kami bernikah. Hati jd tawar.. Tp saya maafkan suami selepas muhasabah diri ini dan mendapat khidmat kaunseling di pejabat agama.. Dia janji tak akan buat lagi selepas saya beri peluang pertama dan terakhir.. Saya minta dia lepaskan perempuan itu sekiranya sayangkan saya. Saya akan membuat perhitungan dan libatkan keluarga sekiranya dia mungkir janji. Hidup seperti biasa selepas itu walaupun hati ini sgt kecewa.. Tp entahlah..hati kecil sy sbg isteri terasa suami masih tidak jujur kpd sy.. Saya mohon kpd Allah swt supaya dapat tunjukkan kebenaran itu sekiranya ada.. :-(

    BalasPadam
  21. Mohon tanya sedikit...saya mula hilang sabar kerana suami gagal tunaikan kewajipan allah,puasa x pernah,sembahyang apatah lagi,malah buat kemungkaran yg lain pula,duit pula mmg x prnh ckup mskipun da brtambah wang nya,bila di tegur,di jawab nya kubur lain2,saya hampir saja terikut dengan perangai suami,.saya harapkn dia akn jadi pmbimbing saya,5 tahun bertahan sekarang saya rasa hormat pd nya semakin kurang,saya kurang brcakap padanya,hati saya tawar padanya,sdah bbrpa kli saya mngurnya masih sama..berdosakah saya kerana tidak lagi mghormatinya?sampai saya rasa saya hanya pelengkap nafsu semata2,meskipun dy baik dan x rajin namun gagal dlm isu itu,dan akn berubah marah jika saya tegur..saya buntu..mohon bantu..

    BalasPadam
  22. Tanpa Nama 16 Ogos 2014 11:26 PTG
    Aku nak cerai ngn suami akulh.aku tak tahu nk kata apa.better aku mati or derma
    semua organ.lebih baik dr aku bunuh diri.aku marah benci dendam menyampah dgn
    suami.dia buat aku benci dri aku sendri.lelaki yg tak tahu bersyukur. **********************************************************************************masalah dh selesai ke?

    BalasPadam
  23. Saya pun menghadapi masalah dgn suami. Suami x ada kerja tetap, masalah kewangan menjadi punca selepas saya berhenti kerja utk menjaga 5 org anak. Saya beri kepercayaan bila suami byk di office sampai x balik rmh.konon biarlah dia d beri ruang utk memulakan perniagaan. Namun begitu dia secara senyap berkawin lain. Dengan keddie golf yg menghulurkan duit pocket dan modal main golf. Saya dpt tahu selepas 4 tahun mereka bersama. Memang dunia rasa gelap ketika mengetahui suami yg di percayai membuat onak d luar. Tiada nafkah kpd kami dgn alasan x ada duit sebab x ada kerja. Hilang rasa hormat saya kpd suami. Walaupun saya cuba tapi saya byk berdiam diri dan menjaga diro sendiri dan anak2. Saya penat dgn hubungan ini. Namun saya teruskan sebab saya kesihankan anak2. Sayang atau cemburu dah saya kikis dari hati.Saya pasrah dan saya hanya berdoa pd Ilahi.

    BalasPadam
  24. Apa kena la korang ni, macam orang mabuk je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku harap ko kena macam orang2 kat atas tu dan tengok la ko macam mabuk ke tak. mungkin lagi teruk iaitu gila hehe

      Padam
    2. org gle la kot yg ckp org mabuk ni..syuh2 main jauh2..budak!

      Padam
    3. org gle la kot yg ckp org mabuk ni..syuh2 main jauh2..budak!

      Padam
  25. Perempuan sekarang dah Ada pendapatan sendiri, university pun melimpah ruah dengan perempuan. orang perempuan nak jadi boss. Pergi pejabat agama Dan Mahkamah syariah, perempuan jek yang kita jumpa. Hakim ngan polis bantuan jek lelaki. masa wife bersalin, dari Anak pertama sampai Anak ketiga, doktor yang sambut semua doktor lelaki. pelik, mana pie doktor perempuan. Mungkin, (jika boleh agaknya) perempuan mahu juga dilantik jadi kadhi atau bleh nikahkan orang. hahaha

    BalasPadam
  26. macamana pula dengan suami yang pentingkan anak dulu baru isteri.. bila susah, isteri yang di cari.. minta itu minta ini.. tapi bila senang ( time dapat gaji ) anak yang dahulukan.. isteri kemudian.. segala wang habis kat anak.. isteri x dapat apa.. bila isteri dah terasa hati dan ada aura2 bakal bergaduh, barulah suami beli sesuatu untuk isteri.. perlu ke isteri menghormati suami lagi? patut atau tidak kalau isteri berkecil hati dgn cara suami

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanya x perlu lah disedihkan...anak dia anak puan juga. patut bsyukur dia masih hargai anak..ada org lain suami lgsung x ambil perduli anak sdiri..benda cmni just perlu komunikasi la pelan2..

      Padam
  27. mmg perit bila dikecewakan.. tp bljrlh utk redha. sy prnh melalui sama sprt yg uolls cerita..tp jiwa lebih tng bila sy menerima dia seadanya...redha dgn tkdir Allah dan mengadu sglnya dgn Allah...jika di rumah suami hak kita..jika di luar, dia hak ramai org. yg paling penting..dia hak Allah...

    BalasPadam
  28. Suami seorang insan yang sangat baik. Ini juga diakui oleh teman teman pejabat saya. Yang buat saya selalu marah tu. Kdg2 dia pentingkan diri sendiri. Saya sukakan rumah yang kemas, tapi dia pula suka mengumpulkan brg2. Memanglah suatu hari nanti brg2 tu berguna. Tapi yang jadi masalah x simpan betul2. Rumah saya flat 2 bilik sahaja. Itu yang jadi masalah.

    Skrg ni saya sedang bercuti sakit. Saya cadang nak sambung cuti tanpa gaji untuk berehat di kampong. Tapi dia tak bagi. Kononnya macam dia boleh jaga saya.

    Tapi saya perlu buat juga kerja rumah. Saya kena masak makanan sendiri.

    Kalau sekadar demam tak apa. Tapi saya ni baru menjalani pembedahan d perut.

    Apa pandangan tuan/puan terhadap masalah yang saya hadapi ni. Mohon bantuan

    Cumanya kadang2 tu saya menjadi geram sangat2 tu bukannya apa. Dia kdg2

    BalasPadam
  29. Cerita aku...aku dah kawin selama 10 tahun.selama 10 thn aku kawin suami aku tak pernah bagi nafkah kat aku.Nafkah untuk aku beli baju,lipstik,dan apa saja utk keperluan aku.semua aku beli sendiri.suami aku mmg habiskan duit gaji dia tapi utk bayar kredit kad,hutang loan peribadi sbb kami beli tanah ...tak de satu sen pun dia sumbang untuk aku..ingat pada aku...beli hadiah ke....Alasannya aku dah ada gaji dan semua kawan dia xde bagi duit kat bini...aku juga habiskan semua gaji aku utk keluarga,bayar kereta,rumah,pengasuh,bagi duit kat mak dan mak mertua aku,kdg kdg beli barang dapur...tiada duit utk diri aku...Aku gaji besar tapi nikmat gaji besar aku x rasa...
    Walau aku tak puas ati tapi aku sabar masih layan suami aku,mandikan dia,Suapkan makan dia,peluk dia,cium dia,duduk atas riba dia,memang aku amat manja dengan dia...dia suka...
    Tapi aku sometime ada perangai buruk...aku suka membebel bila aku stres terutama bila aku nak period..sebab aku overstress...
    Siang aku kerja,mlm aku kena jaga baju dan makan pakai laki,suami aku jarang nak bantu aku buat kerja rumah.Kalau aku tak basuh baju ,alamatnya bertimbun lah dlm bakul...Dah membebel baru suami aku tolong...
    Lama lama asyik kena bebel laki aku bosan dan bercinta dengan kawan sekerja dia.Bila aku dapat tahu dan minta nak bercerai,laki aku x nak cerai dan rela tinggalkan popuan tu....
    Hati aku dah sakit,aku dah rasa mcm jadi hamba dia ...hamba duit...jd org gaji utknya...pastu dia balas dengan curang bukan nak hargai aku....
    Suami aku x sanggup cerai aku...dia tak sanggup aku kawin dengan lelaki lain...sebab aku ni ada rupa ,kerja bagus,buat bisnes lagi...nak cari pengganti dia bukan susah bagi aku...aku tak riak tapi itu kenyataan ...aku tak cantik mcm artis tapi kulit aku putih bersih,dengan kereta besar dan rupa yg ada skit skit ni...boleh lah aku utk cari lelaki yg lebih baik...
    Tapi suami aku tak nak cerai dan minta aku maafkan dia...Susah aku nak maaf kan dia sbb selama aku kawin aku tak rasa dia hargai aku...kalau dia hargai aku mesti dia jaga kebajikan aku...tak curang...kecurangan dia itu adalah penghinaan besar dia bagi utk aku...sampai sekarang aku masih terbelenggu dengan ikatan kawin ni...aku sudah tiada perasaan hormat ...cinta ...nak bermanja pun dah tiada perasaan...aku sentiasa menangis diatas dugaan Allah keatas aku ini....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya..seorang suami..yg inginkan isteri seperti kamu....sorang yg manja..hari2 saya akan pikir mcmana nak bantu isteri..ringankan beban kerja nya.. Tapi isteri saya ada OCD.. Terlampau obses dngn kebersihan.. Hari2 balik muka masam.. Seperti ada saja yg x kena.. Suara tinggi.. Tidak manja... Pemarah.. Apabila merajok .. Keluar rumah tanpa minta izin.. Kadang2 saya fikir ..saya seorang suami yg terok.. Saya x da scandal.. Saya x minum arak.. Saya x berjudi.. Saya berusaha berkerja ..semua nya ada..rumah kereta.. Makan minum cukup.. Bantu kerja rumah.. Tapi.. Saya x dpt apa yg seorang suami ingin kan.. Belaian manja si isteri.. Nafkah batin pun jarang dpt.. Saya sayang isteri saya .. Lama2 saya rasa saya ni suami yg dayus .. Isteri x hormat dan kufur .. everyday saya kena menghadapi sifat marah dan merajoknya ..

      Padam
    2. Saya plk kna layan prangai merajuk suami..sekali mrajuk dala lama,dia x kn pdulikan sy klu mrajuk..smmpai mkn minum pon x ditanya ..sedih sangt..
      Ada satu hr,sy demam,jd sy x msk ,dia kua beli mknn,tp dia hanya beli mknn untuk dia shj..sedih sangt,teringat mak time tu.. rs mcm kna seksa

      Padam
    3. Saya plk kna layan prangai merajuk suami..sekali mrajuk dala lama,dia x kn pdulikan sy klu mrajuk..smmpai mkn minum pon x ditanya ..sedih sangt..
      Ada satu hr,sy demam,jd sy x msk ,dia kua beli mknn,tp dia hanya beli mknn untuk dia shj..sedih sangt,teringat mak time tu.. rs mcm kna seksa

      Padam
    4. Sama mcm sy sis.. Suami suke merajuk. Plik kdg2 ble pikir.. Mnde kecik blh merajuk smpai xckp, xlyn,buat xthu.. Ank pon kdg2 dia xlyn. Ble sy mnx maaf dlu walaupon bkn slh sy.. Dia tetap ego buat xthu. Kalo sy pgng tgn dia nk salam dia tarik semula. Sedih mnitik air mata.. Berhari2 bru ok tupon puas pujuk.. Tp ditolak2 nye sy mcm smpah.. Sdih pon pluk jgak dia sbb xnk gduh lme2.. Tp ble slalu jdi.. Sy jdi kecewa..

      Padam
    5. Sama kes saya..suami kalau muka encem ego macam menara klcc.

      Saya lagi la lebih ego dari suami..taknak tegur 1 rumah takpe..tapi jangan la layan tak nak layan anak2 sebab benda kecik pon nak merajuk macam budak2 suami saya nie.hmmm..geram jugak kalau suami buat isteri macam kabinet .Sabar la wahai hati..Bangun solat tahajud semoga hubungan suami isteri bhgia ke jannah.

      Padam
  30. Hidup mmg penuh dgn drama. Semua ada masalah masing2 kan. Saya pun byk masalah rumahtangga. Rasa macam nak bercerai je tapi kesian kan anak. Bila umur dah semakin meningkat lagi susah nak membebaskan diri. Ke mana nak pergi, gaji tak banyak mana, rumah tak ade, rupa pun tak ada. Saat bahagia cuma tinggal kenangan. Menangis je la bila sedih. Nak mengadu pada kawan2, keluarga pn tak boleh atau segan. Tak baik cakap psl kekurangan pasangan. Kalau baik duit, senang cerita. Byk kali suami ugut nak cerai tapi fikirkan psl masa depan, saya mengalah. Menyesalnya sbb tak pentingkan karier dari dulu. Belajar tinggi2 tapi sbb ikut kata suami sgt dulu kan dah susah. Rasa tertipu, dianiaya. Memang kadang2 tak sengaja menyindir suami. Setiap hari berdosa setiap hari derhaka. Rasa hormat semakin pudar, nafsu pun dah hilang. Pelukan, ciuman, kemesraan dah tak ada. Di manakan kamu wahai kebahagiaan? Aku seorang yang baikhati di mata orang, aku ibu penyayang, aku insan yang berhati ikhlas membantu disayangi oleh semua kecuali suamiku sendiri. Beratnya dugaanmu ya allah. Kau sahaja yang memahami isihatiku, kenapa kau mendengar tangisan ku tapi aku masih begini? Adakah kerana dosa2ku, adakah kerana dosa2 ibubapaku? Adakah cukup jika aku hanya berserah dan menanti bahagia di syurgamu nanti? Aku juga ingin merasa bahagia di sini!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hanya perlu redha dgn apa yg berlaku, ketentuan Allah. Jaga mulut bila bercakap. Wanita ni ramai nak berkahwin, tapi xnk jadi solehah.

      Padam
  31. TERIMA KASIH BESAR MAN ...

    Nama saya KARI, saya telah di perbudakan besar selama hampir 2 tahun menderita di tangan suami yang berselingkuh, kami senang dan meninggalkan baik sampai ia berarti waktu pacar lamanya dan ia mulai berkencan nya luar pernikahan kami. Sebelum Anda tahu itu ia berhenti merawat keluarganya sendiri. Itu sampai ke mana, ia berencana untuk menikah dengannya dan menceraikan saya istrinya sendiri, saya menangis dan melaporkan dia ke keluarganya, tapi ia tidak pernah mendengarkan siapa pun kecuali untuk memotong cerita pendek saya saya datang dalam mencari spiritualis nyata yang bisa menghancurkan hubungan mereka dan membuatnya kembali saya dan 2 anak-anak.

        Pada pencarian saya saya melihat orang-orang yang diberikan kesaksian tentang bagaimana pernikahan mereka di mana dipulihkan oleh Dr Solo Wise. Saya memilih email dan menceritakan kisah saya kepadanya dan dia setuju untuk membantu saya. Setelah karyanya dilakukan untuk saya, pada hari ketiga suami saya dan pacar memiliki bertengkar dan ia mengalahkan dia dan dia pulang memohon saya dan anak-anak dan meminta pengampunan. Dia mengatakan matanya jelas sekarang dan dia tidak akan pernah melakukan apa pun untuk menyakiti keluarganya lagi dan berjanji untuk menjadi ayah yang peduli dan tidak pernah menipu lagi. Saya sangat sangat senang bahwa saya tidak kehilangan dia untuk gadis semua penghargaan pergi ke Dr Solo Wise untuk Anda adalah Man besar dikirim oleh Tuhan untuk membantu orang-orang dari dunia ini. Saya memiliki rasa dari keajaiban bantuan Anda dan saya akan terus menceritakan perbuatan baik Anda. dan kepada siapa ini berkepentingan ini emailnya: drsolowisetemple@gmail.com
        
        Halaman Facebook @: Temple Of The Wise

    Dr Solo bilang aku juga bisa menghubungi dia di banyak masalah lain termasuk:

    (1) jika Anda selalu memiliki mimpi buruk.
    (2) Anda ingin dipromosikan di kantor Anda.
    (3) Anda ingin wanita / pria berjalan setelah Anda.
    (4) Jika Anda ingin anak.
    (5) Anda ingin menjadi kaya.
    (6) Anda ingin memegang suami / istri menjadi milik Anda selamanya.
    (7) Jika Anda memerlukan bantuan keuangan.
    (8) perawatan Herbal
    (9) Jika Anda tidak dapat memenuhi keinginan istri seks Anda karena ereksi rendah.
    (10) Masalah dengan menstruasi
    (11) jika Anda menolak untuk dibayar, orang karena Anda ?.
    (12) memecahkan masalah tanah dan mendapatkannya kembali.
    (13) Apakah keluarga Anda Denny Anda dari kanan?
    (14) Cure apapun penyakit atau sakit.

