Rak Buku Bacaan Harian ku

Fazi's read book montage

Martha Stewart's Cookies: The Very Best Treats to Bake and to Share
Hello, Cupcake
Cake Pops: Tips, Tricks, and Recipes for More Than 40 Irresistible Mini Treats
Martha Stewart's Cupcakes: 175 Inspired Ideas for Everyone's Favorite Treat
What's New, Cupcake? Ingeniously Simple Designs for Every Occasion
BakeWise: The Hows and Whys of Successful Baking with Over 200 Magnificent Recipes
The Face Food Bento Book
Hello, Cupcake! What's New?
100 Sunnah Rasulullah SAW Yang Dilupakan
Imam Syafie Pejuang Kebenaran
Misteri Firaun: Musuh Para Nabi
Laksamana Cheng Ho: Pemimpin Armada Lautan Barat
Sejarah 25 Rasul
Solat Sunat - Kaitannya dengan Keperluan Masa Kini
Siri Kisah Teladan Para Sufi Siri 1 - Hasan Al-Basri
Cara Makan Rasulullah (SAW): Makanan Sihat Dan Berkualiti
Aura Personaliti Warna
Allah Tidak Pernah Jauh
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat Tapi Anda Malu Bertanya
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat 2 Tapi Anda Malu Bertanya


Fazi Fuad's favorite books »

AHLI PERPUSTAKAAN


Wahai orang-orang yang beriman!, Peliharalah oleh kamu dan ahli keluarga kamu dari (dicampakkan) Ke dalam api neraka, yang bahan bakarnya terdiri dari batu-batu dan manusia.
(Surah At-Tahrim: Ayat 6)

Ahad, 20 Februari 2011

Punca isteri hilang hormat pada suami











Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh wahai sahabat-sahabatku. Hari ini sayaingin kongsikan satu artikel yang sesuai untuk pasangan suani isteri mahupun yang bakal menempuh alam rumah tangga. Artikel ini saya dapat dalam inbox emel saya. 

Selamat membaca... 




Suami adalah ketua dan pemimpin keluarga, maka wajar sekali dia dihormati. Malah Islam sendiri mewajibkan seorang isteri menghormati dan mendahului suami dalam segala hal, selagi ia tidak bertentangan dengan syarak. Namun begitu, tatkala ini, telah banyak perkara yang sebaliknya pula berlaku, iaitu isteri hilang rasa hormat pada suami.


Jika isteri dahulu tunduk kepada segala kata-kata suami, kini sudah ramai isteri yang besar kepala, malah berani pula melawan kata-kata suami, ibarat lupa bahawa syurga seorang isteri itu bila suaminya redha kepadanya. Tidak dinafikan terdapat isteri yang secara terang-terangan menunjukkan sikap tidak hormat pada suami. Mengapakah perkara sebegini berlaku? Mari kita lihat punca-punca yang boleh dikaitkan kepada permasalahan ini.


1. Tingkah laku suami


Antaranya rasa hormat terhadap pasangan sebenarnya boleh hilang gara-gara tingkah laku suami tidak sesuai dengan keinginan isteri. Mungkin kerana isteri menganggap suami telah melanggar prinsip-prinsip yang selama ini dipegang teguh. Ia mungkin boleh jadi hanya disebabkan perkara yang kecil sahaja, namun kerana telah melanggar prinsip, maka rasa hormat makin kurang terutama jika ia dilakukan berkali-kali.


Sebagai contoh, suami sering kali tidak menepati janji ataupun terlalu kerap berbohong. Tindakan yang sama dan asyik diulang-ulang akan menyebabkan seorang isteri hilang kesabaran dan benih-benih tidak hormat mula terbit dalam hatinya. Ditambah pula dengan godaan syaitan yang tidak pernah berhenti mencari jalan untuk memporak-perandakan perhubungan suami isteri, isteri mula termakan hasutan syaitan.


2. Standard tidak realistik


Penyebab lain lunturnya sikap hormat terhadap suami adalah kerana kecenderungan isteri menilai suami pada standard yang tidak realistik. Sebagai contoh, si isteri membandingkan suaminya dengan tokoh lelaki yang dihormatinya. Mereka mengharapkan si suami berkelakuan seperti tokoh ataupun idolanya tanpa menyedari bahawa suaminya adalah seorang insan yang cukup berbeza daripada apa yang diharapkannya. Inilah yang boleh menyebabkan punca berlakunya pertengkaran. Mereka bertengkar kerana suami tidak berkelakuan seperti yang diharapkan.


3. Tidak menghargai isteri


Selain itu, sikap suami yang tidak menghargai isteri juga boleh menjadi punca isteri hilang rasa hormat. Sebagai contoh, suami tidak menghargai susah payah isteri bekerja mencari pendapatan lebih untuk keluarga. Malah suami memandang remeh tentang kerja yang dilakukan oleh isterinya.


Keadaan sebegini lama kelamaan boleh menyimpan rasa sakit hati kerana suami tidak menghargai apa yang dilakukan oleh isteri. Perasaan marah dan sakit hati akan menciptakan suasana yang sangat tidak menyenangkan dalam perkahwinan. Apa yang dilakukan oleh suami akan dilihat tidak bererti lagi. Pada tahap ini, sikap saling menghargai sudah mula luntur dengan cepat sehingga membahayakan semua struktur perkahwinan.




Petanda


Ada beberapa petanda yang boleh memberi petunjuk bahawa rasa hormat terhadap pasangan sudah mula pudar. Petunjuk itu antaranya adalah :


  • Seorang isteri mula memperkatakan kekurangan suami di depan rakan-rakan anda. Hati-hati kerana itulah tanda awal yang paling mudah dikenali.
  • Sering berjenaka atau mengeluarkan sindiran yang sinis lagi tajam terhadap suami.
  • Mula bersikap kasar terhadap suami, seriring dengan yang mulai hilang, isteri juga jadi malas untuk bersikap lembut, manis dan sensitif terhadap suami.
  • Cara isteri mendengar cerita dan keluh kesah suami mula berubah. Ada empat tahap mendengar iaitu mendengar bersungguh-sungguh, memberi tidak balas, mendengar sepintas lalu dan akhir sekali tidak peduli. Jika anda sudah enggan mendengar cerita suami, maka tahap tidak hormat anda pada suami memang sudah terlalu tinggi.


Menilai diri


Jika suami merasakan isteri sudah mula ada tanda-tanda tidak hormat pada suami, maka sudah tiba masanya anda menilai akauntabiliti sebagai pemimpin rumahtangga yang layak dihormati. Mungkin anda tidak menunaikan hak-hak isteri, maka sudah tentulah rasa hormat itu akan kikis sedikit demi sedikit.


Jika isteri pula sudah mula ada tanda-tanda tidak hormat pada suami dalam diri, maka sebaiknya anda patut mula mengamati apakah penyebabnya. Mungkin ia kerana suami anda memang ego, sombong mahupun tidak matang.


Namun begitu, anda sendiri sebagai isteri, seharusnya mula menilai diri. Antaranya dengan bertanyakan pada diri anda sendiri persoalan “adakah anda menghargai diri anda sendiri?” Jika anda tidak menghargai diri anda sendiri, bagaimana anda mahu menghargai orang lain? Kedua, tanyakan apakah anda bersungguh-sungguh tidak menghargai suami? Dan akhir sekali, tanyakan pada diri anda, dapatkah hati anda menerima hakikat bahawa suami anda tidak menghormati anda?


Sekiranya rasa hormat sudah semakin hilang, maka untuk membangunkannya kembali memang bukan sesuatu yang mudah. Boleh jadi sikap tidak menghargai pasangan ini sudah tertanam sejak kecil lagi kerana menuruti sikap orang tua yang suka mengkritik dan tidak menghargai pasangan. Apa yang dilihat sekian lama akan diikuti bila anak sudah berumahtangga.


Sebenarnya jika anda sukar menghargai suami, ada kemungkinan anda memang tidak mampu menghargai orang lain yang ada di persekitaran anda. Perasaan terluka atau sakit hati kerana sikap suami membutakan mata dan hati anda sehingga tidak dapat melihat perkara yang baik atau positif yang dilakukan oleh suami dan wajar dihargai.


Bila hilang rasa hormat sudah mencapai tahap ini, maka sering kali yang terlintas di fikiran anda adalah perpisahan atau cerai. Kalau ini yang sedang bermain dalam fikiran anda, maka fikir dulu sedalam-dalamnya. Anda masih punya peluang untuk memperbaiki hubungan dengan suami. Mulakannya dengan membincangkan masalah ini dengannya. Kalau perlu, buat satu senarai yang seharusnya anda lakukan dan perkara yang perlu anda hindarkan.


Memang diakui, membicarakan masalah sebegini dengan pasangan agak sukar, tetapi jika anda masih sayangkan suami dan rumahtangga yang anda bina, maka ungkapkanlah segalanya dengan perasaan jujur dan lembut. Jauhkan dari sindiran atau ucapan sinis kerana ia boleh membuat suasana semakin tegang.




Semoga kita semua dapat keredhaan Allah dengan amalan kita sepanjang hayat. Kita berusaha, berdoa, dan tawakkal insya'allah




Wallahualam bi shawab


bacaan harianku

140 ulasan:

  1. terima kasih, saya ingin sekali coretan ini dibaca oleh isteri saya..

    BalasPadam
  2. terima kasih, saya ingin sekali coretan ini dibaca oleh isteri saya..

    BalasPadam
  3. kadang2penat berbincang,pasti jadi lagi..cinta untuk suami lgsg dh xde,malah nafsu juga kian mati.

    BalasPadam
  4. suami saya belajar ilmu yang tidak elok, saya dah larang dengan baik tapi dia tak nak dengar cakap saya sebab itu saya hilang rasa hormat pada suami sekarang.

    BalasPadam
  5. Selalu yg didengar dan dibualkan melebihkan suami daripada isteri. Yang hakikatnya isteri jadi derhaka kerana sifat dan sikap suami durhaka yang menolak hukum Allah dimana mengabaikan tanggungjawab dan tidak adil kepada isteri dan keluarganya (anak2).

    BalasPadam
  6. Semenjak die berkahwin lain dan saye sendiri tidak mengetahuinye...dan bersikap kasar , selalu x ckp jujur.pda saye.semenjak itu hilang hormat saya kpd die...saya thu itu dose..bile bermusyawarah die naik angin sentiase...buntu saya dibuatnye..

    BalasPadam
  7. sentiasa berlakon ' i m happy' bila dpn suami.. kalo tunjuk muka x puas ht...mesti kena terajang free. dpn ank lak 2. sebenarnya sy sedar sy d tipo! dari sume segi.wang ringgit..playboi bagai...sy act sume ok sbb sy kesiankn ank2..dah nekad..whatever happen... aku kena kuat...sekuat tiger...YA ALLAH..berikn petunjuk MU..dan pembalasan utk sume perbuatannya akn d byr....cash @ x...Tuhan y tau segala2nyerrr.... yes! u r so strong...like tiger!