         Hubungi dia hari ini dan pastikan Anda kebahagiaan hanya memiliki dia lakukan untuk saya. Email: drsolowisetemple@gmail.com

    BalasPadam
  32. Saya telah mdirikn rumahtgga slama 2 bln, sbm khwin kmi dh bkwn slama 3 tahun,dlm pkenalan 3 thun sy prnah ptus dgn dia sbb sy x cinta pda dia,ttapi dlm tmpoh 1 thun sy brtemu kembali smasa itu kmi sama2 satu organisasi d tmpt kje.dia ingin sy mnerimanya kmbali,dan dlm masa yg sma ibunya telah meninggal dunia.krna brita kmatian ibunya sy jd kesian krn dia msih lg mmjuk sy utk kmbali kpdanya, atas dasar kesian sy mnerima dia kmbali krn sy fkir dia seorng yg baik n jujur.nmun dlm tmpoh bcouple sy lngsung tiada prasaan cinta atau rindu pd dia..tp sy cuba pjuk hti sy spya mnerima dia seadanya.wlupun dia bkn dr keluarga yg senang..jwatan dia lbih rndah dr sy dlm organisasi..tp sy fkir itu suma tidak mjadi mslah,jka dlihat suma kwn2 sy hdup snang lenang slpas kwin sudah ada umh sdri tdk sprti sy.sy hrus tbah krna sy fkir mgkin slpas khwin rezki makin bertmbah.sy jga mdambakn keluarga yg bahgia dan sterusnya mpnyai ank,nmun kusangka pnas smpai ke ptg rpanya hjan dtghri..rpanya suami sy ada maslh 'mati pucuk',keadaan ini mbuatkn sy ttekan n serabut.tiada tmpt utk meluahkn prsaan ini..adakh ini krna sy tlah mbntah kta2 org tua sy, yg mhukan sy bsuamikn lelaki yg mmpu menanggung sy. atau ini mmg ujian tuhan bt sy,slpas kwin sy tekad akn cuba myaynginya.tp apb mslh ini brlaku sy jd hilang rasa hormat pd dia krna tidak brterus terang akn msalh yg dihadapinya..mcmane sy nk hadapinya,bru sja mdirikn umh tgga tp kebahagiaan tdk dpt sy kecapi dlm phubungan suami isteri...kpd kakak2 n abg2 yg mmbaca blhlh mmbantu sy dr segi nsihat n pndangan, krna hnya mlalui laman cyber ini sja sy mampu luahkn prasaan,sy tidak tidak mahu mjatuhkn martabat suami sy pd org yg mgenalinya. jika ada cadangan n pndangan blhlh email pd sy yg msih stahun jgung dlm dunia rumahtngga jcy_2888@yahoo.com TQ

    BalasPadam
  33. saya pula dah kahwin selama 4 tahun dan tanggung suami selama 4 tahun. setiap kali berbincang pasti suami mengeluarkan air mata dan berjanji akan cari kerja tapi selama 4 tahun tu janji sama sahaja. rumah, kereta duit belanja semua dari gaji saya. nak cerai sy sgt malu dgn keluarga. jadi bila dia perangai mcmtu saya dah jadi hilang hormat pada dia.. sy sakitkan hati dgn sindir dia pasal nafkah.. bila soal kelamin pandai pula suami pertikai jika isteri tak bagi dosa lah apa lah... hormat suami.. sy tahu nasihat dia tu betul tapi soal tanggungjawap dia sebagai suami mana? tidak pula dia tahu soal dosa pahala.. kdg2 sampai saya kena bagi duit belanja pada emak dia.. terpaksa sy bg sikit sahaja duit belanja pada mama saya kerana nk kena tanggung keluarga suami dan suami.. lama lama sy boleh jadi gila.. saya tak tahu nk mengadu pada siapa masalah saya ni... tolong lahhhh sy buntu sgt.. saya tiada anak lagi, mungkin hikmah semua ni. jika ada anak..... tak tahu mana lagi saya nk korek duit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kisah sama dengan saya , cume beza saya lebih setahun dari awak,, stressnye kan

      Padam
  34. Saya sudah berkahwin 6 tahun. Saya seorng yg manja, slps berkahwin saya suka dipeluk, duduk diriba suami, peluk dan cium suami setiap pagi dan sblum tdur. Tapi suami rimas dan kata saya terlalu manja. Kami bergaduh hanya kerana saya mahu dipeluk. Akhirnya saya belajar hidup untuk tidak manja dgn suami. Kami dikurniakan 2 org anak. Dan saya sudah tidak ada perasaan nak bermanja dgn suami kerana sikap dia yg memerli saya dahulu. Sekarang suami salahkan saya kerana tak bermanja pula. Hati saya da punah sbb dahulu suami hanya sentuh saya jika dia ingin puaskan nafsunya. Selain tu mmg langsung tak mahu bermesra dgn saya. Saya mula rasa tersisih dan hilang perasaan nak bersama dgn suami. Masa bersama pun saya hanya relakan sahaja. Terasa sprti alat untuk suami.. Skrng rumahtangga kami tegang, suami salahkan saya kerana tidak lagi manja, sedangksan dialah pembunuh jiwa saya. Saya tak tahu macam mana nak mula balik bermanja tu, da 6 tahun saya pendam dan belajar untuk tidak bermanja. Sekarang suami salahkan saya kerana tidak jadi isteri yg dia mahukan.

    BalasPadam
  35. sekarang ramai isteri minta diceraikan...takut melihatnya...

    BalasPadam
  36. Kadang2 apa yg suami bt semua x kena..bila sayang cakap elok n bhagia je..bla dah benci mcm2 cakap pd suami.semua yg suami bt jadi benci padahal selama ni cakap syukur dapat suami mcm abg..berbelas2 tahun blh je ckp bhagia..nak bercerai kejap je mintak..bila syaitan menguasai pemikiran inilah yg berlaku klu terlalu ikutkan emosi..pg tgk mahkamah majoriti kes isteri yg minta cerai dri suami..takut melihatnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. perempuan akalnya 1...jangan biarkan ianya stress...tanggungjawab lelaki membimbing isteri dan anak2 ke jalan yang diredhai Allah...

      Banyak lelaki yang masih lagi tidak tahu membimbing keluarga... cubalah mendekati diri dengan orang2 yang berilmu agama islam..in shaa Allah anda terbimbing dan keluarga pun bahagia...

      anda ketua keluarga untuk memimpin keluarga menuju ke syurga...

      *saya jg seperti perempuan itu masih lagi menunggu suami berubah untuk membimbing keluarganya ke jalan yang diredhai Allah...

      semoga Allah memilihara hidup kita semua..In Shaa Allah..

      Padam
    2. Assalammualaikum...semoga para pembaca dirahmati Allah hendaknya. Disini saya ingin berkongsi sedikit ilmu pengetahuan yang telah disampaikan oleh seorang Ustaz. Ilmu itu sungguh bermanfaat untuk kita semua umat islam yang sudah berumahtangga. Bagi para suami yang rasa diri mereka hebat...cuba baca dan memahami tafsiran Al-Quran untuk surah Al Baqarah dan Ali Imran..dan bagi para isteri yang merasa terbeban dengan tanggungjawab sebagai isteri bacalah Al-Quran dan tafsiran surah An Nisaa, An Nur dan Al Azhab..moga2 dipermudahkan urusan kalian dan diberkati oleh Allah SWT. (Zaman sekarang tak susah hendak mendapatkan Al-Quran beserta tafsir ayat2nya)

      Padam
  37. sekarang ramai isteri minta diceraikan...takut melihatnya...

    BalasPadam
  38. Sy seorang isteri,ibu, n suri rumah sepenuh masa... xda kawan, atau sapa2 pon.. anak 2, skang sarat hamil 8 bulan. sy tertekan dgn sikap suami n layanan dia terhadap sy.. hamil kali ni byk sgt masalah kesihatan. Kncing manis, darah rendah, hb rendah, n mcm2 lg. kdang2 cite kt suami, dia x mahu dengar dgn alasan dia bkn doktor untuk merawat sy.. sdgkan sy cm nk dia tahu keadaan sy. Sy bkn la cntik, hitam manis je.. kdang2 terasa sgt hati bila dia bndingkan dgn pompuan yg cantik2.. mata dia xkn lepas bila pompuan cantik @ seksi lalu. Sdgkan ms kami berkahwin dulu pon mmg sy sebegini.. hya wanita sederhana. X mekap tebal, x suka mkn suplement pemutih, malah x pakai pon krim pemutih. Sy nj dia terima sy seadanya spti dulu. Sy x pnah kuar rmah dgn sapa2 pon wlupon dgn family sendiri.. hya kuar dgn dia sj..dulu ms kawen sy pon slim cm 45kg je.. skang hamil 68kg dah. Dia suka pompuan buahdada besar.. tp sy cm sederhana sj.. sy takot nk mkn ubat.. tkot kesan smpingan. Wlupon sy sarat hamil.. tp dia x bg sokongan pd sy.. malah hmpir setiap hr memarahi sy.. apabila naik keta dia akan sengaja bawak laju n langgar bonggol agar sy akn merasa sakit. Krismas ni sy akn bsalin paksa.. dia kt selama sy bersalin dia x pnah redha terhadap sy.. kerana itu sy hmpir mati smasa melahirkn kali ke2 dulu.. kalu ini sy x tahu la Apa yg dia kn doakn untuk sy.sy x pnah luah pd sapa pon tekanan yg sy hadapi face to face. Wlupon kuarga sendri. Sy dipukul, d hina, tetap sy bertahan Demi anak2.. sy sygkan dia dulu kini n selamanya.. ms sy kawen ngn dia dulu sy x ambil hntaran pon.. sbb tau dia sukar menyimpan.. sy cm mintak mahar yg sgt sedikit.. smpaikn kuarga sy marah.. tp ms tu sy ingat dia akn jg sy dgn baik, syg pd sy, n hagai pergorbanan sy.. tp tidak.. dia suka tengok porno dgn alasan tabiat lelaki. Sy merasa rendah diri. Sentiasa sedih selama ni.. tp sy x dpt berbincang @ luahkan perasaan terbuku. Dia x nk dgar.. bg sy dia la sgalanya. Racun penawar, kawan, suami.. namun sy sedar siapala sy pd dia.. sy x pnah marah wlupon x pnah ingat bday sy n anak2 @ annerversary kami. Sy ttp akn sygkan dia selamanya.. cm dlm 3 minngu lg sy akn bersalin.. sy x mampu menyimpan perasaan ini. Sy tiada tmpat meluahkan.. hya disini sj.. pd semua disini.. doakan suami sy agar berubah n menjadi suami yg baik terhadap sy 1 hr nnt..terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesian nya awk.. sabar ya.. syg doakan suami awk sedar dan berubah.. aaminnn..

      Padam
    2. Simpati sya dgn awk.. awk mmg seorang yg sabar..awk jaga diri dn ank2 baik2..biar le kita menjadi diri kita yg sebenarnya. bykkan solat hajat tahajut doa byk2 mohon kpd Allah smoga suami berubah kearah yg lbih baik dan menyanyangi awk dan ank2.. awk buat aktiviti2 lain supaya jgn terlalu mengingati masalah awk.. yg paling penting sentiasa mengingati Allah.. semoga Allah memberi ganjaran di atas kesabaran dan ketaatan awk sebagai seorang isteri..

      Padam
    3. Saya simpati dengan awak dan kagum dengan ketabahan yg awak miliki.Saya doakan yg terbaik utk awak. Cuma saya harap lps ni awk try utk berusaha mncantikkan diri utk suami, lumrah lelaki nak lihat isteri yg cantik. Cuba lah..nanti awak akan jd isteri pakej yg lengkap..InsyaAllah.

      Padam
    4. Tttaw nk ckp ap keadaan awk ni. Terpaksa. Mgkn tu yg sesuai.

      Padam
  39. apa perlu sya lakukan, suami sya bekeras utk ceraikan sya, pkawinan kami baru 1thn 5bulan..sya sygkn dia, dia bbuat demikian sbb sya da 3kali mta cerai akibat xtahan dgn perangainya yg panas baran, slalu moody dgn sya, bnyk masa dgn kwn2, boros n suka berhutang, suka belanja kereta, nafkah batin xberi slama stahun, xsuka dtg rumah sya, suka travel sna sni dgn kwn2 dan xpena nk bwa sya bcuti tu pun sekali sja ketika bbulan madu, nafkah zahir onOff2 tp sya xkisah sbb sya ada gaji sndri..entahlah sya masih sygkn dia xnk bpisah lg..tapi dia bkeras nk ceraikn sya, dia merupakan bestfren sya, sblm kawen mmg sya kenal perangai dia xbegitu tetapi slepas dia mula rapat dgn kwn2 dia yg bru dikenali itu, dia mula berubah...kami xtinggal sma atas tugas masing2 PJJ sejak mula kawen, slama 7bulan sya tglkn dia kerana kursus kerja tapi sya pena balik bcuti, pangkat sya lebih tinggi dari dia, 2bulan sblm dia nk ceraikan sya, dia slalu marah sya jika post kt fb or wassap tentang kerja sya, dia mengamuk, walhal sya just hilangkn boring xdala post ttg kerja sgt, dia jarang sms n call slama kmi berjauhan, sebab tu kami slalu bgaduh, dia kurang perhatian terhadap sya..sya pening, xtau nk buat cmna, dia da failkan penceraian...mungkin salah sya jgk sebab sya selalu mta cerai bla dia nk pegi travel dgn kwn dia, tapi tujuan sya just nk ugut dia spayah xpegi tapi dia tetap jgk bdegil pegi atas alasan da janji dgn kwn, sya ni sering ditinggalkan olehnya, walaupun sya bcuti balik kampung dia tetap nk pilih kwn untuk berseronok.sya rindu dia yang dulu, cmna sya nk pulihkan hubungan kami??dia xnk jumpa kaunseling or dgr nasihat dr famly, sya xnk bercerai, sya sygkn dia sgt...tlg bg nasihat kawan2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awak sayang die.... tp awak asik minta cerai... kan itu satu doa.... mungikin doa awak dah termakbul.... sepatutnye awak happy.... cakap tu satu doa.... cakap yang baik2 akan dapat yang baik....

      Padam
  40. saya mempunyai 4 orang ank...suami dulu keje kapal sejak mlhrkan anak ke4 dia bhti kerja...kami buka bisnes...tp disebab kan anak2 masih kecil sy lebih suka suami utk take care anak2...saya pula lebih suka fokus pada bisnes...

    saya ni sndiri x paham dgn diri saya kenapa suka sngat marah2..

    Suami sy org yg rajin..masak..basuh..mnyapu..semua dibuat..tp klo time masak tu berselerak tu sy mmbebel jg...

    sy banyak membebel pada suami..saya x blh nak handle semua benda.. sy x blh nak pikir bnyak benda...hal sek anak2..hal kerja2 rumah..hal bisnes dan lain2..

    pendapatan kami hanya duit berniaga shj..sy juga selalu bebel jangan nak harapkan sy sorg je fikir semua benda...

    sy sterss sy jd pemarah...kadang yg jd mangsa ank2 dan suami...sy bkn jenis memukul tp jenis suka menjerit2 klo marah...

    sy x suka rumah bersepah2..dapur berselerak...sbb dulu sy duk rumah pun sy berkerja...bknnya full time duduk rumah...bila dah x kj sy still lagi bantu dia cr duit...


    bila dia x keja sy mula buat bisnes...sy harapkan blh lah dia take over semuanya..biasalah lelaki klo buat memang dia buat nak harapkan kesempurnaan tu xdalah kot...


    sy cukup pantang klo blik, rumah bersepah dan bila ada waktu petang ank2 tdo dia pun tido...tu yang sy akan bebel...


    saya x kisah kalo hb x kj tapi sy cuma kisah tolong fokus dlm hal rumah..dan hal sekolah anak2..


    kadang klo kita fikir penat cr duit..penat fikirkan sek anak2 rsnya..penat nak buat kj umah..rsnya lebih baik xyah ada laki...

    tapi bila fikirkan pngorbanan dia mnjaga saya setiap kali lepas bersalin sy rs sebak je...jarang skli llki yg nak mandikan isterinya..jarang skli llki nak siapkan makan pakai isterinya..jarang sekali llki bila nampak sandle isterinya kotor dia bersihkan jarang sekali kasut isterinya terbuka suami tolong gamkan..jarang skli kalo isteri lengoh2 kaki atau sakit2 badan dia ambil minyak tolong urutkan..jarang sekali masa puasa suami masakan utk isterinya...jrang bila isterinya trcakap "rasa nak mkn.." suami tolong buatkan...jarang sekali klo isterinya membebel2 cari barang2 x jumpa suami tolong carikan sampai jumpa...

    dan jarang skli isteri sibuk pegang hp ank berak suami ke bilik air mencuci...dan banyak lagi pengorbanannya...


    saya rasakan suami saya pun stress dgn perangai saya ni asyik marah2 je...tapi bila dia sakit kpla darah tinggi dia naik aku selalu jg picitkan kpla dia..teringat satu mlm suami x blh tdo sebab sakit kepala..sampai sy menangis minta maaf sbb kesian kat dia..

    sya ni sebenarnya hati lembut sekiranya semua tangungjawab suami fikirkan...

    skarang ni dah terbalik...

    sya mempunyai target saya dalam bisnes..harap suatu hari Allah makbulkan..In shaa Allah...

    doakan sya semoga berjaya dunia dan akhirat bg yg membaca ye..
    sya menulis sambil muhasabah diri saya...saya memang betul2 stress kalo ada masalah...

    saya selalu jg menagis bila solat kenapa saya perangai mcam ni....dan selalu berdoa semoga Allah berikan kebhgian dlm rumahtangga kami...

    bagi saya masalah hadir pelbagai bentuk..kadang2 mulut tu nak juga bebel2 dan cakap sinis2 pada suami..tapi inilah ujian Allah pada hambaNya...

    Ya allah, kuatkanlah aku dalam mengenal erti kehidupan ini ya Allah..tunjuki kanlah aku ke jalan yang lurus..ke jalan yang Engkau redhai...

    *saya muhasabah diri dengan baca blog dan komen2 kalian ketika saya dalam dilema bersama suami skrg ni...

    terima kasih buat penulis blog..

    Alhamdulillah...








    BalasPadam
    Balasan
    1. Berbalik pada agama kak..walaupun suami tu xkerja tapi dia xabai tanggungjawab tu kira bersyukur la walau camana pun wajib Isteri utk hormat kepada suami..jgn disebabkan target bisnes rumahtangga jadi huru hara kak..biar xberduit hidup bahagia,ni dok kejar target tapi hidup porak peranda nak buat ape kak..mmg dunia sekarang ni duit segala2nya, tpi ingat lah hidup ni sementara..

      Padam
    2. Betul tu kak..even suami Tak keje..tapi dia tetap jaga anak2 Dan uruskan umah tangga..sepah2 tu biasa la kak..saya doakan semoga akak Dan keluarga bahagia

      Padam
  41. Rupanya rmai juga yg ada mslh rmh tangga.. sy ni seorg lelaki yg tidak pndai melepak dgn kekwn.. x pndai bersosial dan lebih mmberi perhatian pada keluarga jer.. sy pndai msk, sy pndai mngemas.. pendek kata hari2 sy bantu isteri sy.. 18 thn usia rmh tangga kami tp 12 kali dia curang.. bila sy nk bawa perkara ni ke pej agama dia merayu2 dan memohon ampun dan maaf x akan buat lgi.. demi ank2 sy terpaksa berkorban.. setiap kali bila sy nk bersama dgn isteri sy trbygkan isteri sy melayan lelaki lain.. akhir sekali tuhan nk tnjuk dia di tngkap khalwat di hotel brsama lelaki yg baru dia kenal dlm fb.. mudah betul dia serahkan jiwa dan raga.. alhamdulillah akhirnya kami bercerai... kesemua ank2 sy yg jaga.. kawan2 sy ramai yg bersimpati dgn sy kerana terpaksa bekerja dan dlm masa yg sama kena uruskan perihal rmh dan ank2... sabar je laaa... dh dpt suami baik pun nk curang2 lgi.. heran kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaik bro... semoge happy dengan keputudan andah....

      Padam
    2. Susah nak jumpa suami tahu tanggungjawab ni. Semoga encik jumpa jodoh yg lebih baik

      Padam
  42. Rupanya rmai juga yg ada mslh rmh tangga.. sy ni seorg lelaki yg tidak pndai melepak dgn kekwn.. x pndai bersosial dan lebih mmberi perhatian pada keluarga jer.. sy pndai msk, sy pndai mngemas.. pendek kata hari2 sy bantu isteri sy.. 18 thn usia rmh tangga kami tp 12 kali dia curang.. bila sy nk bawa perkara ni ke pej agama dia merayu2 dan memohon ampun dan maaf x akan buat lgi.. demi ank2 sy terpaksa berkorban.. setiap kali bila sy nk bersama dgn isteri sy trbygkan isteri sy melayan lelaki lain.. akhir sekali tuhan nk tnjuk dia di tngkap khalwat di hotel brsama lelaki yg baru dia kenal dlm fb.. mudah betul dia serahkan jiwa dan raga.. alhamdulillah akhirnya kami bercerai... kesemua ank2 sy yg jaga.. kawan2 sy ramai yg bersimpati dgn sy kerana terpaksa bekerja dan dlm masa yg sama kena uruskan perihal rmh dan ank2... sabar je laaa... dh dpt suami baik pun nk curang2 lgi.. heran kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. entah perempuan ni bodoh & x reti bersyukur langsung..suami baik pn nk curang lg..

      Padam
  43. Sedih dengan lelaki sekarang...tanggungjawab mereka terlalu besar...namun tak diendahkan..jadi suami tanggungjawab kepada isteri pun tak lepas...nafkh zahir dan batin pun ambil ringan..didiklah anak lelaki kita supaya betanggungjawab..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. Sy sokong. Yg cm dia thu nk tuntut nafkah batin pastu herdik isteri x keja. Pdhl sy berenti nk jg ank dia jg dn lpskan degree yg sy ad.skrg tggungjwb nafkah ats isteri@ suami?

      Padam
    2. Saya pun alami masalah yg sama. Macam hina sgt jd surirumah.

      Padam
  44. Arrrggghhhh!!! Byk2 org ada masalah rumahtangga hebat2 dugaan teman2 sepejuanganku... Ada ke org nak dgr masalah aku ni derrrr?? Nangis sorg2 jelah... Tujelah keje aku... Aku ni makin lama makin cantik., tp perangai laki aku makin lama makin mcm celaka... Masalah betul dgn kaum lelaki yg tak pandai hargai kaum wanita nih.. Ingatlah wahai lelaki2 diluar sana, yg terbaik tu hanya dtg sekali dlm hidup kita jgn kita siakan... Zikir Allah saja dpt menenangkan jiwa aku dari dulu smpi sekarang walau aku bertahan tanpa rasa... Duhai teman sepejuangan ku, Cinta Allah adalah cinta yg sejati... Ingatlah,
    Diuji itu nikmat,
    Berputus harap itu kufur, (trust Allah)
    Dan kerana Allah, bersabarlah...

    Sebesar mana masalah kita, kembalilah kepada iman...

    Aku ni cakap mmg senang tp setiap kali hati aku bengkak, aku letak telapak tangan aku didada dan bacalah surah Al-Fatihah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaiklah .... respek... dugaan dan ujian semantara ni tanda sayang ALLAH pade kite... semoge awak terpilih masuk syurga ALLAH...AMIN

      Padam
  45. Susah nak cakap... dah becerai kali pertama... kali kedua... lebih kurang sm pulak... sebelum kawin lain... no 1... pas kawen... kecewa nya... hanya tuhan je yg tahu...

    BalasPadam
  46. As salam..byknya masalah dlm masyarakat kita..ad lg teruk dr sy pn ada. Kesian pula sy tgk kisah2 di ats ni. Sy pn x thu slh siapa. Suami@ isteri sb ad stgh suami baik, isteri wt perangai dn sebaliknya..mcm sy pn x bhagia dgn perkahwinan sy.dh 2 thn kmi kahwin. Suami sy ni baik sbnya. Cm ap yg sy x suka psl dia, dia suka wat loan @ htg. Then suka hati hbiskan duit tu..sepatutnya duit tu wat kahwin tp bila time kahwin dlu sy tya dia ckp dh hbiskan duit tu. Spatutnya sy dh tarik dri dr meneruskan perkahwinan kmi sb dia xde smpanan lgsung utk teruskan perkahwinan tu tp abg dia bg simpan duit. Lps tu kmi kahwin n dpt baby..sy bekerja tp gji x besar lh walau degree holder. Suami diploma tp gji byk dr sy..cm sy mula hlg rs hormat bila sy mengandung smpai bersalin sume kos sy tanggung. Dia cuci tangan..then smpai skrg dia culas nk bg nafkah. Sy mnta gaduh dlu bru nk bg. Sy mmg dh ad cri2 kt ats.sy mmg x hormat dia skrg. Nafkah batin sy x bg. Yrlah nafkah sy ngn ank lepas tgn, menipu je tahu nafkah batin tuntut plak. Laki jnis ap ni. Sy ckp kt dia what u serve is what u get

    BalasPadam
    Balasan
    1. suami aku pun kaki hutang, sebelum kawen lagi suka berhutang, hantaran pun hutang ambil dari kredit kad dia. lps tu kena bayar interest banyak2. mcm kepuasan pulak pada dia bila berhutang ni. pening kepala aku..

      Padam
    2. Hutang tu bayar balik ye....

      Padam
  47. Assalamualaikum..bile saye buka ruangan ni bru saya tau rmai lagi at luo sane ade mslh msing2.saya pon xtau nk mulekan mcm mane?perkahwinan saya sudah 3tahun tapi dari awal perkahwinan saya, suami bnyk lebihkan kwn2 dri perasaan saya n anak.sanggup bohong n gadoh dgn saya.bile saya mtk berpisah dye xnk lepaskan saya.saya pon xtau ape yg dye nk sebenarnye.saya berkerja sbb saya fikir tok ringan kan beban dye..tapi hati saya selalu sakit dgn ayat yg keluo dri mulut dye.smpi saya terlalu hilang hormat pade dye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pokok xkan bergoyang kalo xde angin kak, kene tgk jgk salah kita kt mana dan kenapa suami boleh lebihkan kawan daripada keluarga, kalo tanggungjawab akak xabai dah bagi sepenuhnye kt suami dan suami akak masih lebihkan kawan2 die tu mmg suami akak yg bersalah..tapi kalo akak bekerja sampai abaikan suami akak tu akak kena fikir jgk..

      Padam
    2. Masalah kecil je ni.... die suke berkawan biarlah... baik tu... kalau boleh akk join sekalilah.... lagi satu kalu laki akk suke maki,caci tu memang sikap buruk die.... nanti akk tengok anak akk same x perangai suami... kalu dame itu penyakit keturunan... kesian susah nk hilang tu.. sbb berjankit disebabkan keturunan.... jd buat x tahu je....

      Padam
  48. Tak faham Ngan lelaki..isteri banyak berkorban untuk suami dan Anak2..suami mendahulukan nafsu dari akal..disebabkan nafsu hancur segala2 nya..hanya Allah tempat sy mohon kekuatan..dan hidayah..cukup menghina arwah ayah sy..yg tak pernah ada salah pun..yg langsung tak de kaitan..disebabkan nafsu pada perempuan yg lebih dari batas..sanggup menipu.,permainkan nama Allah padahal bukti dah ada..dari sinilah sy benci dia dan tidak hormat..sebab dia persendakan nama Allah..itu yg paling sy sukar untuk terima..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini kes berat.... KIRE DAH TERUK SANGGAT TU... DIE PERMAINKAN MACAM MANE TU....

      Padam
  49. As salam....saya dah berkahwin lbh dr 16 tahun dan di kurniakan 2 org ank...sdh hampir 10 tahun suami sy x kerja...semua perbelanjaan rumah,kereta,makan minum,insuran,loan,bil-bil semuanya ditanggung oleh sy seorang.Pada mulanya saya x kisah sgt berkenaan duit..tp asyik semuanya saya..bengkok jugak saya.. suami seorang yang panas baran ...maki hamun tu sudah biasa berlegar d telinga saya...aktiviti harian suami adalah makan..tido...ambik ank sekolah...wasap..banyak masa terluang..sampaikan baru2 ni dia sudah jatuh cinta dan sayang seorang pompuan...saya naik angin terus failkan penceraian kerana saya rasa pengorbanan saya x di hargai...saya bertahan selama ini keranan pikirkan ank2 sj...tp kali ni memang betul2 saya x tahan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lelaki boleh kawin 4.... tp dose isteri die tanggung.... akk x nk laki akk kwin gi.... tp die ramai org suke.... kire ensem laki akk ni.... wau.... lepas ni akk cari yg x ensemlah... x ade yg nk.... jd masalah selesai...

      Padam
  50. Perkahwinan aku dah 8 tahun 6 bulan .. selama perkahwinan aku nan suami ok saja .. law kami gaduh pun .. tak sampai bpe jam kiteorang dah ok .. cuma masalah yg aku hadap kali nie lagi teruk daripada sebelum nie .. pernah sekali aku tangkap laky aku wassap nan kakak kandung aku sendiri .. law chat biasa tu mungkin aku bole terima lagi .. nie tak , siap bersayang bagai .. dah kantoi nan aku laky aku mintk peluang kat aku .. aku bgi lha dorang peluang .. tpi tah lah ,gerak hati aku masih mengata kan laky aku nan kakak aku masih berwassap lagi .. dan tak sangka plak apa yg aku curiga tu mmg btol .. kali nie lagi teruk dorang buat aku .. aku still kawal kemarahan aku .. sampai satu masa tu aku ajak laky aku keluar dgn kakak aku skali tuk bincang masalah nie .. tpi dorang berdua diam je bila aku tanya .. sampai lah satu tahap tu aku tak tahan .. nak ku hayun kerusi ke muka kakak aku tpi bole plak terkena laky aku .. aku terus pergi .. sekali pun ta penah aku toleh .. aku ingt kan dorang nak insaf lah .. rupa nya tak .. dah sebulan lebih laky aku idop nan kakak aku .. prangai laky aku pun berubah 100% .. aku tak taw nak buat apa lagi .. jauh di sudut hati aku masih syg kan suami aku .. tpi dlam hal nie dia slah kan aku 100% .. korang rasa apa patut aku buat .. dia pernah fail kan cerai .. tpi dia batalkan balik cerai tu ..

    BalasPadam
  51. Saya juga punya masalah.usia perkahwinan msuk 14 thn .sya seorg guru..punya anak 4 org berusia dr 8 tahun hingga 13 thn..suami orgnya alim.mengaji bkn main..keja kat masjid..tp tgangunjwb lps jee..nasib sya da keja..suami lbh mementingkn kwn2..pergi mna2 tak kasi tau isteri..nfkh mmg tak bagi..nasib ayah saya ada..dia yg sapot blnja rumh..nenek mna yg tak sygkn cucu..satu lg suami suka mlihat foto & video lucah..tak selayaknya perangai mcmtu..tgok dia bkn main beribadat..naik geli sya..klu nak bersama sya tkut dia bygkn wajah sya ni dgn muka2 plakon porno ..itu yg sya tak nak..geli sgt..suami juga tak bnyk mluangkn msa d rumh..bila sya cdgkn bwa ank2 bjln ..pasti merungut..bila setuju..pblnjaan smua sya tanggung..kata tak da duit..tp klu sma kwn2 ada plak duit..melancong ada plak duit..prnh curang dgn teman sekuliah..Allah tunjuk kbnrn..bleh dia ckp jgn wsap.istri pki hp sya.bkn tu je sma teman kuliah lain pun gatai juga..bleh plak bwasap text pnjng dgn org lain..isteri tnya tak bls..istri kol tak angkt..slma ni sya pndm rsa..lps ni pa nak jd..jd lh..sya pun ikut flow jee..mls nak pkr dh..sya bkn pilih muka..tp rupanya silap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. prkahwinan sy msuk 3thun da..ada anak 1.perangai suami akak sma ja dgn perangai suami sy.100% sma..akak bernasib baik, ada family support blnja rmh.blnja rmh, keperluan ank smua sy yg tnggung.gji pla x pernah cukup tiap bulan.sy pun buntu mcm mn nak tgur da..hati sy pn da tawar.terasa diri x pernah dihargai dgn pergorbanan yg sy buat utk dia dan kluarga.kepercayaan utk suami da xda.sebab balik2 ditipu..sy pn xtau apa penyelesaian msalah begini.ikut flow sja..sy xtau apa makna perkahwinan begini.