    BalasPadam
  8. sabar, dah lama bersabar, maaf, dah berkali2 dimaafkan tapi masih berulang. kepercayaan dah tiada, apa yang nak di perjuangkan untuk perkahwinan yang telah hancur. suami saya langsung tak pedulikan saya, kalau outstation seminggu, seminggu dia x call, tanya khabar saya dan anak2. dulu saya bersabar, sebab, anak2 kecil. tak nak biar membesat tanpa ayah. sekarang semua dah besar, saya nak menarik diri dari perkahwinan saya. saya minta cerai dengan suami, dia buat pekak saja. apa yang patut saya buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mmng, suami selalu berlagak seperti tiada apa yg berlaku.. ego u mengakui kesalahan.. penat dan pening isteri tidak dipeduli yg penting, sahabat dan teman-temannya sihat dan menyanjung hidupnya.. kita tak pernah dipeduli

      Padam
    2. Pergi minta fasakh la...
      Suami kayu mcm tu mana tahu perasaan isteri

      Padam
  9. Perasaan kasih saya pada suami makin berkurangan. Perkahwinan selama 22 thn makin menjarakkkan kami. Suami terlalu mementingkan karier, kawan2 dan banyak menghabiskan masa melayari FB. Terlalu berbangga dengan konsep mengeratkan silaturrahim sesama manusia tetapi bersikap sebaliknya bila bersama saya. Saya telah meluahkan segala perasaan tidak puas hati tetapi umpama mencurah air di daun keladi. Kami seperti orang asing, tidak ada gurau senda dan komunikasi amat terhad. Saya redha dengan ujian dariNya....tetapi bila terlalu banyak ruang kosong dibiarkan diantara kami, saya merasakan seperti tidak mengharapkan apa2 lagi dari suami dan saya boleh hidup sendiri kerana punya kerjaya sendiri. Hanya ikatan perkahwinan saja terlihat seperti kami tidak punya masaalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm sya jgk. Dia lbh penting kn kerja,kawan2 dan adik beradik dia. Kami yg keluarga dia,dia bkn kisah sgt... Bosan

      Padam
    2. Sedih baca artikel ni.. Seperti ape yg sedang sy lalui sekarg.. Tp perkhwinan baru nk masuk 4 thun.. Ego suami sgt2 tggi.. Hub dgn Allah ,kwn2 dan org luar di jaga.. Tp knpa hub dgn isteri dibiar tidak dijaga.. Sy smpai jadi pnt utk mngalah lg. Rse mcm tawar hati. Tp sbnrnye msih sygkn dia. Cume egonya sgt tggi, ibarat sume yg berlaku salah kite dan yg betul adalah dia. Salah ckit akn merajuk dan xberckap. Kte mngalah dlu mnta maaf xdilayan.. Mlah di herdik lagi.. Menitis air mata sedih dan kecewa ibarat maruah dipijak2 apabila permohonan maaf tidak dihirau walaupon bkn salah kte.. Just kte xnk mkin keruhkn keadaan shja.. ��

      Padam
  10. berhati hatilah bila isteri mula hilang rasa hormat kepada suami kerana ia akan cenderung meluahkan perasaan kepada orang lain... apabila dia mula meluahkan masalah hubungan anda dengan orang lain, syaitan akan mempengaruhi si isteri untuk berlaku curang terhadap suami... masalah ini telah terjadi kepada saya.. demi Allah saya telah memaakan dia. selebihnya serah kepada Allah untuk memberi hidayah kepada isteri saya, kerana saya tidak mahu dia hidup dalam kegelapan dunia dan akhirat...

    BalasPadam
  11. saya rasa saya dh hilang hormat terhdap suami. dah la awal2 kenal dulu kena tipu. mcm2 dia tipu saya. lps dh btunang baru kantoi sgala kata2 penipuan dia. saya nk batalkn prkahwinan pn sbb fikir pasal famly. sy cuba memaafkan sbb dia ckp nk berubah. tapi kalau bnda yg sama asyk berlaku, kemaafan tu berubah mnjadi kebencian.lepas kawen prangai mcm apa je. panas baran. xabes2 duk mnggatal ngn pmpuan, sket2 kalau gaduh tgk video lucah (yg tu saya plg benci). hilang segala hormat saya terhadap suami dgn sikap dia yg keji tu. bila nk brubah xtau. usia prkahwinan ktowng baru 8bln. tp rmahtngga dh porak peranda. bila ajak bbncang baik2 nk melenting xtentu pasal. ego yg melampau. xnk mngaku salah. betullah org cakap, hubungan yg bermula dgn penipuan xkn bahagia. & now sy pregnant, after due ni mcm nk mntak utk berpisah je. xtahan hdup dgn llki yg xpernah mnghargai dah la mkn makian dia tiap2 hari. sy dah fed up dgn perkahwinan ni.biarlah Allah tentukan sgalanya..sy sllu berdoa smoga Allah bg ptunjuk kat saya..sbb sy mmg yakin hubungan ni xkn kekal lama. & utk pesanan adik2 d luar sana. once lelaki tipu korang SEKALI pun, jangan sesekali jadikn dia hsband.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ALLAH..kak..saya sedang harungi perkara yang sama seperti akak sekarang ni... :'(

      Padam
    2. Allah melihat malaikat mencatatkan, Semoga apa terjadi musibah utk kita, hanya tawakal dan berbanyakkan sembahyang sunat Tahajud moga Allah bersama kita

      Padam
    3. Sedih ... hampir sama mcm sy. Tgh mengndung 6 buln kene blasah smpai lunyai. Bukn skli malah masa dlm pntang pun kene penyepak. Harapan je nk bincang baik2. Sbb stiap kali sy cuba luahkn perasaan sy dgn harapan suami akn dgr dan memahami akn berakhir dgn pertelingkahan dan ugutan tuk berpisah. Niat hati mmg nk berpisab tp nth knp sabar lg hati ni.
      Kekdang nak jg anak pun da tde hati. Biarlah berpisah skrg tgh baby ni kecik dr berpisah bila ank da besar.
      Tp bila pikir2 balik.. rumahtangga mn yg tk bergelora.

      Sedih tak taw nk mengadu kt sape lagi da.

      Padam
    4. Nasib kita sama sering ditipu..sampai skrg xbahagia hya airmata peneman setia

      Padam
    5. Apa ke bodoh seorang manusia biarkan dirinya dobuli. Ko ada kerjayakan? Pergi lah mahkamah ..
      Bila laki kau pukul kau .. lari lah. Cari rumah lain sewa. Sapa kata berdosa lari tinggalkan laki yg pukul ko. Kau yg bodoh.

      Padam
    6. Ntahla..sy pun penat..saya yg kerja,sy amik hntar ank,sy balik masak lg..suami,balik kerja,pergi gim,balik rumah,tahu makan je..huhu..sy penat,kdg2 menjerit kuay2 sbb tension.kenapa saya layan mcm org gaji..selalu berdoa agar dipinjamkan suami yg sygkan sy tp belum trmakbul agaknya..patutlah allah bg ank 2 je kt saya,allah swt tahu kalo ank ramai,saya xtertanggung sbb sorang2..kini,saya seakan membenci suami sendiri..

      Padam
  12. Alhamdulillah byk memberi manfaat info ini. Jga cba untuk perbaiki diri dan hbgan bersama psgan

    BalasPadam
  13. Saye xtauw dgn sikap suami saye..dyew pnaz baran...dyew da melampau2 n menjadi2 skunk?cozzz skunk sayew da fedup pngai dyew?syew xlayan dyew

    BalasPadam
  14. kalau suami curang dah bnyk kali .isteri mana yg blh terima .kalau hdp bersama pun krna nak jaga hati keluaraga dan anak.hakikatya sungguh menyakitkan .apa hak isteri yg sering disakiti perasaanya?


    BalasPadam
  15. A.kum sy tidak sebelah mana2 sbb sy membaca mencari ilmu sebagai panduan yg baik jadikan teladan yg x baik jdikan sempadan cuma perlu diingatkan kita manusia bersifat baharu x ada sapa yg x melakukan kesalahan kecuali allah swt sedangkan nabi pun ada melakukan kesilapan inikan kita hamba @ umat nabi muhammad jgn sesekali menunding jari menghukum org tu salah org ni salah habis kita ni baik ke x pernah buat salah ka pada para suami n isteri setiap apa yg kita nak laku fikir pertimbangkan dgn akal fikiran waras perlu @ x perlu berlaku ingat setiap yg baik imbuhan yg baik setiap yg x baik ada pembalasannya hanya allah swt yg tahu renung n fikir2kan sebelum berlaku wallahualam allah maha besar n maha mengetahui

    BalasPadam
  16. Saya lagilah tak tahu apa puncanya isteri semakin lama semakin tidak lagi menghormati saya sebagai suami. Saya sentiasa mengutamakan kebajikan isteri dan anak-anak. Salah saya mungkin saya tidak setaraf idola isteri saya. Pernah isteri membanding-bandingkan saya dengan jiran sebelah yang rajin ke surau. Pelbagai cara isteri menyakitkan hati seperti tidur di bilik berasingan, tidak menjawap telefon atau sms. Matlamat berumahtangga sudah kabur, prestasi di tempat kerja juga merundum jatuh.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu br jiran d jd idola, blm lg klu Rasulullah. berat sgt ke nak solat berjemaah d masjid? jdlh pmimpin yg baik bg kluarga ikut cara Rasulullah...

      Padam
    2. bandingkan pulak dia dgn isteri jiran baru dia ada akai.. nak banding ngan Rasullullah konon.. isteri zaman skrang sebaik isteri Rasullullah ka??

      Padam
    3. Kalau seorang suami mampu layan seorang isteri sebagaimana Rasullullah melayani isterinya , mesti isteri tu sebaik-baik isteri Rasullulah. Heh heh heh


      (tak payah 100% mcm nabi layanan tu, sebab lelaki zaman sekrang layan isteri pun macam sampah)

      Padam
    4. Tanpa nama 10 Ogos 2016 9:14PG - Statement anda yg "(tak payah 100% mcm nabi layanan tu, sebab lelaki zaman sekrang layan isteri pun macam sampah)" tenyata berat sebelah..perlu dingatkan bahawa bukan semua lelaki mcm tu,dan juga perlu di ingatkan bahawa perempuan zaman sekarang makin ramai derhaka dgn suami disebab kan "Hak sama rata", dan disebabkan oleh kerjaya hinggakan tanggungjawab kepada suami juga diabaikan jadi ini bukan salah sebelah pihak shj, masing2 ada peranan masing2...

      Padam
    5. Tak perlu nak bergaduh kat sini... korang google dan jumpa artikel pasal ni pon mesti sebab tengah bermasalah dengan pasangan tak kisah la anda seorang isteri atau suami...

      Saya juga dalam keadaan yang sama. Tapi tak perlu nak salahkan sesiapa. Cuba kaji kekurangan kita dulu untuk perbetulkan keadaan.

      Kalau tak dapat selesaikan juga masalah dengan pasangan, jika perpisahan jalan yang terbaik daripada hidup dalam penderitaan teruskan. Apa apa pob minta dengan Allah. Allah kan ada...

      Padam
    6. Lelaki zaman sekarang suka harapkan isteri buat semua..Harus bekerja utk keluarga...suami habis kerja duduk rumah ngadap tv..sedangkan kami isteri urusan rumahtangga & office pun kena handle...kalau kami tak dapat uruskan rumahtangga sempurna dia akan sinis gunakan perkataan yg menyakitkan hati...bila bawa berbincang..kita yg balik dipersalahkan....kesudahnya telan lah semua, demi anak...sehingga saya terpaksa rujuk kpd doctor psikitrik kerana mengalami depression terlalu banyk telan masalah...

      Padam
    7. Ni saya sokong.mmg dulu saya alami perkara yang sama..suami buat isteri mcm hamba.tugas isteri kena lunaskan.abis keja berkejar amik anak masak kemas rumah basuh baju lipat kain ank merengek nak susu..tambah lagi anak bergaduh bertempek sana sini..suami?buat ape duduk bilik main game sampai tido.cukup masa makan.kadang2 makan pun pegang hp main game.isteri kat sebelah mcm tunggul.tido sebilik isteri nak pegang tangan pun dah tepis..bila isteri makan hati mula melenting mengamuk ngan sikap suami..ape suami ckp? Isteri durhaka..isteri durhaka mcm2 hadis keluar.rasa dah penat layan suami mcm ni..tambah penat bila bergaduh bawa anak2 lari pg rumah mak bapak die.ape yang nak tunjuk sebenarnye..nak tunjuk isteri penyebab nye???