      Padam
  52. Saya juga punya masalah.usia perkahwinan msuk 14 thn .sya seorg guru..punya anak 4 org berusia dr 8 tahun hingga 13 thn..suami orgnya alim.mengaji bkn main..keja kat masjid..tp tgangunjwb lps jee..nasib sya da keja..suami lbh mementingkn kwn2..pergi mna2 tak kasi tau isteri..nfkh mmg tak bagi..nasib ayah saya ada..dia yg sapot blnja rumh..nenek mna yg tak sygkn cucu..satu lg suami suka mlihat foto & video lucah..tak selayaknya perangai mcmtu..tgok dia bkn main beribadat..naik geli sya..klu nak bersama sya tkut dia bygkn wajah sya ni dgn muka2 plakon porno ..itu yg sya tak nak..geli sgt..suami juga tak bnyk mluangkn msa d rumh..bila sya cdgkn bwa ank2 bjln ..pasti merungut..bila setuju..pblnjaan smua sya tanggung..kata tak da duit..tp klu sma kwn2 ada plak duit..melancong ada plak duit..prnh curang dgn teman sekuliah..Allah tunjuk kbnrn..bleh dia ckp jgn wsap.istri pki hp sya.bkn tu je sma teman kuliah lain pun gatai juga..bleh plak bwasap text pnjng dgn org lain..isteri tnya tak bls..istri kol tak angkt..slma ni sya pndm rsa..lps ni pa nak jd..jd lh..sya pun ikut flow jee..mls nak pkr dh..sya bkn pilih muka..tp rupanya silap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang habit lelaki...x kire alim ke x kalu nafsu nye 1 memg utk ke Arah tu...sye pun memiliki suami yg habitnya melihat porno...memg membencikan

      Padam
    2. Sy pn lebih kurang mcm sis.. Suka tgk porno..solat terus hanyut...skrg suka ke club plak. Sangkut plak dgn minah thailand. Mcm mana ye nk kuatkan hati dan sabar dgn segala ujian ini.. Kadang2 sy down sgt2.. Sy stress sgt2.. Dah byk kali sy nasihat tp xjln.. Ngape ye laki bila berduit ckit lupa jasa isteri yg susah payah dgn dia dl..

      Padam
  53. Sy sejak kebelakangan ni sering membalas apa suami sy ckp..dia kata sy melawan cakap dia.hati sy ni makin hari makin sakit.suami sy selalu tgk cite lucah.berbuih dh nasihat..bila kita nasihat dia kata kita berleter..geram sgt.tp tetap suka tgk lucah.nafkah sy brapa bulan dh xbg.gaji dkt 5k sebulan.kalau ikutkan mmg cukup utk kami sekeluarga.tp yg sy geram dia byk sgt bg duit kt anak2 smpai anak2 hidup mewah kami mak ayah berjimat.anak nk iphone dia beli.anak 5 org.no 1 n no 2 minta fon bg..sy dh nasihat dh duit kena simpan utk pelajaran anak2 masuk u nnt.sy nasihat baju anak2 utk raya aritu baju melayu sepasang n baju jalan sepasang dh la.xnak dengar..baju anak sorang rm400.anak 5 kira tgk la.yg dkt dia hanya baji melayu sepasang saja..sy pn baju kurung sepasang saja.baju raya saja 2k.em anak skolah rendah rm5 sehari skolah rendah.rumah dgn skolah 5minit saja.nk buat apa ajar ank bg duit byk2.yg dekat sy xbg pn.kdg2 beli brg nk masak sy kluar duit sendiri..bukan berkira tp geram jg la.skrg yg sulung masuk matrik belanja makan seminggu rm100.sebulan 400.dia dh abis korek duit asb dh.dia merungut jg anak sulong tu belanja sebulan byk jg.sy balas blk la masa aritu nasihat ajar anak berjimat.jgn ajar anak mewah.baji anak t-shirt kosong saja harga beratus..taste anak mmg tinggi.bkn peduli ayah ada duit ke x.yg ayah pn anak minta apa semua bg.skrg ni dkt 10k dh suami pinjam duit sy sejak 3 tahun no.sy mmg xkerja tp sy berniaga online sbb nk jaga anak 5 org.segala urusan rumah sy yg buat.dia blk keja lentang.anak nangis pn xkisah.mau sy x angin.sy dh hilang sabar n hormat..mmg dosa sy menjawab tp sy xlarat dh nk pendam.lama dh pendam.nafkah sy dh xbg duit sy jg dia pinjam..mmg dia xabis kt pempuan lain mmg keja dia mmg biat dia sibuk xde masa nk curang.duit gaji dia mmg abis bayar kereta, n rumah.anak2 semua skolah lg.tp belanja dia xkena..mewahkan anak.sy dan dia yg susah.anak pla xhenti2 mintq duit.kdg abah xde duit lg nk bg dia hutang kawan2 lps tu mnta ayah bayarkan.apa dia beli kalau guna duit dia.dia akan tuntut kt ayah.dia beli game player,beli benda bkn keperluan claim kt ayah..sy mmg xblh nk tegur ajar anak jantan sbb suami mmg marahkan sy. 4org anak laki n sorang anak perempuan yg bongsu ni.anak laki dia mmg xblh marah langsung. Bg suami sy la sy ni kiat melawan tp dia xcari punca sy jd mcm tu.hingga hari ni dia masih suka tgk lucah bila sy dh tido..sy tau sbb fon dia sy dh setting connection dgn fon sy.kalau dia buka web lucah kt fon dia.sy blh check dlm fon sy. Dia bab fon ni xpandai sgt sy lg pandai sbb sy niaga fon.sy xminta apa pn dr suami sy.cuma tolonglah jgn tgk lg cite lucah ni..tolonglah bg nafkah.sy dh penat dgn urus anak2 nk biz online lg.anak2 hero ni lg letih jaga dr anak perempuan.nk urus masak,kemas umah n urus segala hal rumah..sy penat tau buat semua ni.tolong bg nafkah pd sy dlu.sy dh pening nl cari duit mana. Duit niaga sy pn awk pinjam xbayar2 lg.sy nk pusing modal pn xlps2 lg..permintaan byk modal sy xda.mmg sy rasa nk marah saja sejak menjak ni.mmg patut awk kata sy melawan ckp.kalau awk bg apa yg sepatutnya awk bg sy xmelawan.lama dh sy diam sblm ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Nafkah pe yang akk nk ni... nafkah batin ke zahir.... kalu nafkan bati, anak dah 5 kak... nk lagi ke...hehehe.... kalu zahir..... makan n minum cukup x...duit suami ade hak isteri... tp bukan duit suami milik isteri... jadi akk gikirlah sendiri....pasal anak... die manjekan tu masalahlah... nanti anak tu adik minte je..x nk beruse sendiri..

      Padam
  54. Nama saya Lena, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada doktor yang hebat saya yang benar-benar membuat hidup saya yang menyeronokkan satu hari ini. Ini lelaki yang hebat DR IREDIA membawa suami saya kembali kepada saya, saya mempunyai tiga kanak-kanak yang indah untuk suami saya. Kira-kira empat tahun yang lalu, saya dan suami saya telah menjadi satu pergaduhan yang lain sehingga dia akhirnya meninggalkan saya untuk seorang wanita. Saya rasa hidup saya telah tamat dan anak-anak saya fikir mereka tidak akan melihat bapa mereka lagi. saya cuba untuk menjadi kuat hanya untuk anak-anak tetapi saya tidak boleh mengawal rasa sakit yang menyeksa hati saya, hati saya dipenuhi dengan kesedihan dan kesakitan kerana saya benar-benar cinta dengan suami saya. Setiap hari dan malam i menganggap beliau dan sentiasa ingin dia akan datang kembali kepada saya, sehingga satu hari i bertemu rakan baik saya yang juga dalam keadaan seperti saya tetapi masalah beliau adalah bekas teman lelaki yang dia mempunyai kehamilan yang tidak diingini untuk dan teman lelakinya enggan bertanggungjawab dan dibuang itu. dia memberitahu saya bahawa saya adalah kes kecil dan bahawa saya tidak perlu bimbang tentang hal itu sama sekali, jadi saya bertanya apa penyelesaian kepada masalah saya dan dia memberikan saya alamat e-mel orang yang hebat ini. i telah meragui jika orang ini adalah penyelesaian, jadi saya dihubungi lelaki yang hebat ini dan dia memberitahu saya apa yang perlu dilakukan dan i perbuatan mereka semua, beliau memberitahu saya menunggu selama dua hari dan bahawa suami saya akan datang merangkak di kneels untuk mohon ampun saya jadi saya dengan setia itu apa yang manusia besar ini meminta saya untuk melakukan dan yang pasti selepas dua hari saya mendengar ketukan di pintu, dalam terkejut besar saya i nampak dia di kneels dan i terkedu, apabila dia melihat saya, semua dia menangis dan meminta saya untuk pengampunan, dari hari itu, semua kesakitan dan kesedihan di dalam hati saya terbang, sejak itu saya dan suami saya dan anak-anak yang indah kami gembira dan kita hidup sebagai satu keluarga. Sebab itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR IREDIA pertolongannya. Ini lelaki besar yang dibuat saya untuk memahami bahawa tidak ada masalah di bumi yang tidak mempunyai penyelesaian jadi jika anda tahu bahawa anda mempunyai masalah yang sama atau mana-mana masalah yang sama, saya akan menasihati anda untuk datang terus ke lelaki yang hebat ini. Hubungi dia dengan e-mel ini (drirediaherbalhome@gmail.com) dia ada untuk membantu anda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul ke awk dia boleh tolong kita??

      Padam
  55. Assalamualaikum sume, name aku Rosnan ,Kes aku pulak,sume dah sedia maklum pompuan zaman sekarang ramai dah berkerjaya, mcm bini aku ape yg aku tgk dari zaman kapel2 dulu pn die mmg workaholic, sampai diri sendiri on terabai sampai lah dah nikah dah ade anak sorang,masih lagi workaholic kerja siang malam sampai tanggungjawab kat aku (Nafkah batin) aku pn terabai, sarapan aku pn dah xde nampak pagi2, nasib baik tanggungjawab kt anak die xlupa alhamdulillah...nk dijadikan cerita aku kerja pagi(siang) bini aku kerja malam, aku balik kerja bini aku dah xde, bini aku balik kerja aku pulak xde..so puas aku nasihat suruh cari kerja lain tapi end up bergaduh..baru2 ni aku mintak die ambik cuti sehari tapi end up bergaduh sbb die xnak cuti, the best part bini aku boleh ckp die lagi suka kerja..acaner tu?..bile nasihat ckp kite xfaham la ape la...so kerana sayang, kerana terpaksa aku relakan..bertahan walau batinku xtahan..bersabar walau hati ni rase mcm nk meletup..byk dgr pompuan dok salahkan lelaki, well bagi aku ni bukan salah sebelah pihak je, laki bini pn kene mainkan peranan masing2..sekian...

    BalasPadam
  56. Sy mmg hlg hormat pd suami..kami sudah brcerai tp rujuk smula..sy tuntut cerai disbbkan die suka pukul dan mulut yg sgt jhat..tp bile igtkan ank2 n die jnji utk brubah,sm2 brubh kami rujuk blk..tp apakan daya..mmg ssh nk brubah..die lupa smua jnji2 die n mula brckp ksr,mngata blk sy n semua ahli kluarga sy..sy btol2 buntu n mahu tamatkan prkhwinan ini..

    BalasPadam
  57. Isteri sy jenis yg garang, pemarah & selalu angin, suka control siap bt peraturan yg x realistik, semua benda boleh jadi modal nk bergaduh & merajuk, sy dh naik bosan nk pujuk & nk bergaduh, dl saya x bagi kerja dia nak kerja, bila dh kerja semua tanggungjwb entah kemana, nafkah batin x payah cakap... sebulan sekali blm tentu dapat, sekarang dh berani pukul suami, mentang2 saya x melawan dia belasah saya sampai lebam, bila saya nasihat dia cakap dia meroyan, salahkan saya balik, entahlah saya dh buntu kerenah isteri mcm ni

    BalasPadam
  58. Kesian kalau dpt suami yg ego melangit,keje buat si isteri xdihargai..takpe lagi..ini menidak kan lagi pengorbanan isteri..pdhal isteri sgup terima si lelaki hrp bole jd kwn teman n kekasih smpai mati..sama2 susah sama senang ,xpenah komplen wlp hidup xmewah,xpernah meminta2 nak brg2 mahal..terima je apa suami bagi..lagi nak komplen..kdg2 rs pompuan mmg hamba je la selama2 nya..kesimpulan aku bole buat..nak kawin..pikir masak2 dan kenali hati budi dlm2 psgan tu..si lelaki..belajar agama..ikut mana yg mmpu dlm bab2 umah tga demi keharmonian..perempuan ni senang je..dia akan rs diri tu sampah kalau smua yg twrbaik dia da bagi..tp masih xckup siap di kondem2..lama2 mmg xde kasih syg la..time tu kalau ada org lain concern kat si perwmpuan tu..bole jd punca retak nya rumah tga..perempuan suka kan perhatian dan penghargaan dr psgan dorg wlp dia xpernah ckp terang2..igt tu lelaki

    BalasPadam
  59. aku dah 14 tahun kawen dan ada 4 orang anak. pada aku kawen ni satu disaster bagi perempuan. yg bahagia tu sekejap je. slps tu, ko jadi lah hamba lelaki selama-lamanya. laki aku pergi kerja jam 6.30 pagi dan balik 10 mlm. aku bekerja 9 pagi-6.30 petang. pendapatan kami sama. belanja rumah bahagi dua, soal nafkah aku sorang mmg tolak tepi lah.
    Dlm rumahtangga, aku lah yg handle anak2 htr sekolah kebangsaan sekolah agama tuisyen mengaji segala, aku lah yg pikir masak nk bagi keluarga makan, aku lah yg uruskan cuci iron pakaian utk semua, kemas rumah yg berselerak sbb ada bayi 1 tahun lebih. malah, akulah yg merancang masa depan keluarga. laki aku tahu pergi kerja balik kerja. hujung minggu tidur atau mengadap computer, nk mengemas rumah atau jaga bayi pun tidak. kadang2 nk pandu kereta hujung minggu pun tak larat sbb penat..
    oh ya! kami pun tak pernah solat jemaah sbb laki aku tak nak, dia sembahyang sorang2 je. klau aku atau anak2 tak solat pun dia tak kisah, aku je yg selalu membebel kt anak2 suruh solat mengaji, laki buat bodoh tgk bola.kalau nk keluar hujung mggu pergi mana2, aku lah yg mcm lipas kudung siapkan baby, pampers anak, air panas, susu, tutup lampu, kunci pintu rumah, gate. laki start enjin kete duduk dlm kete ada air-cond dgr radio. kalau lambat, marah naik angin.
    Bukan tak bincang, dah banyak kali bincang dan dah banyak kali bergaduh. bila komplen mintak tolong ke apa, laki naik angin buat muka masam hentak barang2 tengking2 anak2. korang rasa.. bahagia ke jadi perempuan yg dah kawen ni?? mmg dia perlakukn aku mcm hamba tak berbayar yg boleh disuruh itu ini, lagi teruk dari pembantu indon!
    Dulu masa belum kawen, aku lah anak kesayangan keluarga, mak ayah jaga sebaik mungkin, beri didikan agama, tolong kerja sama2, hantar belajar pandai2 supaya senang. abg2 dan kakak2 pun sayang dgn aku sbb aku anak bongsu, tak pernah marah2, tengking2, apalagi susahkan aku. Bila dah kawen..ni lah yg aku dapat..best kan jadi LELAKI??

    BalasPadam
    Balasan
    1. kene selalu berckp dan jgn sampai suami naik angin. suami saya pun sama juga. lipas kudung si isteri. x hiraupun kita si isteri. syukur alhamdulillah bila d suruh lihat anak dan jaga anak suami buat. skg sudah memasuki anak ke-6 insyallah hujung thn nie. Berckp dgn cara atau nada yg boleh terima akal suami. fikiran suami x mcm ppuan yg suka main ckp tanpa berfikir pjg. ppuan ckp ikut rasa atau sedap hati.
      jadi si isteri kenalah ikut rentak atau cara akal mcm mana suami berfikir atau cari jln supaya suami tu xkan panas baran bila kita berbicara

      Padam
  60. Skrg sy dlm dilemma. Dah 3thn 5bulan usia perkahwinan sy dan suami. Sepanjang tempuh ni dh 2kali suami lafaz cerai. 2 2 lafaz cerai tu berlaku semasa sy sedang hamil. Sy tetap menerima suami semula setelah suami pujuk untuk rujuk semula. Diam xdiam skrg anak dh umur 2thn 6bulan. Suami seorang panas baran. Skrg kami dh xduduk sekali sbb sy keluar rumah utk tenangkan hati sbb sy dh mula rasa hilang hormat pada suami bila apa yg sy buat ada saja yg xkena di mata suami. Suami suka besar2 kan hal. Sy dh cuba sedaya upaya saya berusaha utk jadi isteri yg baik utk suami sy. Bila sy ada duit suami syg bila xda duit mula la mrh2 sy ini xkena itu xkena. Langsung xhargai apa yg sy dh buat utk dia selama ini. Soal nafkah xusah ckp la sy redha dan halalkan sbb sy syg dia dan nak kami terus bersama agar anak xhilang kasih syg ibu dan ayah. Tp apa yg sy xblh terima bila asyik mencari slh sy sj. Dan langsung xblh fhm keadaan sy. Skrg sy dh mula rs fed up dan dah xnk fikir psl dia lagi. Buat apa hidup bersama jika tiada persefahaman. Dulu ms bercinta sy pernah merajuk hingga bawak diri ke kedah. Dia sanggup pergi kedah utk pujuk sy semula. Tp skrg dh dekat 2mggu sy dirumah fmly sy langsung xde dtg jenguk sy dan anak apatah lagi nak tny kabar. Sy anggap dia pun dh xnak sy ada dlm hidup dia lagi. Sy kasihan dgn dia sbb dia pun tgh susah skrg ni. Kerja sales xde income tetap. Sy sedih bila fikirkan dia dirumah mkn ke x. Ada duit ke xde. Sy cuba pujuk hati sy utk terima dia kembali. Tapi sy takut kalau jadi lagi sbb dia xpernah berubah. Berubah sekejap pastu jadi lagi. Sy penat asyik nk pujuk hati sendiri. Nak jaga hati org tp hati kte dia xkesah pun. Pesanan buat dia, sy mntk maaf sy bukan tinggalkan awak sbb awak susah ke apa tp awak buat sy xyakin dgn perkahwinan kita. 2 kali awak ceraikan sy. Dh la awak nk tutup slh awak sehingga awak sanggup ceraikan sy. Bila sy igt blk awak bgtau awak jatuh cinta dgn perempuan lain hancur sgt hati sy tp tu semua dh berlalu dan sy hrp awak dh sedar akan kesalahan awak. Tp yg buat sy tawar hati skrg sb awak suka ugut2 nak cerai bila bergaduh. Awak suka marah2 maki2 sy langsung xhargai sy. Sy dh hilang hormat pada awak jd mcm mana sy nk jd isteri yg baik utk awak. Sy redha jika jodoh kita sampai disini sj. Sy yakin awak akan berubah 1hr nanti bila awak dh bersama dgn org yg benar2 awak syg. Sy sedar sy bukan isteri baik dan xlayak utk awak. Sy doakan awak akan bahagia 1 hari nanti dgn org lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pade pendapat saye ..... masalah ko ni susah nk sattel.... ko fikirlah sendiri....

      Padam
  61. Saya seorang isteri.. ibu dan mempunyai kerjaya. Mempunyai seorang anak dan skrg sedang mengandung anak ke2. Masalah sy slps 4 bulan berkahwin suami berhenti kerja dan tidak bekerja selama 8bulan. Kemudian.. syukur dapat kerja dan masa bekerja tu.. suami selalu tak g keje punctual.. selalu ambil cuti. Dy mula bosan dgn kerja dan habiskan masa memancing. Berhenti semula kerja dan tahun ni dpt kerja lebih baik dan lebih dkt dgn rumah. Masalah sy bermula sekitar mac tahun ni. Suami sy curang dgn rakan sekerja dan terlanjur. Sy rs ssh sgt nak terima tapi memikirkan aa slh sy juga.. sy teruskan perkahwinan. Ibu dan ibu mertua sy xtahu cerita dy terlanjur perempuan tu. Tp sepjg kami hadapi mslh.. ibu mertua tmpt sy mengadu dan byk mtk sy bersbr. Dy tglkn perempuan tu. Perempuan tu pun bkn jenis yg baik. Janda anak 1. Sy tahu perempuan tu desperate nkkn suami sy sbb suami sy ada rupa.. dan perempuan tu xcantik mana pun. Cumanya suami sy perlukan perempuan tu utk bantu dy buat kerja. Dan lebih skt hati.. sy byk bantu kewangan suami. Nk bercinta pun pakai duit sy. Petrol pakai kredit kad sy.. sy doa perempuan tu dpt balasan setimpal dgn apa dy buat pd sy dan anak sy. Juga suami sy. Sy hrp suami sy dpt kifarah atas apa dy buat kat sy dan anak sy. Skrg ni.. suami berhenti kerja. Da 2 bln xkerja. Nafkah zahir xberi. Malah byk pjm duit sy. Bila sy cerita.. nk bincg.. susah sgt dy nk fhm atau berubah. Sy da penat tolong dy. Byr loan ke.. insurans ke.. da la duit anak semua sy. Sy xtahu nk cerita kt siapa masalah sy ni. Sy slalu menangis sorg2. Sy hrp sgt suami sy berubah sblm sy yg berubah. Nasib rumah xkena byr sbb rumah keluarga. Ada kebaikan suami yg sy kena bersyukur sbb dy pandai jaga anak.. tlg mandi.. cuci anak.. reti buat kerja kat dapur. Sbb tu sy fkr byk kali nk buat tindakan apa2 pun. Kalau sy tahu sshnya kawen.. sy rs sy fkr masak2 utk berkahwin.. buat ms skrg ni.. sy slalu doa semoga sy dpt maafkan suami dan melupakan perbuatan suami. Sbb sy tahu.. ni yg peluang terakhir. Lps ni sy nekad tglkan dy klu dy curang lagi..

    BalasPadam
  62. Ape yang berlaku ade hikmahnye.... semue ditakdirkan ALLAH sebagai ujian didunia ni..... sabar...sabar.... dunie ini bukan tempat bersenang-senang.... orang yang kuat adalah orang yang sabar.... Ini semue ujian ALLAH S.W.T... ade diuji dengan anak,ade diuji dengan x cukup makan.... ade diuji dengan isteri yg kurang akal...ade di uji dengan laki yg kurg pandai.... bersyukurlah sebab diuji... tandanye ALLAH sayang dengan kite... serah pada ALLAH dan sabar.... pasti kite akan mendapat kejayaan di akhirat kelak.... insyaallah...

    BalasPadam
  63. Ape yang berlaku ade hikmahnye.... semue ditakdirkan ALLAH sebagai ujian didunia ni..... sabar...sabar.... dunie ini bukan tempat bersenang-senang.... orang yang kuat adalah orang yang sabar.... Ini semue ujian ALLAH S.W.T... ade diuji dengan anak,ade diuji dengan x cukup makan.... ade diuji dengan isteri yg kurang akal...ade di uji dengan laki yg kurg pandai.... bersyukurlah sebab diuji... tandanye ALLAH sayang dengan kite... serah pada ALLAH dan sabar.... pasti kite akan mendapat kejayaan di akhirat kelak.... insyaallah...

    BalasPadam
  64. Salam.... setiap yang terjadi pasti ada sebabnya, aku pun ada masalah rumahtangga, kronik atau tidak terletak pada diri kita untuk atasinya....apa yg boleh aku katakan, berhenti menyalahkan org lain... ikhlas maafkan suami/isteri kita, mmg berat tapi lepas kita dah lakukan pasti ada ketenangan di jiwa....sujud pada Allah, mengadu padaNya insyaallah kita dpt jalannya.... jangan berhenti berdoa, tolong fikirkan anak-anak perasaan kita letak ke tepi dulu... bahagiakan diri sendiri dulu.... ingat kita kuat kerana adanya Allah.... Allah xpernah tinggalkan kita seperti pasangan kita....

    BalasPadam
  65. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  66. Suami seperti sering sengaja mlakukan perkara yg tdak dsukai istri.dulu tidak pernah dia bersikap bgitu..malah suami slalu mlebihkan orglain tdak kira perhatian,masa lebih2 lagi wang ringgit.saya sering menangis sendirian.walaupn dia tahu saya menangis,dia buat2 x tahu.jgn haralkan dia akan tanya atau memujuk.kami baru 3tahun berkahwin.apa yg harus saya lakukan hati saya sakit dan sedih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suami akan sengaja buat perkara yg dia mmg tahu isteri xsuka sbb dia mmg nak isteri sakit hati sbb bagi dia isteri dgn sengaja dah sakitkan hati dia. Sedangkan isteri xsedar apa kesilapan yg isteri dah buat. Biasanya suami jarang nak akui apa yg dia xsuka sbb dia takut nanti isteri melabel dia. Contohnya suami xsuka isteri berbual dgn lelaki lain walaupun utk urusan kerja. Dlm hal mcmni suami mgkin takut isteri melabel dia sbgai cemburu buta...pihak isteri pula xsangka dan xsedar akan perkara ni...lama kelamaan suami akan tarik diri dgn buat sesuatu yg dia rasa dpt balas balik rasa sakit hati dia pada isteri dan dia rasa puas bila dia berjaya sakitkan hati isteri...Ini yg pernah berlaku pd saya...saya kongsikan di sini...kesimpulannya suami dan isteri perlu peka dgn perasaan pasangan masing2. Seboleh2nya terus terang apa yg kita suka dan apa yg kita xsuka. Kalau perkara tu xmungkin dielakkan, carilah jln tengah supaya kedua2 pihak berpuas hati...wallahua'lam.

      Padam
    2. sama juga dgn suami saya. dia akan biarkan sahaja saya. dan buat x tahu je. tapi saya cari jln bertanya balik apa silap saya dan kadang saya buat balik perkara yg dia tak suka itulah yg membuatkan hati suami sakit dan buat tak tahu je dgn saya. saya byk kali minta maaf dan saya sentiasa bersangka baik je. sbb diri sendiri ada kala ye ada yg salah cuma yg pasti allah saja yg tahu saya salah atau tidak. dan saya sentiasa pujuk hati saya supaya sentiasa hormat suami saya. wpun suami sentiasa selalu sakitkan hati saya. Biar saya sakit tapi lama2 saya makin faham apa yg dia suka dan dia x suka. lama kelamaan saya insyallah akan ubah perangai dan sikap saya. PPuan atau lelaki sama2 mainkan peranan yg penting dlm kehidupan rumah tangga. tak ada 1 sama lain x lengkap lah kehidapan yg bahagia seperti mcm Rasullah s.w.t

      Padam
  67. Memang sume salah suami ke dalam ni?..cermin diri sendiri wahai isteri2 akhir zaman..tanya diri kenapa dan mengapa jadi mcm tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seharusnya suami dan isteri meletakkan ego masing2 ke tepi apabila salah seorang ingin berbincang utk selesaikan masalah. Barulah kita boleh berfikiran terbuka dan menerima teguran dgn lapang hati. Jadi suami dan isteri masing2 perlu ada kemahiran berkomunikasi dgn baik spy pihak yg ditegur tu terasa disayangi bukannya tearasa terhina dgn teguran yg diberi....wallahua'lam

      Padam
  68. Sy hrp sgt suami sy akn bca artikal nie dn sy hrp sgt suami sy akn setiasa bskp jujur pd sy tnpa satu patah pkataan pn pbohongn dr mulutnye lbih mghargai sy pd msa dpn, sbb sy sgt mcintai suami sy..😭😭😭

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mempertahankan rumah tangga pada zaman sekarang mmg sgt mencabar minda, fizikal dan jiwa. Semoga kita diberi ketabahan yg tebal dan keimanan yg kuat. Saya mengambil jln tengah dgn berpegang pd kata2 ..."suami kita bukan hak milik kita"...bagi saya, buatlah apa yg dia nak buat sbb dia bukan Tuhan...dia akan diadili atas setiap perlakuan dia. Saya cuma mampu berdoa pd Allah agar dia menyesal dgn semua perbuatan keji dia terhadap saya dan kembali ke landasan Allah. Itulah prinsip saya pegang agar saya tidak menjadi mangsa penganiyaan dlm rumah tangga sendiri...setiap kesabaran saya ada ganjaran yg Allah dah sediakan utk saya. InsyaAllah. Aaminn...

      Padam
  69. semua salahkan suami?? cuba check balik kenapa jdi mcm tu?knapa suami curang?kenapa suami makin lama makin xpedulikan isteri? first sekali sebelum kawin ade selidik x suami anda tu jga x hubungan dgn allah? pertamanya sebelum kawin jgn nk bcinta sakan,check dlu suami anda mcmane,jgn nilai pd pgkt hrta n rupa,yg tu semua amik yg sedang2 pun dh cukup,yg penting tgk agama dia,agama means cra kehidupn dia,bukn tgk pd jubah,janggut semua tu..yg kedua kalau dh kawin tnya balik adakah anda romantis n buat sama mcm bcinta sebelum kawin?(wlupun kita tau brcinta sebelum kawin dosa-jgn buat)..adakah lynn cukup pd suami?cukup means sentiasa disisi suami n buat yg suami suka,bukn kne jdi mcm hamba msk mknn sdp2 n hidang sperti raja pun..yg ketiga ada x anda n suami anda kdg2 riak dngn prkahwinan anda? konon nye bahagia,cra anda btul,org lain semua slh..n adakah selalu mengumpat hal rumah tgga org lain? yg keempat,kalau anda bekerja,jgn sekali2 mengungkit atau menyebut atau mncari alasan pnt krn krja kerana nk tlg fmly..yg kelima,anda fikirknlah sendiri n bwk brbincng dgn suami..hakikatnya jgn menuding kesebelah pihak sahaja..ini yg sy bgtau kesalahan di pihak isteri,pihak suami jgk ada..

    BalasPadam
  70. Perasaan hormat pada suami hilang bila saya dapat tahu dia memburukkan saya dgn kawan2nya dan keluarganya. Sehinggakan mereka memandang rendah pd saya dan berani menyindir dan mempersendakan saya. Saya sgt tertekan dan menjadi benci kpd mereka termasuklah suami. Saya hanya berdiam diri apabila hati saya disakiti. Semakin saya diam, semakin berani mereka menyindir dan persendakan kekurangan dan kelemahan saya walaupun di hadapan suami. Suami buat tak tahu dan tidak mahu membela saya. Hati saya makin tawar pada suami. Diamnya suami membuatkan mereka semakin berani. Pernah mertua saya menyindir saya xsepadan dgn suami kerana saya hitam dan suami jauh lebih cerah. Itu amat menghiris perasaan saya. Saya didik hati saya supaya bersabar dan jangan melenting dgn setiap tutur kata mereka walaupun kadang2 menitis air mata dibuatnya. Saya sering berdoa dan serahkan semuanya kpd Allah kerana Allah Maha Adil Maha Mengetahui dan Maha Mengasihani. Saya sedar ini ujian drp Allah utk saya. Alhamdulillah dgn ujian ini banyak rahmat Allah curahkan pd saya. Di sudut yg lain Allah kurniakan saya dgn rezeki yg xpernah putus dan kasih syg drp anak2 dan kawan2 yg sgt memahami. Saya berharap Allah memberikan hidayah kpd suami agar suatu hari nanti dia sedar kesalahannya dan tahu peranannya sbgai suami kerana dia terlalu mementingkan kwn2 dan klrga berbanding rumahtgga sendiri. Aaminn...

    BalasPadam
  71. Ni berbual je sume...xde plak bini aku tolong aku time aku susah...umah nak kene tarik,surat bank sampai,xde plak nak tolong aku??tapi tiap2 bulan sume aku bagi..duet,brg dapor,duit umah,susu anak,pampers anak,sume aku bayar..still x hormat je aku tgk??aku susah cmne pon aku x kan mntk tolong die..tp bile mintak duet kt aku, mcm ahlong pon ade..ape mslhnye??sape kiblat hidop duit,duit la yg dia dpt kt dunia..