      Padam
    8. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  17. Saya dulu sgt hormatkan suami sampaila saya tau yg dia tipu saya selama 2 tahun. Rupa2nya dia ada isteri dan seorang anak. Anak kami dah umur 2 tahun baru dia nak mengaku tu pun sbb saya paksa dia bg tau hal sebenar kenapa dia tiba2 saja nak pegi sarawak. Patutla selama 2 tahun, lgsg dia tak pernah publish perkahwinan kami pada pihak atasan dia. Skrg dia dah bercerai dgn isteri pertama , tapi masih lagi keadaan saya dgn anak terkontang kanting sendiri. Skrg saya tgh hamil anak kedua, masih lagi dia tak publish perkahwinan kami. 4 tahun saya bersabar walaupun hak saya sbg isteri lgsg tak dipedulikan. Tapi sabar pun ada batasnya. Kesabaran saya betol2 tercabar bila dia mula berani tunjuk gambar perempuan pakaian seksi dalam laman sosial dia. Sedangkan saya ni isteri dia, tak pernah lgsg dia dedahkan gambar kami anak beranak, inikan pula gambar perempuan lain. Mmg saya bencikan dia skrg.

    BalasPadam
  18. Aku nak cerai ngn suami akulh.aku tak tahu nk kata apa.better aku mati or derma semua organ.lebih baik dr aku bunuh diri.aku marah benci dendam menyampah dgn suami.dia buat aku benci dri aku sendri.lelaki yg tak tahu bersyukur.

    BalasPadam
  19. Saya jadi hilang hormat dan bencikan suami saya semenjak dia chat bende2 yg x sepatutnye kat kawan perempuan dia. Skarang anak da 5 bulan da...ikot kan hati nak je bercerai. Sebab benci sangat. Tapi kenang kan anak,tahan je dulu. Bile dia buat baik pon rase meluat. Saye rase kalau ade problem lagi lepas ni, memang senang je saye nak meletup dan tuntut cerai.

    BalasPadam
  20. Cerita saya lebih sadis.. Baru berkahwin 3 bln.. Masa usia perkahwinan x sampai sbln..seorang perempuan call di pejabat dan bgtau dia madu saya dan telah mengandung anak luar nikah. Suami berkahwin di sempadan sebulan selepas kami bernikah. Hati jd tawar.. Tp saya maafkan suami selepas muhasabah diri ini dan mendapat khidmat kaunseling di pejabat agama.. Dia janji tak akan buat lagi selepas saya beri peluang pertama dan terakhir.. Saya minta dia lepaskan perempuan itu sekiranya sayangkan saya. Saya akan membuat perhitungan dan libatkan keluarga sekiranya dia mungkir janji. Hidup seperti biasa selepas itu walaupun hati ini sgt kecewa.. Tp entahlah..hati kecil sy sbg isteri terasa suami masih tidak jujur kpd sy.. Saya mohon kpd Allah swt supaya dapat tunjukkan kebenaran itu sekiranya ada.. :-(

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebijik kisah aku... Sedih betul...

      Padam
  21. Mohon tanya sedikit...saya mula hilang sabar kerana suami gagal tunaikan kewajipan allah,puasa x pernah,sembahyang apatah lagi,malah buat kemungkaran yg lain pula,duit pula mmg x prnh ckup mskipun da brtambah wang nya,bila di tegur,di jawab nya kubur lain2,saya hampir saja terikut dengan perangai suami,.saya harapkn dia akn jadi pmbimbing saya,5 tahun bertahan sekarang saya rasa hormat pd nya semakin kurang,saya kurang brcakap padanya,hati saya tawar padanya,sdah bbrpa kli saya mngurnya masih sama..berdosakah saya kerana tidak lagi mghormatinya?sampai saya rasa saya hanya pelengkap nafsu semata2,meskipun dy baik dan x rajin namun gagal dlm isu itu,dan akn berubah marah jika saya tegur..saya buntu..mohon bantu..

    BalasPadam
  22. Tanpa Nama 16 Ogos 2014 11:26 PTG
    Aku nak cerai ngn suami akulh.aku tak tahu nk kata apa.better aku mati or derma
    semua organ.lebih baik dr aku bunuh diri.aku marah benci dendam menyampah dgn
    suami.dia buat aku benci dri aku sendri.lelaki yg tak tahu bersyukur. **********************************************************************************masalah dh selesai ke?

    BalasPadam
  23. Saya pun menghadapi masalah dgn suami. Suami x ada kerja tetap, masalah kewangan menjadi punca selepas saya berhenti kerja utk menjaga 5 org anak. Saya beri kepercayaan bila suami byk di office sampai x balik rmh.konon biarlah dia d beri ruang utk memulakan perniagaan. Namun begitu dia secara senyap berkawin lain. Dengan keddie golf yg menghulurkan duit pocket dan modal main golf. Saya dpt tahu selepas 4 tahun mereka bersama. Memang dunia rasa gelap ketika mengetahui suami yg di percayai membuat onak d luar. Tiada nafkah kpd kami dgn alasan x ada duit sebab x ada kerja. Hilang rasa hormat saya kpd suami. Walaupun saya cuba tapi saya byk berdiam diri dan menjaga diro sendiri dan anak2. Saya penat dgn hubungan ini. Namun saya teruskan sebab saya kesihankan anak2. Sayang atau cemburu dah saya kikis dari hati.Saya pasrah dan saya hanya berdoa pd Ilahi.

    BalasPadam
  24. Apa kena la korang ni, macam orang mabuk je

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku harap ko kena macam orang2 kat atas tu dan tengok la ko macam mabuk ke tak. mungkin lagi teruk iaitu gila hehe

      Padam
    2. org gle la kot yg ckp org mabuk ni..syuh2 main jauh2..budak!

      Padam
    3. org gle la kot yg ckp org mabuk ni..syuh2 main jauh2..budak!

      Padam
  25. Perempuan sekarang dah Ada pendapatan sendiri, university pun melimpah ruah dengan perempuan. orang perempuan nak jadi boss. Pergi pejabat agama Dan Mahkamah syariah, perempuan jek yang kita jumpa. Hakim ngan polis bantuan jek lelaki. masa wife bersalin, dari Anak pertama sampai Anak ketiga, doktor yang sambut semua doktor lelaki. pelik, mana pie doktor perempuan. Mungkin, (jika boleh agaknya) perempuan mahu juga dilantik jadi kadhi atau bleh nikahkan orang. hahaha

    BalasPadam
  26. macamana pula dengan suami yang pentingkan anak dulu baru isteri.. bila susah, isteri yang di cari.. minta itu minta ini.. tapi bila senang ( time dapat gaji ) anak yang dahulukan.. isteri kemudian.. segala wang habis kat anak.. isteri x dapat apa.. bila isteri dah terasa hati dan ada aura2 bakal bergaduh, barulah suami beli sesuatu untuk isteri.. perlu ke isteri menghormati suami lagi? patut atau tidak kalau isteri berkecil hati dgn cara suami

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasanya x perlu lah disedihkan...anak dia anak puan juga. patut bsyukur dia masih hargai anak..ada org lain suami lgsung x ambil perduli anak sdiri..benda cmni just perlu komunikasi la pelan2..

      Padam
  27. mmg perit bila dikecewakan.. tp bljrlh utk redha. sy prnh melalui sama sprt yg uolls cerita..tp jiwa lebih tng bila sy menerima dia seadanya...redha dgn tkdir Allah dan mengadu sglnya dgn Allah...jika di rumah suami hak kita..jika di luar, dia hak ramai org. yg paling penting..dia hak Allah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama mcm aku.... kesian...

      Padam
  28. Suami seorang insan yang sangat baik. Ini juga diakui oleh teman teman pejabat saya. Yang buat saya selalu marah tu. Kdg2 dia pentingkan diri sendiri. Saya sukakan rumah yang kemas, tapi dia pula suka mengumpulkan brg2. Memanglah suatu hari nanti brg2 tu berguna. Tapi yang jadi masalah x simpan betul2. Rumah saya flat 2 bilik sahaja. Itu yang jadi masalah.

    Skrg ni saya sedang bercuti sakit. Saya cadang nak sambung cuti tanpa gaji untuk berehat di kampong. Tapi dia tak bagi. Kononnya macam dia boleh jaga saya.

    Tapi saya perlu buat juga kerja rumah. Saya kena masak makanan sendiri.

    Kalau sekadar demam tak apa. Tapi saya ni baru menjalani pembedahan d perut.

    Apa pandangan tuan/puan terhadap masalah yang saya hadapi ni. Mohon bantuan

    Cumanya kadang2 tu saya menjadi geram sangat2 tu bukannya apa. Dia kdg2

    BalasPadam
  29. Cerita aku...aku dah kawin selama 10 tahun.selama 10 thn aku kawin suami aku tak pernah bagi nafkah kat aku.Nafkah untuk aku beli baju,lipstik,dan apa saja utk keperluan aku.semua aku beli sendiri.suami aku mmg habiskan duit gaji dia tapi utk bayar kredit kad,hutang loan peribadi sbb kami beli tanah ...tak de satu sen pun dia sumbang untuk aku..ingat pada aku...beli hadiah ke....Alasannya aku dah ada gaji dan semua kawan dia xde bagi duit kat bini...aku juga habiskan semua gaji aku utk keluarga,bayar kereta,rumah,pengasuh,bagi duit kat mak dan mak mertua aku,kdg kdg beli barang dapur...tiada duit utk diri aku...Aku gaji besar tapi nikmat gaji besar aku x rasa...
    Walau aku tak puas ati tapi aku sabar masih layan suami aku,mandikan dia,Suapkan makan dia,peluk dia,cium dia,duduk atas riba dia,memang aku amat manja dengan dia...dia suka...
    Tapi aku sometime ada perangai buruk...aku suka membebel bila aku stres terutama bila aku nak period..sebab aku overstress...
    Siang aku kerja,mlm aku kena jaga baju dan makan pakai laki,suami aku jarang nak bantu aku buat kerja rumah.Kalau aku tak basuh baju ,alamatnya bertimbun lah dlm bakul...Dah membebel baru suami aku tolong...
    Lama lama asyik kena bebel laki aku bosan dan bercinta dengan kawan sekerja dia.Bila aku dapat tahu dan minta nak bercerai,laki aku x nak cerai dan rela tinggalkan popuan tu....
    Hati aku dah sakit,aku dah rasa mcm jadi hamba dia ...hamba duit...jd org gaji utknya...pastu dia balas dengan curang bukan nak hargai aku....
    Suami aku x sanggup cerai aku...dia tak sanggup aku kawin dengan lelaki lain...sebab aku ni ada rupa ,kerja bagus,buat bisnes lagi...nak cari pengganti dia bukan susah bagi aku...aku tak riak tapi itu kenyataan ...aku tak cantik mcm artis tapi kulit aku putih bersih,dengan kereta besar dan rupa yg ada skit skit ni...boleh lah aku utk cari lelaki yg lebih baik...
    Tapi suami aku tak nak cerai dan minta aku maafkan dia...Susah aku nak maaf kan dia sbb selama aku kawin aku tak rasa dia hargai aku...kalau dia hargai aku mesti dia jaga kebajikan aku...tak curang...kecurangan dia itu adalah penghinaan besar dia bagi utk aku...sampai sekarang aku masih terbelenggu dengan ikatan kawin ni...aku sudah tiada perasaan hormat ...cinta ...nak bermanja pun dah tiada perasaan...aku sentiasa menangis diatas dugaan Allah keatas aku ini....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya..seorang suami..yg inginkan isteri seperti kamu....sorang yg manja..hari2 saya akan pikir mcmana nak bantu isteri..ringankan beban kerja nya.. Tapi isteri saya ada OCD.. Terlampau obses dngn kebersihan.. Hari2 balik muka masam.. Seperti ada saja yg x kena.. Suara tinggi.. Tidak manja... Pemarah.. Apabila merajok .. Keluar rumah tanpa minta izin.. Kadang2 saya fikir ..saya seorang suami yg terok.. Saya x da scandal.. Saya x minum arak.. Saya x berjudi.. Saya berusaha berkerja ..semua nya ada..rumah kereta.. Makan minum cukup.. Bantu kerja rumah.. Tapi.. Saya x dpt apa yg seorang suami ingin kan.. Belaian manja si isteri.. Nafkah batin pun jarang dpt.. Saya sayang isteri saya .. Lama2 saya rasa saya ni suami yg dayus .. Isteri x hormat dan kufur .. everyday saya kena menghadapi sifat marah dan merajoknya ..