    BalasPadam
  72. aku rase ko terlalu kesian kat isteri ko... tu sbb dier berani pijak kepala ko... kisah aku selama ni aku terlalu kesian kat bini aku smpi hampir semua aku tanggug, keje rumah pun aku buat.. xpela dier jaga anak.. tp smpi satu masa sanggup dier ckp aku sial, bodoh, bangang ape kes?? sejak pada tu aku xkan buat lg semua keje rumah, semua byran separuh, dan aku xkan kesian lg kat bini yg panggil suami sial ni!!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama dengan kes saya ni, tak faham la perempuan ni kekadang, apa yang tak cukup lg pun tak tau lah. Kadang kes kecik je, telupa nak basuh periuk sbb dia nak masak, dia dah penat sbb keje. Kita ni keje shif, kekadang tu letih jgk, tapi sbb dia pun keje, so keje rumah tu kita tolong cover sampai basuh spender dia pun kita buat. Alih alih sebab periuk kita lupa nak basuh kita pulak dia label lelaki pemalas. Aik? Tetibe yg jadi lagi angin bila tetiba mak kita pun dia kait. Mak aku dikatanya punca aku pemalas, mak aku dikatanya bodoh pemalas. Aik? Cerita pasal periuk telupa nak basuh je. Dah apehal pegi sampai mak aku ni.Tau la penat, abes aku ni macam la jadi biawak idop kat rumah. Aku keje shif lg kot. Kadang tu siap suruh aku ceraikan dia, padahal gaduh pasal anak tak suka makan nasik, risau takut anak kurus. Aduyai.

      Padam
  73. Aku seorang isteri,dan dh berkahwin selama 6 tahun..anak aku sorg je.suami aku kebih pentingkan mak dia drpd isteri dan anak. Dulu aku bekerja, namun ada sanggup berhenti kerja demi anak.Nafkah zahir mmgla dia bg setiap bulan. Tp, nafkah batin dh 4 tahun lebih dia abaikan pd aku. Skrg ni, kat rmh dh jarang bercakap..tidur bilik pun dh berasingan. Kami selalu bergaduh sbb mak dia. Mak dia sentiasa kontrol hidup anak sejak mula aku kawin lagi.Sampaikan aku tak tahu nak buat apa lagi. Hati aku semakin tawar dengan suami.Tolonglah Ya Allah..

    BalasPadam
  74. saya rasa dua2 kena saling hormat menghormati... selalu bercakap dgn pasangan dan elakkan dari menyakiti perasaan... mulut kena sama2 jaga jgn celupar... bykkan mendengar tazkirah dan selalu muhasabah diri... buat para suami bersabarla, isteri2 ni mmg byk bercakap... dgr, thn, dn kalau x boleh keluar... then fikir dan renung blk... sampai bila aku nk mcm ni... ingt pesan Rasulullah SAW, suami yg paling baik adalah suami yg paling baik dgn isterinya...

    BalasPadam
  75. Nama saya lilian N.This adalah hari yang sangat menyenangkan dalam hidup saya karena bantuan Dr.saguru telah diberikan kepada saya oleh membantu saya mendapatkan mantan suami saya kembali dengan sihir dan mantra cinta. saya menikah selama 6 tahun dan itu sangat mengerikan karena suami saya benar-benar curang pada saya dan mencari cerai tetapi ketika saya datang di email Dr.saguru di internet tentang bagaimana ia telah membantu begitu banyak orang untuk mendapatkan mantan mereka kembali dan membantu memperbaiki relationship.and membuat orang untuk menjadi bahagia dalam hubungan mereka. saya menjelaskan situasi saya kepadanya dan kemudian mencari bantuan nya tapi mengejutkan terbesar saya dia mengatakan kepada saya bahwa ia akan membantu saya dengan kasus saya dan di sini saya sekarang merayakan karena suami saya telah berubah benar-benar untuk kebaikan. Dia selalu ingin menjadi dengan saya dan tidak bisa berbuat apa-apa tanpa kehadiran saya. saya benar-benar menikmati pernikahan saya, apa perayaan besar. saya akan terus bersaksi di internet karena Dr.saguru benar-benar mantra kastor nyata. APAKAH ANDA PERLU BANTUAN KEMUDIAN HUBUNGI DOKTER Saguru SEKARANG VIA EMAIL: drsagurusolutions@gmail.com atau +1 517-492-0142 Dia adalah satu-satunya jawaban untuk masalah Anda dan membuat Anda merasa bahagia di relationship.and Anda nya juga sempurna dalam
    1 CINTA SPELL
    2 WIN EX KEMBALI
    3 buah kandungan
    4 PROMOSI SPELL
    5 PERLINDUNGAN SPELL
    MANTRA 6 BISNIS
    7 BAIK JOB SPELL
    8 LOTTERY SPELL dan SPELL PENGADILAN KASUS.

    BalasPadam
  76. As salam. Dugaan masing2 .... tak tahu nak cakap apa ... sekadar nak release tension ... cara terbaik mmg serahkan diri kita kepada pencipta kita Allah ... semua yg ada hanya pinjaman ... tp x mudah seperti yg ditulis .... moga Allah jadikan sy insan yg lebih baik dari hari semalam. Berilah kekuatan kepada saya utk harungi semua dugaan ini walaupun dia doakn saya hidup susah ... tak pe .. Allah lebih mengerti dan mengetahui semuanya .... sy sedang pujuk hati walaupun tak kuat sebenarnya .... moga saya tabah ...ameen

    BalasPadam
  77. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  78. smpi bila nk diam bro?... bg aku isteri yg x hormat suami mmg xlayak dh duduk rumah tu... menyemak je...

    BalasPadam
  79. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  80. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  81. Hati hati para isteri. Jgn ikut emosi.
    Penghuni neraka kebanyakannya dari para isteri dan org kaya.

    BalasPadam
  82. (williamssmithfirm@gmail.com)
      Firma Pinjaman Williams Smith
        Halo,
    Ini adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa Tuan Williams Smith, pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang terkemuka, telah membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan bantuan kewangan. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Pernahkah anda ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Hanya kerana, kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda. Kami meminjamkan kadar faedah sebanyak 2% kepada orang awam. Anda perlu memperbaiki perniagaan anda, memulakan perniagaan, membeli rumah, membeli kereta, atau anda memerlukan pinjaman untuk kegunaan peribadi anda? Ini adalah peluang untuk anda menghantar e-mel kepada kami hari ini dan marilah kita membuat impian anda menjadi kenyataan .. email (williamssmithfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  83. Adakah anda sedang mencari pinjaman? Kami menawarkan pinjaman yang dirancang untuk memenuhi keperluan kewangan peribadi anda dan pinjaman perniagaan dengan skim persetujuan pinjaman cepat. Kami meminjam wang dari mereka yang memerlukan bantuan kewangan, kami memberi kredit kepada orang-orang yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan ini. Anda tidak perlu bimbang, kerana anda berada di tempat yang betul, saya menawarkan pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, jadi jika anda memerlukan pinjaman, saya ingin anda hanya menghantar e-mel kepada kami: williamssmithfirm@gmail.com
    MAKLUMAT PERMOHONAN KREDIT YANG DIPERLUKAN:
    1) Nama penuh: ............
    2) Jantina: .................
    3) Umur: ........................
    4) Negara: .................
    5) Nombor Telefon: ........
    6) Kerja: ..............
    7) Pendapatan: ......
    8) Jumlah Pinjaman yang Diperlukan: .....
    9) Tempoh pinjaman: ............... 10) Alasan pinjaman: ........... Adakah anda memohon dan ditolak? peluang untuk anda.Email kami di: williamssmithfirm@gmail.com

    BalasPadam
  84. Saya baru 9 bulanberkawin masih awal perkawinan saya, perkenalan dengan suami hanya tiga bulan selepas tiga bulan kami mengikat tali pertunangan selepas tiga bulan kami betnikah.namun selepas menikah suami saya mulai melayan saya seperti bayi perkara asas seperti mandi suami saya ingin lakukan pada saya termasuk mencebok selepas membuang air ,saya tidak selesa pernah saya beritahu suami saya tidak perlu layanan sebegitu tetapi suamu saya begang dengan apa yg saya katakan.
    Suami tidak suka saya ziarah ibu n ayah saya kerana jarak rumah kluarga sy hnya 3 km tiap kli sy hendak ziarah suami akan melarang keras n kata saya derhaka
    Suami saya tidak beri saya bergerak sendiri ke tempat kerja n pada sama suruh saya berhenti ketja
    Pada 28/9 saya telah mengandung luar rahim suami tidak berada ketika perlukan dia utk menemani n jadi saksi bagi mengiisi borang kebenaran selepas pembeahan esok harinya baru suami kelihatan suami sy cakap saya tidak normal tidak bole lahirkan zuriat suami saya selalu menualahkan ibu bapa saya hanya sebab saya mudah sakit kepala dan sakit urat saya adalah seorang jururawat keja saya cukp berat suami seolah tidak bole terima .suami saya pnah memaksa n ingin heret saya ke bank bagi buat pinjaman kerana suami tidak cukup wang utk menyara pembayaran bagi komitmen dia.
    Suami saya tidak datang jenguk saya ketika saya dalam panta g selepas diri dioperasi.

    Apa perlu saya lakukan wajarkah saya menuntu fasakh
    Suami selalu melakukan kekasan tidak sediakan keperluan makan minum malah perbelajaan dapur tidak beri.
    Tidak jaga maruah saya di public

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perkawinan awk masih baru dik. Fikirkn sebaiknya awk nak stay dgn llki manipulatif atau x. Akk bcakap bdasarkn pengalaman. Mohon yg tbaik dr Allah

      Padam
    2. Ya, ini adalah giliran saya untuk sebuah kesaksian. Giliranku menjadi bahagia. Terimakasih kamu memuja manusia kebijaksanaan dan kekuatan Pastor Okosu. Saya melihat berbagai kesaksian tentang karya bagus Anda tentang bagaimana Anda menyelamatkan perkawinan dan hubungan yang rusak, membuat orang kaya dan kaya, bagaimana Anda menyembuhkan penyakit yang berbeda. Saya memberi Anda sebuah persidangan dan ya Anda tidak mengecewakan saya. Dia membantu saya memenangkan Lottery dan mengembalikan suami saya ke rumah setelah 4 tahun meninggalkan saya tanpa alasan yang bagus. Saya bangga bahwa saya mengambil langkah berani dari Pastor Okosu yang diadili. Terima kasih untuk tidak mengecewakan saya Saya akan terus berbicara tentang perbuatan baik Anda kepada orang-orang di dunia ini. Dan saya berdoa, Tuhan yang baik akan terus menggunakan Anda untuk membantu orang-orang dengan masalah mereka. Anda juga bisa menghubungi Dr Okosu hari ini untuk solusi masalah apa pun, baik fisik, spiritual, hubungan keuangan atau masalah perkawinan atau bahkan masalah medis dan saya tahu bahwa Dr Okosu tidak akan gagal karena dia juga tidak mengecewakan saya. Ini adalah kontaknya.

      Email: drokosu01@gmail.com atau nomor solusinya +2348119663571

      Nama saya Sara dan Namanya adalah Dr Okosu tapi saya memanggilnya Pastor Okosu karena dia seperti ayah bagiku. Terima kasih bapak saya selamanya bersyukur

      Padam
  85. Ini artikel nak igtkan suami atau istri???

    BalasPadam
  86. Group whatsapp untuk berkongsi masalah kehidupan. Bersama2 kita bincangkannya. Klik disini:

    https://chat.whatsapp.com/DpIBpALi0kkK4delLM9vzo

    BalasPadam
  87. Kehidupan adalah baik apabila anda mempunyai kasih sayang anda di sekeliling anda, saya katakan ini kerana apabila saya mempunyai masalah dengan kekasih saya saya tidak pernah melihat kehidupan sebagai perkara yang baik tetapi terima kasih kepada Dr. AGBAZARA dari TEMPLE AGBAZARA, kerana membantu saya membuang ejaan yang membawa kekasih saya kembali kepada saya dalam tempoh 48 jam. Suami saya meninggalkan saya untuk wanita lain selepas 7 tahun perkahwinan, tetapi Dr.AGBAZARA membantu saya membuang mantra yang membawa dia kembali kepada saya dalam masa 48 jam. Saya tidak akan memberitahu anda lebih banyak maklumat mengenai diri saya, tetapi saya hanya akan menasihatkan mereka yang mempunyai masalah di sana hubungan atau perkahwinan untuk menghubungi TEMPLE Dr.AGBAZARA menerusi butiran ini melalui;
    ( agbazara@gmail.com ) atau hubungi beliau di Whatsapp: +2348104102662

    BalasPadam
  88. Kepada para suami, bertabahlah.. Keinsafan seorg isteri kebanyakkannya hadir apabila sudah terlambat. Mungkin selepas suaminya sudah berkahwin lain. Mungkin juga selepas suaminya sudah tiada lg di dunia. Kadang² jangan mempersendakan cerita² mcm ni dlm drama² melayu kat tv kononnya sbg lakonan semata². Perkara camni mmg terjadi dlm realiti ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya, ini adalah giliran saya untuk sebuah kesaksian. Giliranku menjadi bahagia. Terimakasih kamu memuja manusia kebijaksanaan dan kekuatan Pastor Okosu. Saya melihat berbagai kesaksian tentang karya bagus Anda tentang bagaimana Anda menyelamatkan perkawinan dan hubungan yang rusak, membuat orang kaya dan kaya, bagaimana Anda menyembuhkan penyakit yang berbeda. Saya memberi Anda sebuah persidangan dan ya Anda tidak mengecewakan saya. Dia membantu saya memenangkan Lottery dan mengembalikan suami saya ke rumah setelah 4 tahun meninggalkan saya tanpa alasan yang bagus. Saya bangga bahwa saya mengambil langkah berani dari Pastor Okosu yang diadili. Terima kasih untuk tidak mengecewakan saya Saya akan terus berbicara tentang perbuatan baik Anda kepada orang-orang di dunia ini. Dan saya berdoa, Tuhan yang baik akan terus menggunakan Anda untuk membantu orang-orang dengan masalah mereka. Anda juga bisa menghubungi Dr Okosu hari ini untuk solusi masalah apa pun, baik fisik, spiritual, hubungan keuangan atau masalah perkawinan atau bahkan masalah medis dan saya tahu bahwa Dr Okosu tidak akan gagal karena dia juga tidak mengecewakan saya. Ini adalah kontaknya.

      Email: drokosu01@gmail.com atau nomor solusinya +2348119663571

      Nama saya Sara dan Namanya adalah Dr Okosu tapi saya memanggilnya Pastor Okosu karena dia seperti ayah bagiku. Terima kasih bapak saya selamanya bersyukur

      Padam
  89. Ketua dan pemimpin yang bagus pasti memiliki keluarga yang bahagia dan gembira. Sebelum kahwin fikir sehabis mungkin. Layakke nak berkahwin.
    Dah boleh membimbingke ?
    Cukupke duit untuk belanja keluarga ?
    Paling penting..kenali wanita sehabis mungkin. Jauhkan perkara yang dia tak suka dan bimbing dia untuk kebaikan dengan cara yang baik.
    InsyaAllah.. Wanita akan buat sehabis nyawa untuk lelaki.

    BalasPadam
  90. Ya, ini adalah giliran saya untuk sebuah kesaksian. Giliranku menjadi bahagia. Terimakasih kamu memuja manusia kebijaksanaan dan kekuatan Pastor Okosu. Saya melihat berbagai kesaksian tentang karya bagus Anda tentang bagaimana Anda menyelamatkan perkawinan dan hubungan yang rusak, membuat orang kaya dan kaya, bagaimana Anda menyembuhkan penyakit yang berbeda. Saya memberi Anda sebuah persidangan dan ya Anda tidak mengecewakan saya. Dia membantu saya memenangkan Lottery dan mengembalikan suami saya ke rumah setelah 4 tahun meninggalkan saya tanpa alasan yang bagus. Saya bangga bahwa saya mengambil langkah berani dari Pastor Okosu yang diadili. Terima kasih untuk tidak mengecewakan saya Saya akan terus berbicara tentang perbuatan baik Anda kepada orang-orang di dunia ini. Dan saya berdoa, Tuhan yang baik akan terus menggunakan Anda untuk membantu orang-orang dengan masalah mereka. Anda juga bisa menghubungi Dr Okosu hari ini untuk solusi masalah apa pun, baik fisik, spiritual, hubungan keuangan atau masalah perkawinan atau bahkan masalah medis dan saya tahu bahwa Dr Okosu tidak akan gagal karena dia juga tidak mengecewakan saya. Ini adalah kontaknya.

    Email: drokosu01@gmail.com atau nomor solusinya +2348119663571

    Nama saya Sara dan Namanya adalah Dr Okosu tapi saya memanggilnya Pastor Okosu karena dia seperti ayah bagiku. Terima kasih bapak saya selamanya bersyukur

    BalasPadam
  91. 1. Allah berjanji apabila suami-isteri memandang satu sama lain dengan penuh kasih-sayang, maka Allah akan pandang mereka dengan kasih-sayangNya dan satukan hati-hati mereka.

    2. Berlapang dada dengan semua orang dan maafkan semua orang sebelum tidur. Ini penting kerana (1) dunia ini ujian. Allah menguji untuk naikkan darjat kita di akhirat (itupun jika percaya bahawa ada hidup yang abadi selepas mati. (2) Cuba bayangkan apabila kaki kita hendak melangkah ke syurga, tiba-tiba ditahan malaikat, katanya ada si polan ingin jumpa, tunggu dulu (mungkin dia ingin mohon maaf pada kita). Cuba bayangkan berapa lama kita perlu tunggu sedangkan syurga telah dihadapan kita. Jadi berlapang dada & maafkan. Manusia memang pendosa & bersifat keluh-kesah.

    3. Cinta itu membahagiakan & anugerah Allah. Kita kahwin suami kita kerana cinta. Ada 4 jenis cinta: 1) cintakan Allah. Cari & belajar untuk cintai Allah; (2) Cinta kerana Allah (cinta ini utk mendapat keredhaan Allah & demi rahmat serta syurgaNYa); (3) cinta fitrah antara lelaki dengan perempuan (ini adalah normal & biasa berlaku, boleh dikatakan cinta ini tanpa ilmu, ia adalah cinta biasa2, seolah tradisi mcm cerita hindi kot); (4) Cinta nafsu (cinta kerana harta, kerana cantik atau sekadar suka-suka, tidak bermatlamat. Cinta ini taraf sama dengan cinta haiwan).

    3. Ketahuilah cinta itu milik Allah dan anugerahNya yang terindah. Kita sebagai hambaNya, jangan jadi tamak, menghukum sesuka hati tanpa tahu Tuhan suka atau tidak dengan perbuatan kita. Sebab itu dikatakan, mengingati mati adalah orang yang bijak, sebab bila kita ingat mati, bererti kita akan bersedia dengan bekalan kita diakhirat nanti. Ingin mendapat buku catatan amalan kita dengan tangan kanan.
    Sahabat sekalian, carilah cinta Allah, Allah lebih berhak dicintai. Ulama' dunia dlm bukunya berkata, "Jagalah Allah, pasti Allah akan menjaga kamu". Kembalilah kepada Allah dalam keadaan terbaik. Hiduplah didunia ini dengan sejahtera dan saling berkasih sayang. InsyaAllah, apabila Allah telah sayang & telah redha, maka rumah-tangga kita juga berkat & bahagia. Nabi s.a.w bersabda, perbaikilah solah, perbaiki solah. segala gerak geri kita dalam solah sepatutnya perlu juga dizahirkan diluar solat iaitu tunduk & patuh kepada Allah yang Maha Esa, Maha Perkasa & Maha Penyayang.

    4. Bersyukur saat kita pernah bahagia. Kerana dengan bersyukur Allah tambahkan nikmatNya. JIka kita diuji dengan derita, lihatlah orang yang lebih menderita daripada kita. Jika suami/isteri kita curang, at least kita ada kerjaya utk urus masa depan. Sangka baik pada ujian Allah itu penting kerana kita adalah hambaNya. Kita diuji sebab kita mampu menangung ujian tersebut. Nabi saw pernah mengajar doa ketika kita dilanda musibah. Tuhan juga berjanji akan kabulkan semua doa-doa kita. Jangan menilai kuasa Tuhan dengan akal kita yang terbatas. Bersangka-baiklah dengan segala ujian Allah. InsyaAllah hidup kalian akan lebih bahagia. InsyaAllah.
    Saya mohon maaf jika perkongsian ini melukakan sesiapa, saya menemui laman ini kerana saya juga diuji seperti kalian. Sesungguhnya yang baik itu datang drp Allah & yang buruk itu datang daripada kelemahan saya sendiri. Wallahualam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kerana memberi saya lebih semangat utk terus hidup. saya baru berumah tangga 11 thn. dan byk lagi badai akan dtg melanda. dgn kata2 ni insyallah membuatkan saya lebih kuat utk teruskan perjuangan utk hidup demi anak2 dan masa dpn saya sendiri.

      1 lagi skg juga suka sgt marah2 sedangkan saya sblm berkawin jarang marah kan org atau sesiapa pun. sekadar sedikit2 tu biasa la. spt sedangkan lidah, inikan pula suami isteri. (ayat P. Ramli la pula... ) :)

      Padam
  92. Isteri saya panas baran org nya, kadang kadang pergaduhan berlaku pasal benda kecil shj. Cth. Anak kami kurang makan mknan pejal spt nasi, sebagai seorg ibu, saya fhm dia risau akan anaknya, jadi anak kami ditegurnya lembut, entah kenapa, dia jadi mood swing dari kurang mkn, dikaitkan pula mkn junk food nanti rosak gigi anak, tiba tiba disalahkan saya sbb tak tau menjaga anak, dikatanya anak saya hodoh gigi buruk dgn suara tinggi dan lantang, dikaitkan pula dengan anak saudara saya yg giginya rosak, kemudian dikaitkan pula dgn ibu saya yg tau menjaga anak anak, dimakinya ibu saya bodoh dan pemalas. Bertambah buruk bila saya tegur, nak tegur anak tu boleh, tapi usah lah guna perkataan yang kasar, kasihan anak tu, walaupun baru berusia 6 tahun, dia faham tiap perkataan yg keluar dari mulut ibu bapa nya, ayat yg tajam dari seorg ibu amat mudah utk runtuhkan keyakinan seorg anak. Saya cuma minta isteri pujuk anak tu sebelum isteri mula mengamuk. Untuk pengetahuan, saya ni bekerja shif, 10mlm hingga 7pagi. Blk dari kerja, saya siap kan beg sekolah anak, masukkan pakaian utk daycare, siapkan bekalan makanan anak, mandikan anak, ironkan baju sekolah anak, buatkan susu anak. Isteri saya cuma perlu siapkan dirinya utk bekerja. Sebelum saya dpt lelapkan mata, saya akan hantar anak ke sekolah dan isteri saya ke stesen tren supaya dia dpt ke tmpt kerja. Ini adalah rutin saya setiap hari. Petangnya saya akan bangun, bersiap utk ambil anak dari sekolah, bawa anak saya makan petang sebelum ambil isteri yg pulang dari kerja. Sebelum masuk kerja, saya akan asingkan pakaian anak yg perlu dicuci, masak nasik, lauk saya akan beli siap siap, sbb saya tau isteri penat jadi selama 7tahun kami berkahwin saya tak pernah minta dia masak. Bukan tanggungjawab isteri pun masak masak ni. Tanggungjawab suami sediakan makan anak isteri ni. Mandikan anak pakaikan anak pakaian tidur, suapkan anak makan malam. Isteri saya cuma balik mandi makan dan berehat sambil tgk tv atau tgk handphone. Tugas saya belum habis lagi disitu, saya akan pastikan anak siapkan kerja sekolah jika ada, baca buku ulangkaji pelajaran seterusnya baru saya akan pergi bekerja. Inilah rutin harian saya. Memang penat, tapi saya tak mengeluh, malah saya tak pernah rasa terbeban, sebabnya saya tau itulah tanggungjawab lelaki jika sudah berkahwin. Syukurlah isteri ingin bekerja walaupun saya tak minta, saya tau itu bukan tanggungjawab dia. Pakaian kami saya akan basuh dan keringkan pagi sabtu sesudah habis kerja. Sampah dah jadi tanggungjawab saya untuk buang. Pinggan mangkuk cawan meja makan semua saya akan cuci selepas makan. Saya tak nak jadi suami tipikal yg lepas makan, usahkan nak basuh, nak letak dlm sinki pun tidak. Cuma masalahnya diri saya ini, bekerja shif ni buat saya lalai dari segi solat. Terlepas solat, kadang sebab letih tidur sehingga terlepas solat zohor atau asar. Ini saya akui. Tapi tiap kali bergaduh, isteri saya akan ckp sbb dia jadi panas baran ni sbb saya tak cukup solat. Ya Allah. Saya tak main perempuan, arak dan dadah jauh sekali. Lepak dgn kawan pun tidak. Hari hari saya bersama anak dan isteri sentiasa. Pendapatan saya Alhamdulillah lebih dari cukup walaupun isteri saya tak bekerja. Tiada masalah kewangan Alhamdulillah. Cuma itulah, kenapa isteri saya berperangai begitu, mudah marah pada semua org, walopun perkara kecil shj, tidak menghormati org, mudah keluarkan kata kata yg tidak elok. Adakah sebab saya lalai dari segi solat semata? Kekadang saya rasa saya gagal dari segi sbg seorg suami.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini pendapat saya. saya seorg ppuan dan seorg isteri juga. hormon wanita berubah2 lebih2 lagi bila melihat suami bekerja malam. pandangan ppuan cuma 1 je bile keje mlm. mcm2 perkara yg x baik mrk fikir. wpun bekeje di siang hari. Saya pula husband ok cuma pabila hormon saya berubah2 bila tiap kali saya mengandung. perasaan saya menjadi x tentu arah, dan berfikiran yg mcm2 sehinggakan perkara yg x diingini dikatanya berlaku (maksud saya, saya kata suami saya curang.. Syukur alhamdulillah suami saya menjaga saya dengan baik wpun ada hari yer saya kene pukul. itu disebbkan perkara yg saya x boleh nk fikir dan saya bukanla mcm lelaki bertindak apa2 pun berfikir dulu. tapi itulah ppuan atau bergelar isteri mrk dan saya cepat sgt bersangka yg bukan2 dan cepat naik marah x tentu pasal. ckp suami saya perkara yg bukan2 sedang kan dia ok shj dan dia tidak seperti disebaliknya. tiap kali mengandung sehingga lah skg sudah hamil buat kali ke-6. pemikiran atau hormon ppuan berubah2 dan sehinggalah dia berasa puas hati. sedangkan perkara tu boleh bawa berbincang dgn baik. Saya mahupun saudara haruslah byk2 bersabar dgn kereneh ppuan sebegitu. Pujuk hati isteri dgn kasih syg. Ingatkan dia balik perkara2 yg mains sewaktu mula2 berjumpa dulu. Dan tenangkan dia dgn saudara membaca seberapa byk yg mungkin bacaan ayat2 al-quran dan yasin.
      insyallah isteri saudara pulih.

      1. lagi saya takut ada perkara2 yg x baik telah berlaku kat isteri saudara (maksud saya ada yg meracun fikiran isteri saudara yg membuatkan dia berubah hormon yg terlalu sehingga tahap melampau).

      Padam
  93. Ini hanya pandangan aku., perkahwinan pada zaman sekarang ni lebih banyak negatif dari positif. Kalau nak bahagia, tak semestinya kena berkahwin, ada orang tak kahwin tapi dia bahagia sebab selalu dapat travel sana sini, ada orang bahagia sebab banyak pengaruh dan disanjung orang ramai, ada orang bahagia sebab selalu menang judi dan ada orang bahagia sebab dia rasa dialah orang paling pandai. Kesimpulannya, kita sendiri yang tentukan dengan cara bagaimana kita nak bahagia, tidak semestinya dengan cara berkahwin. Noktah

    BalasPadam
  94. Halo,

    Kami adalah Mayfield Investment Trust Ltd, sebuah syarikat pinjaman swasta yang memberikan peluang seumur hidup dan memulakan pinjaman kepada individu yang berminat yang memerlukan bantuan kewangan untuk membayar hutang, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 3%.
    Kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada pelanggan yang berminat.
    Hubungi kami hari ini melalui e-mel dengan maklumat di bawah;
    E-mel: (startuploanfirm@gmail.com)
    ikhlas
    Pengurus Pengiklanan.
    John Dean
    Mayfield Investment Trust Ltd
    Nombor Syarikat: 00338670

    BalasPadam
  95. maaf saya mganggu.. saya seorg isteri yg thn ni sudah 11 thn mendirikan rumah tangga. tiap kali saya mengandung hormon saya berubah2. suami saya seolah2 tidak mengenali saya. Dr segi hal perangai saya mahupun tindakan saya. saya cukup risau dan berfikiran tidak menentu shj. Seolah2 dia tidak mengenali saya lagi. tetapi disebalik atau selepas bersalin kembali normal atau buat2 normal saya kurang arif. saya bukan cerdik pandai pun. saya terlampau bergantung sgt dgn suami. Sedikit shj hal je berpjgan die fikir saya. ckp mcm2. sampaikan tgn dan kaki naik saya diam kan je. saya biarkan je. saya tak mahu die dikenakan hukuman yg terlalu berat atau kene tindakn undang2. bak kata mak2 dulu cerita hal dlm selimut hal sendiri dan x perlu dijaja sana sini. saya mahukan dia sayang saya bila saya dlm keadaan mengandung mahupun selepas bersalin. tapi dingin je die. kejap ok kejap x ok. nk x nk ckp suka hati dia je la. saya ada kala ye jadi mcm patung yng x bernyawa. bila dia perlukan dlm bersama. saya berikan je. sbb saya hormat die. tapi bile saya nkkan die hormat saya. die kata awk xperlu diberi hormat. :( :-( menangis dan menangis je yg saya boleh. saya jadi tak tentu arah. mcm2 fikir ttg die. sehingga kan die xpernah buat hal saya kata d dlm hati. abg ada ppuan lain ke sampai saya abg abaikan. bile die nk die panggil saya. menangis dan menangis je. fikir jadi x tenang dan saya jadi agak tak terus dan tak teratur idup saya dengan keterampilan saya bila saya pergi ke pejabat.

    BalasPadam
  96. Kesaksian singkat ini dapat membantu Anda atau seseorang yang dekat dengan Anda. HARAP BACA

    Nama saya Louisa, saya ingin memberi tahu dunia bagaimana Dr Kavi menyelamatkan pernikahan. marrigae saya hampir roboh. Saya menikah selama sebelas tahun tanpa seorang anak dan Anda tahu apa artinya menikah selama dua tahun tanpa seorang anak, tetapi saya berusia sebelas tahun, sehingga Anda dapat membayangkan tekanan yang dapat datang dari seorang ibu mertua pada saat itu. Ibu mertuaku membuat perkawinanku menjadi kacau untukku, meskipun suamiku sangat pengertian karena dokter keluarga kami telah memberi tahu kami bahwa tidak ada yang salah dengan kami berdua. Tetapi berapa lama seseorang dapat siap untuk memahami dan menunggu waktu Tuhan? Saya sangat khawatir sampai seorang teman saya memberi tahu saya tentang seorang pria yang ditemuinya yang membantunya mengakhiri ketidaksopanannya,

     Tetapi saya tidak pernah percaya pada spiritualis ini. Tetapi setelah banyak tekanan dari teman saya, saya memutuskan untuk menghubungi DR Kavi dan memberi tahu dia tentang ketidakberadaan anak saya. Yang dilakukan pria hebat ini adalah mengajukan beberapa pertanyaan penting dan memberi tahu saya beberapa hal penting yang diperlukan untuk membuat saya memiliki anak-anak dalam kehidupan. Saya melakukan semua yang diminta untuk melakukan dan menyimpan semua instruksi ..

    setelah 2 minggu saya dikonfirmasi hamil. Semua berkat Dr Kavi

     Saya tahu apa artinya menjadi tanpa anak, jadi saya menggunakan media ini untuk membagikan kesaksian saya kepada Anda sehingga Anda juga dapat menghubungi Dr Kavi hari ini di salah satu masalah berikut

    * Anda ingin mantan Anda kembali.

    * Dipromosikan di kantornya

    * Ingin kaya.

    * Anda ingin menjaga suami / istri Anda menjadi miliknya sendiri selamanya.

    * Apakah Anda akan mengendalikan pernikahan itu

    * Apakah Anda ingin tertarik pada orang

    * End Childlessness

    * obat untuk penyakit apa saja.