      Padam
    2. Saya plk kna layan prangai merajuk suami..sekali mrajuk dala lama,dia x kn pdulikan sy klu mrajuk..smmpai mkn minum pon x ditanya ..sedih sangt..
      Ada satu hr,sy demam,jd sy x msk ,dia kua beli mknn,tp dia hanya beli mknn untuk dia shj..sedih sangt,teringat mak time tu.. rs mcm kna seksa

      Padam
    3. Saya plk kna layan prangai merajuk suami..sekali mrajuk dala lama,dia x kn pdulikan sy klu mrajuk..smmpai mkn minum pon x ditanya ..sedih sangt..
      Ada satu hr,sy demam,jd sy x msk ,dia kua beli mknn,tp dia hanya beli mknn untuk dia shj..sedih sangt,teringat mak time tu.. rs mcm kna seksa

      Padam
    4. Sama mcm sy sis.. Suami suke merajuk. Plik kdg2 ble pikir.. Mnde kecik blh merajuk smpai xckp, xlyn,buat xthu.. Ank pon kdg2 dia xlyn. Ble sy mnx maaf dlu walaupon bkn slh sy.. Dia tetap ego buat xthu. Kalo sy pgng tgn dia nk salam dia tarik semula. Sedih mnitik air mata.. Berhari2 bru ok tupon puas pujuk.. Tp ditolak2 nye sy mcm smpah.. Sdih pon pluk jgak dia sbb xnk gduh lme2.. Tp ble slalu jdi.. Sy jdi kecewa..

      Padam
  30. Hidup mmg penuh dgn drama. Semua ada masalah masing2 kan. Saya pun byk masalah rumahtangga. Rasa macam nak bercerai je tapi kesian kan anak. Bila umur dah semakin meningkat lagi susah nak membebaskan diri. Ke mana nak pergi, gaji tak banyak mana, rumah tak ade, rupa pun tak ada. Saat bahagia cuma tinggal kenangan. Menangis je la bila sedih. Nak mengadu pada kawan2, keluarga pn tak boleh atau segan. Tak baik cakap psl kekurangan pasangan. Kalau baik duit, senang cerita. Byk kali suami ugut nak cerai tapi fikirkan psl masa depan, saya mengalah. Menyesalnya sbb tak pentingkan karier dari dulu. Belajar tinggi2 tapi sbb ikut kata suami sgt dulu kan dah susah. Rasa tertipu, dianiaya. Memang kadang2 tak sengaja menyindir suami. Setiap hari berdosa setiap hari derhaka. Rasa hormat semakin pudar, nafsu pun dah hilang. Pelukan, ciuman, kemesraan dah tak ada. Di manakan kamu wahai kebahagiaan? Aku seorang yang baikhati di mata orang, aku ibu penyayang, aku insan yang berhati ikhlas membantu disayangi oleh semua kecuali suamiku sendiri. Beratnya dugaanmu ya allah. Kau sahaja yang memahami isihatiku, kenapa kau mendengar tangisan ku tapi aku masih begini? Adakah kerana dosa2ku, adakah kerana dosa2 ibubapaku? Adakah cukup jika aku hanya berserah dan menanti bahagia di syurgamu nanti? Aku juga ingin merasa bahagia di sini!

    BalasPadam
  31. TERIMA KASIH BESAR MAN ...

    Nama saya KARI, saya telah di perbudakan besar selama hampir 2 tahun menderita di tangan suami yang berselingkuh, kami senang dan meninggalkan baik sampai ia berarti waktu pacar lamanya dan ia mulai berkencan nya luar pernikahan kami. Sebelum Anda tahu itu ia berhenti merawat keluarganya sendiri. Itu sampai ke mana, ia berencana untuk menikah dengannya dan menceraikan saya istrinya sendiri, saya menangis dan melaporkan dia ke keluarganya, tapi ia tidak pernah mendengarkan siapa pun kecuali untuk memotong cerita pendek saya saya datang dalam mencari spiritualis nyata yang bisa menghancurkan hubungan mereka dan membuatnya kembali saya dan 2 anak-anak.

        Pada pencarian saya saya melihat orang-orang yang diberikan kesaksian tentang bagaimana pernikahan mereka di mana dipulihkan oleh Dr Solo Wise. Saya memilih email dan menceritakan kisah saya kepadanya dan dia setuju untuk membantu saya. Setelah karyanya dilakukan untuk saya, pada hari ketiga suami saya dan pacar memiliki bertengkar dan ia mengalahkan dia dan dia pulang memohon saya dan anak-anak dan meminta pengampunan. Dia mengatakan matanya jelas sekarang dan dia tidak akan pernah melakukan apa pun untuk menyakiti keluarganya lagi dan berjanji untuk menjadi ayah yang peduli dan tidak pernah menipu lagi. Saya sangat sangat senang bahwa saya tidak kehilangan dia untuk gadis semua penghargaan pergi ke Dr Solo Wise untuk Anda adalah Man besar dikirim oleh Tuhan untuk membantu orang-orang dari dunia ini. Saya memiliki rasa dari keajaiban bantuan Anda dan saya akan terus menceritakan perbuatan baik Anda. dan kepada siapa ini berkepentingan ini emailnya: drsolowisetemple@gmail.com
        
        Halaman Facebook @: Temple Of The Wise

    Dr Solo bilang aku juga bisa menghubungi dia di banyak masalah lain termasuk:

    (1) jika Anda selalu memiliki mimpi buruk.
    (2) Anda ingin dipromosikan di kantor Anda.
    (3) Anda ingin wanita / pria berjalan setelah Anda.
    (4) Jika Anda ingin anak.
    (5) Anda ingin menjadi kaya.
    (6) Anda ingin memegang suami / istri menjadi milik Anda selamanya.
    (7) Jika Anda memerlukan bantuan keuangan.
    (8) perawatan Herbal
    (9) Jika Anda tidak dapat memenuhi keinginan istri seks Anda karena ereksi rendah.
    (10) Masalah dengan menstruasi
    (11) jika Anda menolak untuk dibayar, orang karena Anda ?.
    (12) memecahkan masalah tanah dan mendapatkannya kembali.
    (13) Apakah keluarga Anda Denny Anda dari kanan?
    (14) Cure apapun penyakit atau sakit.

         Hubungi dia hari ini dan pastikan Anda kebahagiaan hanya memiliki dia lakukan untuk saya. Email: drsolowisetemple@gmail.com

    BalasPadam
  32. Saya telah mdirikn rumahtgga slama 2 bln, sbm khwin kmi dh bkwn slama 3 tahun,dlm pkenalan 3 thun sy prnah ptus dgn dia sbb sy x cinta pda dia,ttapi dlm tmpoh 1 thun sy brtemu kembali smasa itu kmi sama2 satu organisasi d tmpt kje.dia ingin sy mnerimanya kmbali,dan dlm masa yg sma ibunya telah meninggal dunia.krna brita kmatian ibunya sy jd kesian krn dia msih lg mmjuk sy utk kmbali kpdanya, atas dasar kesian sy mnerima dia kmbali krn sy fkir dia seorng yg baik n jujur.nmun dlm tmpoh bcouple sy lngsung tiada prasaan cinta atau rindu pd dia..tp sy cuba pjuk hti sy spya mnerima dia seadanya.wlupun dia bkn dr keluarga yg senang..jwatan dia lbih rndah dr sy dlm organisasi..tp sy fkir itu suma tidak mjadi mslah,jka dlihat suma kwn2 sy hdup snang lenang slpas kwin sudah ada umh sdri tdk sprti sy.sy hrus tbah krna sy fkir mgkin slpas khwin rezki makin bertmbah.sy jga mdambakn keluarga yg bahgia dan sterusnya mpnyai ank,nmun kusangka pnas smpai ke ptg rpanya hjan dtghri..rpanya suami sy ada maslh 'mati pucuk',keadaan ini mbuatkn sy ttekan n serabut.tiada tmpt utk meluahkn prsaan ini..adakh ini krna sy tlah mbntah kta2 org tua sy, yg mhukan sy bsuamikn lelaki yg mmpu menanggung sy. atau ini mmg ujian tuhan bt sy,slpas kwin sy tekad akn cuba myaynginya.tp apb mslh ini brlaku sy jd hilang rasa hormat pd dia krna tidak brterus terang akn msalh yg dihadapinya..mcmane sy nk hadapinya,bru sja mdirikn umh tgga tp kebahagiaan tdk dpt sy kecapi dlm phubungan suami isteri...kpd kakak2 n abg2 yg mmbaca blhlh mmbantu sy dr segi nsihat n pndangan, krna hnya mlalui laman cyber ini sja sy mampu luahkn prasaan,sy tidak tidak mahu mjatuhkn martabat suami sy pd org yg mgenalinya. jika ada cadangan n pndangan blhlh email pd sy yg msih stahun jgung dlm dunia rumahtngga jcy_2888@yahoo.com TQ

    BalasPadam
    Balasan
    1. leave him..hv a sex wit me

      Padam
  33. saya pula dah kahwin selama 4 tahun dan tanggung suami selama 4 tahun. setiap kali berbincang pasti suami mengeluarkan air mata dan berjanji akan cari kerja tapi selama 4 tahun tu janji sama sahaja. rumah, kereta duit belanja semua dari gaji saya. nak cerai sy sgt malu dgn keluarga. jadi bila dia perangai mcmtu saya dah jadi hilang hormat pada dia.. sy sakitkan hati dgn sindir dia pasal nafkah.. bila soal kelamin pandai pula suami pertikai jika isteri tak bagi dosa lah apa lah... hormat suami.. sy tahu nasihat dia tu betul tapi soal tanggungjawap dia sebagai suami mana? tidak pula dia tahu soal dosa pahala.. kdg2 sampai saya kena bagi duit belanja pada emak dia.. terpaksa sy bg sikit sahaja duit belanja pada mama saya kerana nk kena tanggung keluarga suami dan suami.. lama lama sy boleh jadi gila.. saya tak tahu nk mengadu pada siapa masalah saya ni... tolong lahhhh sy buntu sgt.. saya tiada anak lagi, mungkin hikmah semua ni. jika ada anak..... tak tahu mana lagi saya nk korek duit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kisah sama dengan saya , cume beza saya lebih setahun dari awak,, stressnye kan

      Padam
  34. Saya sudah berkahwin 6 tahun. Saya seorng yg manja, slps berkahwin saya suka dipeluk, duduk diriba suami, peluk dan cium suami setiap pagi dan sblum tdur. Tapi suami rimas dan kata saya terlalu manja. Kami bergaduh hanya kerana saya mahu dipeluk. Akhirnya saya belajar hidup untuk tidak manja dgn suami. Kami dikurniakan 2 org anak. Dan saya sudah tidak ada perasaan nak bermanja dgn suami kerana sikap dia yg memerli saya dahulu. Sekarang suami salahkan saya kerana tak bermanja pula. Hati saya da punah sbb dahulu suami hanya sentuh saya jika dia ingin puaskan nafsunya. Selain tu mmg langsung tak mahu bermesra dgn saya. Saya mula rasa tersisih dan hilang perasaan nak bersama dgn suami. Masa bersama pun saya hanya relakan sahaja. Terasa sprti alat untuk suami.. Skrng rumahtangga kami tegang, suami salahkan saya kerana tidak lagi manja, sedangksan dialah pembunuh jiwa saya. Saya tak tahu macam mana nak mula balik bermanja tu, da 6 tahun saya pendam dan belajar untuk tidak bermanja. Sekarang suami salahkan saya kerana tidak jadi isteri yg dia mahukan.

    BalasPadam
  35. sekarang ramai isteri minta diceraikan...takut melihatnya...

    BalasPadam
  36. Kadang2 apa yg suami bt semua x kena..bila sayang cakap elok n bhagia je..bla dah benci mcm2 cakap pd suami.semua yg suami bt jadi benci padahal selama ni cakap syukur dapat suami mcm abg..berbelas2 tahun blh je ckp bhagia..nak bercerai kejap je mintak..bila syaitan menguasai pemikiran inilah yg berlaku klu terlalu ikutkan emosi..pg tgk mahkamah majoriti kes isteri yg minta cerai dri suami..takut melihatnya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. perempuan akalnya 1...jangan biarkan ianya stress...tanggungjawab lelaki membimbing isteri dan anak2 ke jalan yang diredhai Allah...

      Banyak lelaki yang masih lagi tidak tahu membimbing keluarga... cubalah mendekati diri dengan orang2 yang berilmu agama islam..in shaa Allah anda terbimbing dan keluarga pun bahagia...

      anda ketua keluarga untuk memimpin keluarga menuju ke syurga...

      *saya jg seperti perempuan itu masih lagi menunggu suami berubah untuk membimbing keluarganya ke jalan yang diredhai Allah...

      semoga Allah memilihara hidup kita semua..In Shaa Allah..

      Padam
    2. Assalammualaikum...semoga para pembaca dirahmati Allah hendaknya. Disini saya ingin berkongsi sedikit ilmu pengetahuan yang telah disampaikan oleh seorang Ustaz. Ilmu itu sungguh bermanfaat untuk kita semua umat islam yang sudah berumahtangga. Bagi para suami yang rasa diri mereka hebat...cuba baca dan memahami tafsiran Al-Quran untuk surah Al Baqarah dan Ali Imran..dan bagi para isteri yang merasa terbeban dengan tanggungjawab sebagai isteri bacalah Al-Quran dan tafsiran surah An Nisaa, An Nur dan Al Azhab..moga2 dipermudahkan urusan kalian dan diberkati oleh Allah SWT. (Zaman sekarang tak susah hendak mendapatkan Al-Quran beserta tafsir ayat2nya)

      Padam
  37. sekarang ramai isteri minta diceraikan...takut melihatnya...

    BalasPadam
  38. Sy seorang isteri,ibu, n suri rumah sepenuh masa... xda kawan, atau sapa2 pon.. anak 2, skang sarat hamil 8 bulan. sy tertekan dgn sikap suami n layanan dia terhadap sy.. hamil kali ni byk sgt masalah kesihatan. Kncing manis, darah rendah, hb rendah, n mcm2 lg. kdang2 cite kt suami, dia x mahu dengar dgn alasan dia bkn doktor untuk merawat sy.. sdgkan sy cm nk dia tahu keadaan sy. Sy bkn la cntik, hitam manis je.. kdang2 terasa sgt hati bila dia bndingkan dgn pompuan yg cantik2.. mata dia xkn lepas bila pompuan cantik @ seksi lalu. Sdgkan ms kami berkahwin dulu pon mmg sy sebegini.. hya wanita sederhana. X mekap tebal, x suka mkn suplement pemutih, malah x pakai pon krim pemutih. Sy nj dia terima sy seadanya spti dulu. Sy x pnah kuar rmah dgn sapa2 pon wlupon dgn family sendiri.. hya kuar dgn dia sj..dulu ms kawen sy pon slim cm 45kg je.. skang hamil 68kg dah. Dia suka pompuan buahdada besar.. tp sy cm sederhana sj.. sy takot nk mkn ubat.. tkot kesan smpingan. Wlupon sy sarat hamil.. tp dia x bg sokongan pd sy.. malah hmpir setiap hr memarahi sy.. apabila naik keta dia akan sengaja bawak laju n langgar bonggol agar sy akn merasa sakit. Krismas ni sy akn bsalin paksa.. dia kt selama sy bersalin dia x pnah redha terhadap sy.. kerana itu sy hmpir mati smasa melahirkn kali ke2 dulu.. kalu ini sy x tahu la Apa yg dia kn doakn untuk sy.sy x pnah luah pd sapa pon tekanan yg sy hadapi face to face. Wlupon kuarga sendri. Sy dipukul, d hina, tetap sy bertahan Demi anak2.. sy sygkan dia dulu kini n selamanya.. ms sy kawen ngn dia dulu sy x ambil hntaran pon.. sbb tau dia sukar menyimpan.. sy cm mintak mahar yg sgt sedikit.. smpaikn kuarga sy marah.. tp ms tu sy ingat dia akn jg sy dgn baik, syg pd sy, n hagai pergorbanan sy.. tp tidak.. dia suka tengok porno dgn alasan tabiat lelaki. Sy merasa rendah diri. Sentiasa sedih selama ni.. tp sy x dpt berbincang @ luahkan perasaan terbuku. Dia x nk dgar.. bg sy dia la sgalanya. Racun penawar, kawan, suami.. namun sy sedar siapala sy pd dia.. sy x pnah marah wlupon x pnah ingat bday sy n anak2 @ annerversary kami. Sy ttp akn sygkan dia selamanya.. cm dlm 3 minngu lg sy akn bersalin.. sy x mampu menyimpan perasaan ini. Sy tiada tmpat meluahkan.. hya disini sj.. pd semua disini.. doakan suami sy agar berubah n menjadi suami yg baik terhadap sy 1 hr nnt..terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesian nya awk.. sabar ya.. syg doakan suami awk sedar dan berubah.. aaminnn..

      Padam
    2. Simpati sya dgn awk.. awk mmg seorang yg sabar..awk jaga diri dn ank2 baik2..biar le kita menjadi diri kita yg sebenarnya. bykkan solat hajat tahajut doa byk2 mohon kpd Allah smoga suami berubah kearah yg lbih baik dan menyanyangi awk dan ank2.. awk buat aktiviti2 lain supaya jgn terlalu mengingati masalah awk.. yg paling penting sentiasa mengingati Allah.. semoga Allah memberi ganjaran di atas kesabaran dan ketaatan awk sebagai seorang isteri..

      Padam
    3. Saya simpati dengan awak dan kagum dengan ketabahan yg awak miliki.Saya doakan yg terbaik utk awak. Cuma saya harap lps ni awk try utk berusaha mncantikkan diri utk suami, lumrah lelaki nak lihat isteri yg cantik. Cuba lah..nanti awak akan jd isteri pakej yg lengkap..InsyaAllah.

      Padam
    4. Tttaw nk ckp ap keadaan awk ni. Terpaksa. Mgkn tu yg sesuai.

      Padam
  39. apa perlu sya lakukan, suami sya bekeras utk ceraikan sya, pkawinan kami baru 1thn 5bulan..sya sygkn dia, dia bbuat demikian sbb sya da 3kali mta cerai akibat xtahan dgn perangainya yg panas baran, slalu moody dgn sya, bnyk masa dgn kwn2, boros n suka berhutang, suka belanja kereta, nafkah batin xberi slama stahun, xsuka dtg rumah sya, suka travel sna sni dgn kwn2 dan xpena nk bwa sya bcuti tu pun sekali sja ketika bbulan madu, nafkah zahir onOff2 tp sya xkisah sbb sya ada gaji sndri..entahlah sya masih sygkn dia xnk bpisah lg..tapi dia bkeras nk ceraikn sya, dia merupakan bestfren sya, sblm kawen mmg sya kenal perangai dia xbegitu tetapi slepas dia mula rapat dgn kwn2 dia yg bru dikenali itu, dia mula berubah...kami xtinggal sma atas tugas masing2 PJJ sejak mula kawen, slama 7bulan sya tglkn dia kerana kursus kerja tapi sya pena balik bcuti, pangkat sya lebih tinggi dari dia, 2bulan sblm dia nk ceraikan sya, dia slalu marah sya jika post kt fb or wassap tentang kerja sya, dia mengamuk, walhal sya just hilangkn boring xdala post ttg kerja sgt, dia jarang sms n call slama kmi berjauhan, sebab tu kami slalu bgaduh, dia kurang perhatian terhadap sya..sya pening, xtau nk buat cmna, dia da failkan penceraian...mungkin salah sya jgk sebab sya selalu mta cerai bla dia nk pegi travel dgn kwn dia, tapi tujuan sya just nk ugut dia spayah xpegi tapi dia tetap jgk bdegil pegi atas alasan da janji dgn kwn, sya ni sering ditinggalkan olehnya, walaupun sya bcuti balik kampung dia tetap nk pilih kwn untuk berseronok.sya rindu dia yang dulu, cmna sya nk pulihkan hubungan kami??dia xnk jumpa kaunseling or dgr nasihat dr famly, sya xnk bercerai, sya sygkn dia sgt...tlg bg nasihat kawan2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awak sayang die.... tp awak asik minta cerai... kan itu satu doa.... mungikin doa awak dah termakbul.... sepatutnye awak happy.... cakap tu satu doa.... cakap yang baik2 akan dapat yang baik....

      Padam
  40. saya mempunyai 4 orang ank...suami dulu keje kapal sejak mlhrkan anak ke4 dia bhti kerja...kami buka bisnes...tp disebab kan anak2 masih kecil sy lebih suka suami utk take care anak2...saya pula lebih suka fokus pada bisnes...

    saya ni sndiri x paham dgn diri saya kenapa suka sngat marah2..

    Suami sy org yg rajin..masak..basuh..mnyapu..semua dibuat..tp klo time masak tu berselerak tu sy mmbebel jg...

    sy banyak membebel pada suami..saya x blh nak handle semua benda.. sy x blh nak pikir bnyak benda...hal sek anak2..hal kerja2 rumah..hal bisnes dan lain2..

    pendapatan kami hanya duit berniaga shj..sy juga selalu bebel jangan nak harapkan sy sorg je fikir semua benda...

    sy sterss sy jd pemarah...kadang yg jd mangsa ank2 dan suami...sy bkn jenis memukul tp jenis suka menjerit2 klo marah...

    sy x suka rumah bersepah2..dapur berselerak...sbb dulu sy duk rumah pun sy berkerja...bknnya full time duduk rumah...bila dah x kj sy still lagi bantu dia cr duit...


    bila dia x keja sy mula buat bisnes...sy harapkan blh lah dia take over semuanya..biasalah lelaki klo buat memang dia buat nak harapkan kesempurnaan tu xdalah kot...


    sy cukup pantang klo blik, rumah bersepah dan bila ada waktu petang ank2 tdo dia pun tido...tu yang sy akan bebel...


    saya x kisah kalo hb x kj tapi sy cuma kisah tolong fokus dlm hal rumah..dan hal sekolah anak2..


    kadang klo kita fikir penat cr duit..penat fikirkan sek anak2 rsnya..penat nak buat kj umah..rsnya lebih baik xyah ada laki...

    tapi bila fikirkan pngorbanan dia mnjaga saya setiap kali lepas bersalin sy rs sebak je...jarang skli llki yg nak mandikan isterinya..jarang skli llki nak siapkan makan pakai isterinya..jarang sekali llki bila nampak sandle isterinya kotor dia bersihkan jarang sekali kasut isterinya terbuka suami tolong gamkan..jarang skli kalo isteri lengoh2 kaki atau sakit2 badan dia ambil minyak tolong urutkan..jarang sekali masa puasa suami masakan utk isterinya...jrang bila isterinya trcakap "rasa nak mkn.." suami tolong buatkan...jarang sekali klo isterinya membebel2 cari barang2 x jumpa suami tolong carikan sampai jumpa...

    dan jarang skli isteri sibuk pegang hp ank berak suami ke bilik air mencuci...dan banyak lagi pengorbanannya...


    saya rasakan suami saya pun stress dgn perangai saya ni asyik marah2 je...tapi bila dia sakit kpla darah tinggi dia naik aku selalu jg picitkan kpla dia..teringat satu mlm suami x blh tdo sebab sakit kepala..sampai sy menangis minta maaf sbb kesian kat dia..

    sya ni sebenarnya hati lembut sekiranya semua tangungjawab suami fikirkan...

    skarang ni dah terbalik...

    sya mempunyai target saya dalam bisnes..harap suatu hari Allah makbulkan..In shaa Allah...

    doakan sya semoga berjaya dunia dan akhirat bg yg membaca ye..
    sya menulis sambil muhasabah diri saya...saya memang betul2 stress kalo ada masalah...

    saya selalu jg menagis bila solat kenapa saya perangai mcam ni....dan selalu berdoa semoga Allah berikan kebhgian dlm rumahtangga kami...

    bagi saya masalah hadir pelbagai bentuk..kadang2 mulut tu nak juga bebel2 dan cakap sinis2 pada suami..tapi inilah ujian Allah pada hambaNya...