    Hubungi DR Kavi hari ini dan terima kasih nanti. Email: godkavi01@gmail.com

    BalasPadam
  97. Suami saya Johnson membuang saya untuk wanita lain untuk pes 3 tahun ,. Rakan saya Jennifer Oscar memperkenalkan saya kepada seorang pelukis Voodoo Love Spell yang dipanggil Oduduwa,
    Pada mulanya saya tidak pernah percaya DR Oduduwa akan dapat membantu saya memenangi kembali HUSBAND EX saya dari wanita lain ini, ini adalah kali pertama saya melibatkan dalam Love Eja, kerana cinta yang saya ada untuk suami saya, saya masih sayang dia dan saya ingin suami saya pulang ke rumah, saya berikan percubaan, saya dengan teliti mengikuti dan mematuhi semua arahan DR ODUDUWA. saya mengejutkan bahawa selepas 3 Hari menghantar cinta-mantra dan bekerja Incantations dengan gambar suami saya dan nama-nama yang diberikan kepada DR ODUDUWA, Makan tengah hari ejaan cinta ke udara bagi pihak saya pada 12: 00.Ozlock tengah malam. Keesokan harinya saya berjumpa dengan panggilan yang tidak dijawab di telefon saya, beberapa munites kemudian saya EX HUSBAND memanggil saya di telefon meminta saya untuk memaafkan dan melupakan semua yang dia telah melakukan salah untuk menyakiti saya, Suami saya bercakap dengan saya dengan baik dan dia menyesal. sekarang diri saya dan suami saya kembali bersama-sama dan kami sangat gembira dengan kehidupan baru kami sebagai keluarga ... terima kasih kepada DR ODUDUWA untuk kerja yang hebat yang telah dilakukannya untuk saya .. saya berjanji kepada Oduduwa untuk membagikan kerja baiknya Kesaksian kepada dunia selepas ia berfungsi dan benar-benar karya Love-Eja untuk kebaikan saya.
    Apabila anda memerlukan bantuan sedemikian dan anda mempunyai sesiapa sahaja yang anda kenali atau saudara-mara yang ada di sana yang mengalami sebarang krisis hubungan hari ini, sila memaklumkan kepada mereka untuk menghubungi ODUDUWA melalui e-mel: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
    Cara Bawa Balik cinta anda, jika anda mempunyai kes seperti berikut ...
    SPELLS PERKAHWINAN, PELAJAR SPELLS, SPELLS KASUS MAHKAMAH, LOVE SPELLS
    Adakah kekasihmu mengambil masa yang lama untuk memutuskan?
    Adakah kekasih anda menipu anda?
    Adakah kekasih anda masih bercakap dengan bekas?
    Adakah kekasih anda mempunyai pengaruh buruk?
    Adakah saudara-saudara kekasih anda berubah fikirannya?
    Adakah kekasih anda menghindari anda apabila anda memerlukannya?
    Eja Menang Lotto
    Eja untuk memenangi Kupon
    Eja Berhenti Perceraian.
    Eja mencari cinta sejati.
    ejaan untuk menyelamatkan perkahwinan anda daripada wanita lain.
    Makan siang untuk mendapatkan Rick, kemasyhuran dan kekayaan.
    Ejaan ritual
    Jatuh balas dendam untuk mengembalikan wang anda yang hilang dari penghutang.
    Eja untuk mendapatkan pekerjaan yang baik.
    Oduduwa E-mel: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com
    Tel: +13019658857

    BalasPadam
  98. Assalamualaikum...saya sudah berkahwin dgn isteri sy hampir 8 thn.sepanjang perkahwinan sy,byk yg isteri sy telah berkorban demi sy dan rumahtangga sy.isteri sy seorang yg baik dan penyabar...cuma sy yg tak reti menghargai pengorbanan dia.sy selalu beremosi dan panas baran...tp alhamdulilah sy tidak pernah naik tgn atau kaki ke isteri sy.nafkah zahir dan batin pun alhamdulilah sy tunaikan..cuma skang baru la sedar yg diri sy telah membuat kesilapan dan kesalahan yg besar kerana tidak menghargai isteri sy.sy sygkan isteri dan rumahtangga sy walaupun sy tidak dikurniakan anak...isteri sy telah mengadu di jabatan kaunseling agama...dan sy bersetuju utk pergi ke sesi kaunseling tersebut kerana sy sygkan isteri dan rumahtangga sy..sy btl btl menyesal dgn perbuatan sy selama ni dan mahu btl btl berubah kerana Allah dan isteri sy..cuma skang ni perangai isteri sy tdk seperti dulu lg..mungkin disebabkan perbuatan sy yg tidak menghargai isteri dulu...apa yg perlu sy buat utk menyelamatkan rumahtangga sy...sy sygkan isteri sy dan rumahtangga sy.minta bantuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Usaha dapatkan kembali cintanya...

      Padam
  99. BERITA BAIK!!!

    Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang pereka busana dan saya ingin menggunakan medium ini untuk memberitahu semua orang supaya berhati-hati mendapatkan pinjaman di internet, begitu banyak pemberi pinjaman di sini adalah penipuan dan mereka berada di sini. menipu anda dengan wang susah payah anda, saya memohon pinjaman kira-kira Rp900,000,000 wanita di Malaysia dan saya kehilangan kira-kira 29 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 29 juta lagi saya tidak mendapat pinjaman dan perniagaan saya Mengenai terhempas kerana hutang.

    Memandangkan pencarian saya untuk syarikat pinjaman peribadi yang boleh dipercayai, saya melihat iklan dalam talian lain dan nama syarikat adalah SYARIKAT PINJAMAN DUNIA. Saya kehilangan 15 juta dengan mereka dan hingga hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya cadangkan.

    Tuhan menjadi kemuliaan, kawan-kawan saya yang memohon pinjaman juga menerima pinjaman seperti itu, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat yang dapat dipercaya di mana Puan Christabel bekerja sebagai pengurus cabang, dan saya memohon pinjaman sebesar Rp900,000,000 dan mereka meminta kepercayaan saya, Dan setelah mereka selesai mengesahkan butiran saya, pinjaman itu telah diluluskan untuk saya dan saya fikir ia adalah jenaka, dan mungkin ini adalah salah satu tindakan menipu yang membuat saya kehilangan wang, tetapi saya terkejut. Apabila saya mendapat pinjaman saya kurang dari 6 jam dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2% tanpa cagaran.

    Saya sangat gembira bahawa Tuhan menggunakan kawan saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan kerana saya diselamatkan dari membuat perniagaan saya melompat di udara dan dibubarkan dan kini perniagaan saya terbang tinggi di Indonesia dan tiada siapa yang akan mengatakannya Dia tidak tahu mengenai syarikat fesyen saya

    Jadi saya nasihat semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang memerlukan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk sila hubungi
    Ibu Christabel melalui e-mel: (christabelloancompany@gmail.com) atau via WhatsApp +13186676079

    Anda masih boleh menghubungi saya jika anda memerlukan maklumat lanjut melalui e-mel: (lianmeylady@gmail.com)

    Terima kasih sekali lagi untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita dan memberi kita kehidupan yang panjang dan makmur dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan yang baik dalam hidup anda.

    BalasPadam
  100. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans atlow interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only.
    Whats app +919205646839
    helpfiance@gmail.com

    Please, do provide us with the Following information if interested.

    1) Full Name:………
    2) Gender:………
    3) Loan Amount Needed:………
    4) Loan Duration:………
    5) Country:………
    6) Home Address:………
    7) Mobile Number:………
    8)Monthly Income:…………………
    9)Occupation:………………………
    )Which site did you here about us…………………

    Thanks and Best Regards.
    helpfiance@gmail.com
    Whats app +919205646839

    BalasPadam
  101. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans atlow interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only.
    Whats app +919205646839
    helpfiance@gmail.com

    Please, do provide us with the Following information if interested.

    1) Full Name:………
    2) Gender:………
    3) Loan Amount Needed:………
    4) Loan Duration:………
    5) Country:………
    6) Home Address:………
    7) Mobile Number:………
    8)Monthly Income:…………………
    9)Occupation:………………………
    )Which site did you here about us…………………

    Thanks and Best Regards.
    helpfiance@gmail.com
    Whats app +919205646839

    BalasPadam
  102. MEMAKANKAN BAGAIMANA MENDAPATKAN SUAMI EX ATAU KEMAHIRAN EKAT? RAHARI LEBIH LANJUT DI SINI ADALAH PELUANG ANDA ANDA EMAIL YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGIL +2347050270227 Saya GOT MINYAK DENGAN SPELL LOVE SANGAT KUASA.

    BalasPadam
  103. DR YAKAYA SPELL ADALAH SPELL TERBAIK SAHAJA SEPERTI UNTUK MENGGUNAKAN MEMBAWA KEMBALI KE ATAS KELUARNYA. KAMI TAHU ADA ADALAH SEMASA BERBAGAI BAHAWA KAMI TIDAK PERMINTAAN UNTUK MEREKA UNTUK MUNGKIN TETAPI TIDAK BOLEH MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN KAMU TIDAK MUNGKIN MENCINTAI KANAN SAMA ANDA MENCINTAI ATAU HER, BAGAIMANA HANYA MUNGKIN HANYA MEMUTUSKAN UNTUK BERJALAN DENGAN ANDA BAGAIMANA MEREKA TIDAK BERLAKU CINTA ANDA MEMILIKI UNTUK SAYA ATAU ANDA MUNGKIN MEMILIKI SELURUH RAHASIA YANG MEMERLUKAN BAHAWA YANG MEMANGKAN KE BREAK ATAU BULAN BEBERAPA BULAN ATAU TAHUN, BAGAIMANA ANDA PERLU MEMBANTU BELUM MENDAPATKAN ATAU KEMBALIYA HANYA HUBUNGI DR YAKAYA VIA EMAIL ALAMAT YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGILAN HANYA NAMA NAMA ITU +2347050270227 UNTUK MEMBANTU ANDA

    BalasPadam
  104. Adakah anda sangat tertanya-tanya, "Bagaimana untuk mendapatkan kembali suami saya?" selepas banyak masa berlalu tanpa suami anda kembali kepada anda? Sekarang anda terjebak dalam keadaan yang sangat terdesak, kerana minda anda terasa lelah, sementara tubuh anda sanggup pergi sejauh mana untuk mendapatkan kembali suami anda mengapa tidak menghubungi ejaan Dr.Yakaya yang e-melnya: Yakayatemple@gmail.com atau tambah dia di WhatsApp +2347050270227 dan dapatkan suami anda kembali dalam masa 24 jam

    BalasPadam
  105. DR YAKAYA SPELL ADALAH SPELL TERBAIK SAHAJA SEPERTI UNTUK MENGGUNAKAN MEMBAWA KEMBALI KE ATAS KELUARNYA. KAMI TAHU ADA ADALAH SEMASA BERBAGAI BAHAWA KAMI TIDAK PERMINTAAN UNTUK MEREKA UNTUK MUNGKIN TETAPI TIDAK BOLEH MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN MUNGKIN KAMU TIDAK MUNGKIN MENCINTAI KANAN SAMA ANDA MENCINTAI ATAU HER, BAGAIMANA HANYA MUNGKIN HANYA MEMUTUSKAN UNTUK BERJALAN DENGAN ANDA BAGAIMANA MEREKA TIDAK BERLAKU CINTA ANDA MEMILIKI UNTUK SAYA ATAU ANDA MUNGKIN MEMILIKI SELURUH RAHASIA YANG MEMERLUKAN BAHAWA YANG MEMANGKAN KE BREAK ATAU BULAN BEBERAPA BULAN ATAU TAHUN, BAGAIMANA ANDA PERLU MEMBANTU BELUM MENDAPATKAN ATAU KEMBALIYA HANYA HUBUNGI DR YAKAYA VIA EMAIL ALAMAT YAKAYATEMPLE@GMAIL.COM ATAU PANGGILAN HANYA NAMA NAMA ITU +2347050270227 UNTUK MEMBANTU ANDA

    BalasPadam
  106. Saya sedang mencari seorang wanita@ibu tunggal untuk dijadikan sebagai isteri.PM for details please,tq

    BalasPadam
  107. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lps ni tulis pula punca ank x hormat ibu bapa , lps tu tulis pula punca guru tak dihormati , lps tu tulis lg punca ulama tak dihormati, nk lbh berani serta kurang ajar tulis pula punca sunnah nabi x diikuti, teruskn lg menulis punca allah x dipatuhi, bgtulh hmba yg bernama manusia , selagi nk argue serta pertikaikn , bila asatizah/ustaz ustazah nasihat, si isteri sinis pula cmna saya nk hormat suami dia tu bla bla bla, si ank pula mcm mna saya nk hormat ibu bapa saya dyorg tu blabla, org awam pula berkata cmna nk ikut ulama dyorg pun bkn mksum bla bla, segelintir umat nabi akhir zamn pula berkata cmna saya nk follow nabi, nabi mksum,saya biasa2 jer blabla, sbhgn manusia berkata semua nk ikut tuhan payahla blabla bla......itu trend manusia, mntauhidkn allah,mngikut sunnah rasulullah, hormat serta sayang ibu bapa, taat dan hormat suami, mnjaga/mnafkahi/melindungi isteri itu semua jelas arahan allah dan rasul, cuma sesama manusia kita ada limited isitu taat dan hormat dlm perkara mkruf, tak wajib taat perkara yg mungkar, klu semua nk logika utk argue itu ini xdelh arahn allah yg boleh kita lksanakn , kita sbg ank.mcm2 alasan munasabh kita boleh berikn utk tak hormatnya mak ayah, bgtu juga isteri, lbh2 akhir zamn berjuta sbb kalian boleh ketenghkn sbb xnk hormat suami , saya bkn nk bela sgt spesis lelaki terutama yg terbukti menyimpng drpd alquraan dan sunnah, x bertanggungjawab, zalim dll, sekiranya spesis lelaki spt itu wajarlh utk tak dihormati,bhkn wajar dibawa ke muka pengadiln ,tp klulh lelaki itu sedaya upaya berusaha tp x memuaskn si isteri apa salhnya toleransi, x perlulh di pertikaikn haknya utk dihormati,allah yg wajibkn isteri taat suami, xkn nk tunggu lelaki persis rasulullah jd suami wanita hari ini baru nk hormat, tara rasulullah yg mksum tu pon x sunyi ujian rumh tangga, zahirnya saya nmpk segelintir wanita hari ini klu ditaqdirkn rasulullah jd suami mereka pun akn melenting juga,hakikatnya akhir zamn ni kita jauh drpd allah dan rasul, rasulullah spjg hidupnya berdkwah,berjuang,berperang dan bnyk lg, btul ke sanggup wanita zamn ini bersuamikn spt itu,tepuk dada tnya iman, klu suami blik lmbat sikit dh merasa diri dipinggirkn,diabaikn bgmn nk suami seakn rasulullah, ada stgh wanita yg terpedaya hasutan syaitan yg kononnya x tahan sunyi(suami selalu tinggl) sanggup berchat dgn lelaki/jntan lain melepaskn isi hati yg dipinggirkn , luah perasaan katanya , wanita hari ini bila dgr lelaki/si fulan khwin lg(poligami) gmpar satu negara, emosi update status x hnti, wlupun hukum poligami itu x salh sudut syarak tp dgn emosi hntam jjnji puas hati wlupun yg berpoligami tu bkn suami dia,org lain tp mngulas persis mk cik bawang seakn lidah neraka mngutuk, tp bila kes isteri bermesra/berchurchat dgn lelaki/jntan lain maka ada suara sumbng mmbela dh suami dia itu bgitu,begini cmna nk hormat, nk setia , seolah curang,mnduakn suami tu jd halal/dibolehkn utk situasi2 tertentu pula,Padahal ttp haram kita semua tahu mksiat mna ada excuse, kita semua lelaki/perempuan akhir zamn sama bnyk klmhn , berusahalh jd baik,lelaki hari ini x mcm rasulullah, buku lali pon x smpai,bgtu juga wanita x sama mcm saiditina khadijh,aisyah dll,jauh langit bumi , klu pasangn tu bnyk klmhn terimalh lbh kurg, jd spesis bersyukur, terimalh suami/isteri sedia ada , sbb yg x direzekikn pasangn kt dunia ni pun ramai, klu kita nk beralasan dan kita rasa alasan kita kuat maka penjenayah,perogol, pesalah laku sumbng mhram pon ada alasan nk logikkn perilaku mereka.....

      Padam
  108. Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    BalasPadam
  109. Suami banyak layan dengan isteri masih tak faham.. Isteri tak peduli suami

    BalasPadam


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

FAZI FUZZY CAKES