    Ya allah, kuatkanlah aku dalam mengenal erti kehidupan ini ya Allah..tunjuki kanlah aku ke jalan yang lurus..ke jalan yang Engkau redhai...

    *saya muhasabah diri dengan baca blog dan komen2 kalian ketika saya dalam dilema bersama suami skrg ni...

    terima kasih buat penulis blog..

    Alhamdulillah...








    BalasPadam
    Balasan
    1. Berbalik pada agama kak..walaupun suami tu xkerja tapi dia xabai tanggungjawab tu kira bersyukur la walau camana pun wajib Isteri utk hormat kepada suami..jgn disebabkan target bisnes rumahtangga jadi huru hara kak..biar xberduit hidup bahagia,ni dok kejar target tapi hidup porak peranda nak buat ape kak..mmg dunia sekarang ni duit segala2nya, tpi ingat lah hidup ni sementara..

      Padam
  41. Rupanya rmai juga yg ada mslh rmh tangga.. sy ni seorg lelaki yg tidak pndai melepak dgn kekwn.. x pndai bersosial dan lebih mmberi perhatian pada keluarga jer.. sy pndai msk, sy pndai mngemas.. pendek kata hari2 sy bantu isteri sy.. 18 thn usia rmh tangga kami tp 12 kali dia curang.. bila sy nk bawa perkara ni ke pej agama dia merayu2 dan memohon ampun dan maaf x akan buat lgi.. demi ank2 sy terpaksa berkorban.. setiap kali bila sy nk bersama dgn isteri sy trbygkan isteri sy melayan lelaki lain.. akhir sekali tuhan nk tnjuk dia di tngkap khalwat di hotel brsama lelaki yg baru dia kenal dlm fb.. mudah betul dia serahkan jiwa dan raga.. alhamdulillah akhirnya kami bercerai... kesemua ank2 sy yg jaga.. kawan2 sy ramai yg bersimpati dgn sy kerana terpaksa bekerja dan dlm masa yg sama kena uruskan perihal rmh dan ank2... sabar je laaa... dh dpt suami baik pun nk curang2 lgi.. heran kan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaik bro... semoge happy dengan keputudan andah....

      Padam
  42. Rupanya rmai juga yg ada mslh rmh tangga.. sy ni seorg lelaki yg tidak pndai melepak dgn kekwn.. x pndai bersosial dan lebih mmberi perhatian pada keluarga jer.. sy pndai msk, sy pndai mngemas.. pendek kata hari2 sy bantu isteri sy.. 18 thn usia rmh tangga kami tp 12 kali dia curang.. bila sy nk bawa perkara ni ke pej agama dia merayu2 dan memohon ampun dan maaf x akan buat lgi.. demi ank2 sy terpaksa berkorban.. setiap kali bila sy nk bersama dgn isteri sy trbygkan isteri sy melayan lelaki lain.. akhir sekali tuhan nk tnjuk dia di tngkap khalwat di hotel brsama lelaki yg baru dia kenal dlm fb.. mudah betul dia serahkan jiwa dan raga.. alhamdulillah akhirnya kami bercerai... kesemua ank2 sy yg jaga.. kawan2 sy ramai yg bersimpati dgn sy kerana terpaksa bekerja dan dlm masa yg sama kena uruskan perihal rmh dan ank2... sabar je laaa... dh dpt suami baik pun nk curang2 lgi.. heran kan..

    BalasPadam
  43. Sedih dengan lelaki sekarang...tanggungjawab mereka terlalu besar...namun tak diendahkan..jadi suami tanggungjawab kepada isteri pun tak lepas...nafkh zahir dan batin pun ambil ringan..didiklah anak lelaki kita supaya betanggungjawab..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. Sy sokong. Yg cm dia thu nk tuntut nafkah batin pastu herdik isteri x keja. Pdhl sy berenti nk jg ank dia jg dn lpskan degree yg sy ad.skrg tggungjwb nafkah ats isteri@ suami?

      Padam
  44. Arrrggghhhh!!! Byk2 org ada masalah rumahtangga hebat2 dugaan teman2 sepejuanganku... Ada ke org nak dgr masalah aku ni derrrr?? Nangis sorg2 jelah... Tujelah keje aku... Aku ni makin lama makin cantik., tp perangai laki aku makin lama makin mcm celaka... Masalah betul dgn kaum lelaki yg tak pandai hargai kaum wanita nih.. Ingatlah wahai lelaki2 diluar sana, yg terbaik tu hanya dtg sekali dlm hidup kita jgn kita siakan... Zikir Allah saja dpt menenangkan jiwa aku dari dulu smpi sekarang walau aku bertahan tanpa rasa... Duhai teman sepejuangan ku, Cinta Allah adalah cinta yg sejati... Ingatlah,
    Diuji itu nikmat,
    Berputus harap itu kufur, (trust Allah)
    Dan kerana Allah, bersabarlah...

    Sebesar mana masalah kita, kembalilah kepada iman...

    Aku ni cakap mmg senang tp setiap kali hati aku bengkak, aku letak telapak tangan aku didada dan bacalah surah Al-Fatihah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaiklah .... respek... dugaan dan ujian semantara ni tanda sayang ALLAH pade kite... semoge awak terpilih masuk syurga ALLAH...AMIN

      Padam
  45. Susah nak cakap... dah becerai kali pertama... kali kedua... lebih kurang sm pulak... sebelum kawin lain... no 1... pas kawen... kecewa nya... hanya tuhan je yg tahu...

    BalasPadam
  46. As salam..byknya masalah dlm masyarakat kita..ad lg teruk dr sy pn ada. Kesian pula sy tgk kisah2 di ats ni. Sy pn x thu slh siapa. Suami@ isteri sb ad stgh suami baik, isteri wt perangai dn sebaliknya..mcm sy pn x bhagia dgn perkahwinan sy.dh 2 thn kmi kahwin. Suami sy ni baik sbnya. Cm ap yg sy x suka psl dia, dia suka wat loan @ htg. Then suka hati hbiskan duit tu..sepatutnya duit tu wat kahwin tp bila time kahwin dlu sy tya dia ckp dh hbiskan duit tu. Spatutnya sy dh tarik dri dr meneruskan perkahwinan kmi sb dia xde smpanan lgsung utk teruskan perkahwinan tu tp abg dia bg simpan duit. Lps tu kmi kahwin n dpt baby..sy bekerja tp gji x besar lh walau degree holder. Suami diploma tp gji byk dr sy..cm sy mula hlg rs hormat bila sy mengandung smpai bersalin sume kos sy tanggung. Dia cuci tangan..then smpai skrg dia culas nk bg nafkah. Sy mnta gaduh dlu bru nk bg. Sy mmg dh ad cri2 kt ats.sy mmg x hormat dia skrg. Nafkah batin sy x bg. Yrlah nafkah sy ngn ank lepas tgn, menipu je tahu nafkah batin tuntut plak. Laki jnis ap ni. Sy ckp kt dia what u serve is what u get

    BalasPadam
    Balasan
    1. suami aku pun kaki hutang, sebelum kawen lagi suka berhutang, hantaran pun hutang ambil dari kredit kad dia. lps tu kena bayar interest banyak2. mcm kepuasan pulak pada dia bila berhutang ni. pening kepala aku..

      Padam
    2. Hutang tu bayar balik ye....

      Padam
  47. Assalamualaikum..bile saye buka ruangan ni bru saya tau rmai lagi at luo sane ade mslh msing2.saya pon xtau nk mulekan mcm mane?perkahwinan saya sudah 3tahun tapi dari awal perkahwinan saya, suami bnyk lebihkan kwn2 dri perasaan saya n anak.sanggup bohong n gadoh dgn saya.bile saya mtk berpisah dye xnk lepaskan saya.saya pon xtau ape yg dye nk sebenarnye.saya berkerja sbb saya fikir tok ringan kan beban dye..tapi hati saya selalu sakit dgn ayat yg keluo dri mulut dye.smpi saya terlalu hilang hormat pade dye..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pokok xkan bergoyang kalo xde angin kak, kene tgk jgk salah kita kt mana dan kenapa suami boleh lebihkan kawan daripada keluarga, kalo tanggungjawab akak xabai dah bagi sepenuhnye kt suami dan suami akak masih lebihkan kawan2 die tu mmg suami akak yg bersalah..tapi kalo akak bekerja sampai abaikan suami akak tu akak kena fikir jgk..

      Padam
    2. Masalah kecil je ni.... die suke berkawan biarlah... baik tu... kalau boleh akk join sekalilah.... lagi satu kalu laki akk suke maki,caci tu memang sikap buruk die.... nanti akk tengok anak akk same x perangai suami... kalu dame itu penyakit keturunan... kesian susah nk hilang tu.. sbb berjankit disebabkan keturunan.... jd buat x tahu je....

      Padam
  48. Tak faham Ngan lelaki..isteri banyak berkorban untuk suami dan Anak2..suami mendahulukan nafsu dari akal..disebabkan nafsu hancur segala2 nya..hanya Allah tempat sy mohon kekuatan..dan hidayah..cukup menghina arwah ayah sy..yg tak pernah ada salah pun..yg langsung tak de kaitan..disebabkan nafsu pada perempuan yg lebih dari batas..sanggup menipu.,permainkan nama Allah padahal bukti dah ada..dari sinilah sy benci dia dan tidak hormat..sebab dia persendakan nama Allah..itu yg paling sy sukar untuk terima..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini kes berat.... KIRE DAH TERUK SANGGAT TU... DIE PERMAINKAN MACAM MANE TU....

      Padam
  49. As salam....saya dah berkahwin lbh dr 16 tahun dan di kurniakan 2 org ank...sdh hampir 10 tahun suami sy x kerja...semua perbelanjaan rumah,kereta,makan minum,insuran,loan,bil-bil semuanya ditanggung oleh sy seorang.Pada mulanya saya x kisah sgt berkenaan duit..tp asyik semuanya saya..bengkok jugak saya.. suami seorang yang panas baran ...maki hamun tu sudah biasa berlegar d telinga saya...aktiviti harian suami adalah makan..tido...ambik ank sekolah...wasap..banyak masa terluang..sampaikan baru2 ni dia sudah jatuh cinta dan sayang seorang pompuan...saya naik angin terus failkan penceraian kerana saya rasa pengorbanan saya x di hargai...saya bertahan selama ini keranan pikirkan ank2 sj...tp kali ni memang betul2 saya x tahan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lelaki boleh kawin 4.... tp dose isteri die tanggung.... akk x nk laki akk kwin gi.... tp die ramai org suke.... kire ensem laki akk ni.... wau.... lepas ni akk cari yg x ensemlah... x ade yg nk.... jd masalah selesai...

      Padam
  50. Perkahwinan aku dah 8 tahun 6 bulan .. selama perkahwinan aku nan suami ok saja .. law kami gaduh pun .. tak sampai bpe jam kiteorang dah ok .. cuma masalah yg aku hadap kali nie lagi teruk daripada sebelum nie .. pernah sekali aku tangkap laky aku wassap nan kakak kandung aku sendiri .. law chat biasa tu mungkin aku bole terima lagi .. nie tak , siap bersayang bagai .. dah kantoi nan aku laky aku mintk peluang kat aku .. aku bgi lha dorang peluang .. tpi tah lah ,gerak hati aku masih mengata kan laky aku nan kakak aku masih berwassap lagi .. dan tak sangka plak apa yg aku curiga tu mmg btol .. kali nie lagi teruk dorang buat aku .. aku still kawal kemarahan aku .. sampai satu masa tu aku ajak laky aku keluar dgn kakak aku skali tuk bincang masalah nie .. tpi dorang berdua diam je bila aku tanya .. sampai lah satu tahap tu aku tak tahan .. nak ku hayun kerusi ke muka kakak aku tpi bole plak terkena laky aku .. aku terus pergi .. sekali pun ta penah aku toleh .. aku ingt kan dorang nak insaf lah .. rupa nya tak .. dah sebulan lebih laky aku idop nan kakak aku .. prangai laky aku pun berubah 100% .. aku tak taw nak buat apa lagi .. jauh di sudut hati aku masih syg kan suami aku .. tpi dlam hal nie dia slah kan aku 100% .. korang rasa apa patut aku buat .. dia pernah fail kan cerai .. tpi dia batalkan balik cerai tu ..

    BalasPadam
  51. Saya juga punya masalah.usia perkahwinan msuk 14 thn .sya seorg guru..punya anak 4 org berusia dr 8 tahun hingga 13 thn..suami orgnya alim.mengaji bkn main..keja kat masjid..tp tgangunjwb lps jee..nasib sya da keja..suami lbh mementingkn kwn2..pergi mna2 tak kasi tau isteri..nfkh mmg tak bagi..nasib ayah saya ada..dia yg sapot blnja rumh..nenek mna yg tak sygkn cucu..satu lg suami suka mlihat foto & video lucah..tak selayaknya perangai mcmtu..tgok dia bkn main beribadat..naik geli sya..klu nak bersama sya tkut dia bygkn wajah sya ni dgn muka2 plakon porno ..itu yg sya tak nak..geli sgt..suami juga tak bnyk mluangkn msa d rumh..bila sya cdgkn bwa ank2 bjln ..pasti merungut..bila setuju..pblnjaan smua sya tanggung..kata tak da duit..tp klu sma kwn2 ada plak duit..melancong ada plak duit..prnh curang dgn teman sekuliah..Allah tunjuk kbnrn..bleh dia ckp jgn wsap.istri pki hp sya.bkn tu je sma teman kuliah lain pun gatai juga..bleh plak bwasap text pnjng dgn org lain..isteri tnya tak bls..istri kol tak angkt..slma ni sya pndm rsa..lps ni pa nak jd..jd lh..sya pun ikut flow jee..mls nak pkr dh..sya bkn pilih muka..tp rupanya silap..

    BalasPadam
  52. Saya juga punya masalah.usia perkahwinan msuk 14 thn .sya seorg guru..punya anak 4 org berusia dr 8 tahun hingga 13 thn..suami orgnya alim.mengaji bkn main..keja kat masjid..tp tgangunjwb lps jee..nasib sya da keja..suami lbh mementingkn kwn2..pergi mna2 tak kasi tau isteri..nfkh mmg tak bagi..nasib ayah saya ada..dia yg sapot blnja rumh..nenek mna yg tak sygkn cucu..satu lg suami suka mlihat foto & video lucah..tak selayaknya perangai mcmtu..tgok dia bkn main beribadat..naik geli sya..klu nak bersama sya tkut dia bygkn wajah sya ni dgn muka2 plakon porno ..itu yg sya tak nak..geli sgt..suami juga tak bnyk mluangkn msa d rumh..bila sya cdgkn bwa ank2 bjln ..pasti merungut..bila setuju..pblnjaan smua sya tanggung..kata tak da duit..tp klu sma kwn2 ada plak duit..melancong ada plak duit..prnh curang dgn teman sekuliah..Allah tunjuk kbnrn..bleh dia ckp jgn wsap.istri pki hp sya.bkn tu je sma teman kuliah lain pun gatai juga..bleh plak bwasap text pnjng dgn org lain..isteri tnya tak bls..istri kol tak angkt..slma ni sya pndm rsa..lps ni pa nak jd..jd lh..sya pun ikut flow jee..mls nak pkr dh..sya bkn pilih muka..tp rupanya silap..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang habit lelaki...x kire alim ke x kalu nafsu nye 1 memg utk ke Arah tu...sye pun memiliki suami yg habitnya melihat porno...memg membencikan

      Padam
  53. Sy sejak kebelakangan ni sering membalas apa suami sy ckp..dia kata sy melawan cakap dia.hati sy ni makin hari makin sakit.suami sy selalu tgk cite lucah.berbuih dh nasihat..bila kita nasihat dia kata kita berleter..geram sgt.tp tetap suka tgk lucah.nafkah sy brapa bulan dh xbg.gaji dkt 5k sebulan.kalau ikutkan mmg cukup utk kami sekeluarga.tp yg sy geram dia byk sgt bg duit kt anak2 smpai anak2 hidup mewah kami mak ayah berjimat.anak nk iphone dia beli.anak 5 org.no 1 n no 2 minta fon bg..sy dh nasihat dh duit kena simpan utk pelajaran anak2 masuk u nnt.sy nasihat baju anak2 utk raya aritu baju melayu sepasang n baju jalan sepasang dh la.xnak dengar..baju anak sorang rm400.anak 5 kira tgk la.yg dkt dia hanya baji melayu sepasang saja..sy pn baju kurung sepasang saja.baju raya saja 2k.em anak skolah rendah rm5 sehari skolah rendah.rumah dgn skolah 5minit saja.nk buat apa ajar ank bg duit byk2.yg dekat sy xbg pn.kdg2 beli brg nk masak sy kluar duit sendiri..bukan berkira tp geram jg la.skrg yg sulung masuk matrik belanja makan seminggu rm100.sebulan 400.dia dh abis korek duit asb dh.dia merungut jg anak sulong tu belanja sebulan byk jg.sy balas blk la masa aritu nasihat ajar anak berjimat.jgn ajar anak mewah.baji anak t-shirt kosong saja harga beratus..taste anak mmg tinggi.bkn peduli ayah ada duit ke x.yg ayah pn anak minta apa semua bg.skrg ni dkt 10k dh suami pinjam duit sy sejak 3 tahun no.sy mmg xkerja tp sy berniaga online sbb nk jaga anak 5 org.segala urusan rumah sy yg buat.dia blk keja lentang.anak nangis pn xkisah.mau sy x angin.sy dh hilang sabar n hormat..mmg dosa sy menjawab tp sy xlarat dh nk pendam.lama dh pendam.nafkah sy dh xbg duit sy jg dia pinjam..mmg dia xabis kt pempuan lain mmg keja dia mmg biat dia sibuk xde masa nk curang.duit gaji dia mmg abis bayar kereta, n rumah.anak2 semua skolah lg.tp belanja dia xkena..mewahkan anak.sy dan dia yg susah.anak pla xhenti2 mintq duit.kdg abah xde duit lg nk bg dia hutang kawan2 lps tu mnta ayah bayarkan.apa dia beli kalau guna duit dia.dia akan tuntut kt ayah.dia beli game player,beli benda bkn keperluan claim kt ayah..sy mmg xblh nk tegur ajar anak jantan sbb suami mmg marahkan sy. 4org anak laki n sorang anak perempuan yg bongsu ni.anak laki dia mmg xblh marah langsung. Bg suami sy la sy ni kiat melawan tp dia xcari punca sy jd mcm tu.hingga hari ni dia masih suka tgk lucah bila sy dh tido..sy tau sbb fon dia sy dh setting connection dgn fon sy.kalau dia buka web lucah kt fon dia.sy blh check dlm fon sy. Dia bab fon ni xpandai sgt sy lg pandai sbb sy niaga fon.sy xminta apa pn dr suami sy.cuma tolonglah jgn tgk lg cite lucah ni..tolonglah bg nafkah.sy dh penat dgn urus anak2 nk biz online lg.anak2 hero ni lg letih jaga dr anak perempuan.nk urus masak,kemas umah n urus segala hal rumah..sy penat tau buat semua ni.tolong bg nafkah pd sy dlu.sy dh pening nl cari duit mana. Duit niaga sy pn awk pinjam xbayar2 lg.sy nk pusing modal pn xlps2 lg..permintaan byk modal sy xda.mmg sy rasa nk marah saja sejak menjak ni.mmg patut awk kata sy melawan ckp.kalau awk bg apa yg sepatutnya awk bg sy xmelawan.lama dh sy diam sblm ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Nafkah pe yang akk nk ni... nafkah batin ke zahir.... kalu nafkan bati, anak dah 5 kak... nk lagi ke...hehehe.... kalu zahir..... makan n minum cukup x...duit suami ade hak isteri... tp bukan duit suami milik isteri... jadi akk gikirlah sendiri....pasal anak... die manjekan tu masalahlah... nanti anak tu adik minte je..x nk beruse sendiri..

      Padam
  54. Nama saya Lena, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada doktor yang hebat saya yang benar-benar membuat hidup saya yang menyeronokkan satu hari ini. Ini lelaki yang hebat DR IREDIA membawa suami saya kembali kepada saya, saya mempunyai tiga kanak-kanak yang indah untuk suami saya. Kira-kira empat tahun yang lalu, saya dan suami saya telah menjadi satu pergaduhan yang lain sehingga dia akhirnya meninggalkan saya untuk seorang wanita. Saya rasa hidup saya telah tamat dan anak-anak saya fikir mereka tidak akan melihat bapa mereka lagi. saya cuba untuk menjadi kuat hanya untuk anak-anak tetapi saya tidak boleh mengawal rasa sakit yang menyeksa hati saya, hati saya dipenuhi dengan kesedihan dan kesakitan kerana saya benar-benar cinta dengan suami saya. Setiap hari dan malam i menganggap beliau dan sentiasa ingin dia akan datang kembali kepada saya, sehingga satu hari i bertemu rakan baik saya yang juga dalam keadaan seperti saya tetapi masalah beliau adalah bekas teman lelaki yang dia mempunyai kehamilan yang tidak diingini untuk dan teman lelakinya enggan bertanggungjawab dan dibuang itu. dia memberitahu saya bahawa saya adalah kes kecil dan bahawa saya tidak perlu bimbang tentang hal itu sama sekali, jadi saya bertanya apa penyelesaian kepada masalah saya dan dia memberikan saya alamat e-mel orang yang hebat ini. i telah meragui jika orang ini adalah penyelesaian, jadi saya dihubungi lelaki yang hebat ini dan dia memberitahu saya apa yang perlu dilakukan dan i perbuatan mereka semua, beliau memberitahu saya menunggu selama dua hari dan bahawa suami saya akan datang merangkak di kneels untuk mohon ampun saya jadi saya dengan setia itu apa yang manusia besar ini meminta saya untuk melakukan dan yang pasti selepas dua hari saya mendengar ketukan di pintu, dalam terkejut besar saya i nampak dia di kneels dan i terkedu, apabila dia melihat saya, semua dia menangis dan meminta saya untuk pengampunan, dari hari itu, semua kesakitan dan kesedihan di dalam hati saya terbang, sejak itu saya dan suami saya dan anak-anak yang indah kami gembira dan kita hidup sebagai satu keluarga. Sebab itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR IREDIA pertolongannya. Ini lelaki besar yang dibuat saya untuk memahami bahawa tidak ada masalah di bumi yang tidak mempunyai penyelesaian jadi jika anda tahu bahawa anda mempunyai masalah yang sama atau mana-mana masalah yang sama, saya akan menasihati anda untuk datang terus ke lelaki yang hebat ini. Hubungi dia dengan e-mel ini (drirediaherbalhome@gmail.com) dia ada untuk membantu anda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul ke awk dia boleh tolong kita??

      Padam
  55. Assalamualaikum sume, name aku Rosnan ,Kes aku pulak,sume dah sedia maklum pompuan zaman sekarang ramai dah berkerjaya, mcm bini aku ape yg aku tgk dari zaman kapel2 dulu pn die mmg workaholic, sampai diri sendiri on terabai sampai lah dah nikah dah ade anak sorang,masih lagi workaholic kerja siang malam sampai tanggungjawab kat aku (Nafkah batin) aku pn terabai, sarapan aku pn dah xde nampak pagi2, nasib baik tanggungjawab kt anak die xlupa alhamdulillah...nk dijadikan cerita aku kerja pagi(siang) bini aku kerja malam, aku balik kerja bini aku dah xde, bini aku balik kerja aku pulak xde..so puas aku nasihat suruh cari kerja lain tapi end up bergaduh..baru2 ni aku mintak die ambik cuti sehari tapi end up bergaduh sbb die xnak cuti, the best part bini aku boleh ckp die lagi suka kerja..acaner tu?..bile nasihat ckp kite xfaham la ape la...so kerana sayang, kerana terpaksa aku relakan..bertahan walau batinku xtahan..bersabar walau hati ni rase mcm nk meletup..byk dgr pompuan dok salahkan lelaki, well bagi aku ni bukan salah sebelah pihak je, laki bini pn kene mainkan peranan masing2..sekian...

    BalasPadam
  56. Sy mmg hlg hormat pd suami..kami sudah brcerai tp rujuk smula..sy tuntut cerai disbbkan die suka pukul dan mulut yg sgt jhat..tp bile igtkan ank2 n die jnji utk brubah,sm2 brubh kami rujuk blk..tp apakan daya..mmg ssh nk brubah..die lupa smua jnji2 die n mula brckp ksr,mngata blk sy n semua ahli kluarga sy..sy btol2 buntu n mahu tamatkan prkhwinan ini..

    BalasPadam
  57. Isteri sy jenis yg garang, pemarah & selalu angin, suka control siap bt peraturan yg x realistik, semua benda boleh jadi modal nk bergaduh & merajuk, sy dh naik bosan nk pujuk & nk bergaduh, dl saya x bagi kerja dia nak kerja, bila dh kerja semua tanggungjwb entah kemana, nafkah batin x payah cakap... sebulan sekali blm tentu dapat, sekarang dh berani pukul suami, mentang2 saya x melawan dia belasah saya sampai lebam, bila saya nasihat dia cakap dia meroyan, salahkan saya balik, entahlah saya dh buntu kerenah isteri mcm ni

    BalasPadam
  58. Kesian kalau dpt suami yg ego melangit,keje buat si isteri xdihargai..takpe lagi..ini menidak kan lagi pengorbanan isteri..pdhal isteri sgup terima si lelaki hrp bole jd kwn teman n kekasih smpai mati..sama2 susah sama senang ,xpenah komplen wlp hidup xmewah,xpernah meminta2 nak brg2 mahal..terima je apa suami bagi..lagi nak komplen..kdg2 rs pompuan mmg hamba je la selama2 nya..kesimpulan aku bole buat..nak kawin..pikir masak2 dan kenali hati budi dlm2 psgan tu..si lelaki..belajar agama..ikut mana yg mmpu dlm bab2 umah tga demi keharmonian..perempuan ni senang je..dia akan rs diri tu sampah kalau smua yg twrbaik dia da bagi..tp masih xckup siap di kondem2..lama2 mmg xde kasih syg la..time tu kalau ada org lain concern kat si perwmpuan tu..bole jd punca retak nya rumah tga..perempuan suka kan perhatian dan penghargaan dr psgan dorg wlp dia xpernah ckp terang2..igt tu lelaki

    BalasPadam
  59. aku dah 14 tahun kawen dan ada 4 orang anak. pada aku kawen ni satu disaster bagi perempuan. yg bahagia tu sekejap je. slps tu, ko jadi lah hamba lelaki selama-lamanya. laki aku pergi kerja jam 6.30 pagi dan balik 10 mlm. aku bekerja 9 pagi-6.30 petang. pendapatan kami sama. belanja rumah bahagi dua, soal nafkah aku sorang mmg tolak tepi lah.
    Dlm rumahtangga, aku lah yg handle anak2 htr sekolah kebangsaan sekolah agama tuisyen mengaji segala, aku lah yg pikir masak nk bagi keluarga makan, aku lah yg uruskan cuci iron pakaian utk semua, kemas rumah yg berselerak sbb ada bayi 1 tahun lebih. malah, akulah yg merancang masa depan keluarga. laki aku tahu pergi kerja balik kerja. hujung minggu tidur atau mengadap computer, nk mengemas rumah atau jaga bayi pun tidak. kadang2 nk pandu kereta hujung minggu pun tak larat sbb penat..
    oh ya! kami pun tak pernah solat jemaah sbb laki aku tak nak, dia sembahyang sorang2 je. klau aku atau anak2 tak solat pun dia tak kisah, aku je yg selalu membebel kt anak2 suruh solat mengaji, laki buat bodoh tgk bola.kalau nk keluar hujung mggu pergi mana2, aku lah yg mcm lipas kudung siapkan baby, pampers anak, air panas, susu, tutup lampu, kunci pintu rumah, gate. laki start enjin kete duduk dlm kete ada air-cond dgr radio. kalau lambat, marah naik angin.
    Bukan tak bincang, dah banyak kali bincang dan dah banyak kali bergaduh. bila komplen mintak tolong ke apa, laki naik angin buat muka masam hentak barang2 tengking2 anak2. korang rasa.. bahagia ke jadi perempuan yg dah kawen ni?? mmg dia perlakukn aku mcm hamba tak berbayar yg boleh disuruh itu ini, lagi teruk dari pembantu indon!
    Dulu masa belum kawen, aku lah anak kesayangan keluarga, mak ayah jaga sebaik mungkin, beri didikan agama, tolong kerja sama2, hantar belajar pandai2 supaya senang. abg2 dan kakak2 pun sayang dgn aku sbb aku anak bongsu, tak pernah marah2, tengking2, apalagi susahkan aku. Bila dah kawen..ni lah yg aku dapat..best kan jadi LELAKI??

    BalasPadam
  60. Skrg sy dlm dilemma. Dah 3thn 5bulan usia perkahwinan sy dan suami. Sepanjang tempuh ni dh 2kali suami lafaz cerai. 2 2 lafaz cerai tu berlaku semasa sy sedang hamil. Sy tetap menerima suami semula setelah suami pujuk untuk rujuk semula. Diam xdiam skrg anak dh umur 2thn 6bulan. Suami seorang panas baran. Skrg kami dh xduduk sekali sbb sy keluar rumah utk tenangkan hati sbb sy dh mula rasa hilang hormat pada suami bila apa yg sy buat ada saja yg xkena di mata suami. Suami suka besar2 kan hal. Sy dh cuba sedaya upaya saya berusaha utk jadi isteri yg baik utk suami sy. Bila sy ada duit suami syg bila xda duit mula la mrh2 sy ini xkena itu xkena. Langsung xhargai apa yg sy dh buat utk dia selama ini. Soal nafkah xusah ckp la sy redha dan halalkan sbb sy syg dia dan nak kami terus bersama agar anak xhilang kasih syg ibu dan ayah. Tp apa yg sy xblh terima bila asyik mencari slh sy sj. Dan langsung xblh fhm keadaan sy. Skrg sy dh mula rs fed up dan dah xnk fikir psl dia lagi. Buat apa hidup bersama jika tiada persefahaman. Dulu ms bercinta sy pernah merajuk hingga bawak diri ke kedah. Dia sanggup pergi kedah utk pujuk sy semula. Tp skrg dh dekat 2mggu sy dirumah fmly sy langsung xde dtg jenguk sy dan anak apatah lagi nak tny kabar. Sy anggap dia pun dh xnak sy ada dlm hidup dia lagi. Sy kasihan dgn dia sbb dia pun tgh susah skrg ni. Kerja sales xde income tetap. Sy sedih bila fikirkan dia dirumah mkn ke x. Ada duit ke xde. Sy cuba pujuk hati sy utk terima dia kembali. Tapi sy takut kalau jadi lagi sbb dia xpernah berubah. Berubah sekejap pastu jadi lagi. Sy penat asyik nk pujuk hati sendiri. Nak jaga hati org tp hati kte dia xkesah pun. Pesanan buat dia, sy mntk maaf sy bukan tinggalkan awak sbb awak susah ke apa tp awak buat sy xyakin dgn perkahwinan kita. 2 kali awak ceraikan sy. Dh la awak nk tutup slh awak sehingga awak sanggup ceraikan sy. Bila sy igt blk awak bgtau awak jatuh cinta dgn perempuan lain hancur sgt hati sy tp tu semua dh berlalu dan sy hrp awak dh sedar akan kesalahan awak. Tp yg buat sy tawar hati skrg sb awak suka ugut2 nak cerai bila bergaduh. Awak suka marah2 maki2 sy langsung xhargai sy. Sy dh hilang hormat pada awak jd mcm mana sy nk jd isteri yg baik utk awak. Sy redha jika jodoh kita sampai disini sj. Sy yakin awak akan berubah 1hr nanti bila awak dh bersama dgn org yg benar2 awak syg. Sy sedar sy bukan isteri baik dan xlayak utk awak. Sy doakan awak akan bahagia 1 hari nanti dgn org lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pade pendapat saye ..... masalah ko ni susah nk sattel.... ko fikirlah sendiri....

      Padam
  61. Saya seorang isteri.. ibu dan mempunyai kerjaya. Mempunyai seorang anak dan skrg sedang mengandung anak ke2. Masalah sy slps 4 bulan berkahwin suami berhenti kerja dan tidak bekerja selama 8bulan. Kemudian.. syukur dapat kerja dan masa bekerja tu.. suami selalu tak g keje punctual.. selalu ambil cuti. Dy mula bosan dgn kerja dan habiskan masa memancing. Berhenti semula kerja dan tahun ni dpt kerja lebih baik dan lebih dkt dgn rumah. Masalah sy bermula sekitar mac tahun ni. Suami sy curang dgn rakan sekerja dan terlanjur. Sy rs ssh sgt nak terima tapi memikirkan aa slh sy juga.. sy teruskan perkahwinan. Ibu dan ibu mertua sy xtahu cerita dy terlanjur perempuan tu. Tp sepjg kami hadapi mslh.. ibu mertua tmpt sy mengadu dan byk mtk sy bersbr. Dy tglkn perempuan tu. Perempuan tu pun bkn jenis yg baik. Janda anak 1. Sy tahu perempuan tu desperate nkkn suami sy sbb suami sy ada rupa.. dan perempuan tu xcantik mana pun. Cumanya suami sy perlukan perempuan tu utk bantu dy buat kerja. Dan lebih skt hati.. sy byk bantu kewangan suami. Nk bercinta pun pakai duit sy. Petrol pakai kredit kad sy.. sy doa perempuan tu dpt balasan setimpal dgn apa dy buat pd sy dan anak sy. Juga suami sy. Sy hrp suami sy dpt kifarah atas apa dy buat kat sy dan anak sy. Skrg ni.. suami berhenti kerja. Da 2 bln xkerja. Nafkah zahir xberi. Malah byk pjm duit sy. Bila sy cerita.. nk bincg.. susah sgt dy nk fhm atau berubah. Sy da penat tolong dy. Byr loan ke.. insurans ke.. da la duit anak semua sy. Sy xtahu nk cerita kt siapa masalah sy ni. Sy slalu menangis sorg2. Sy hrp sgt suami sy berubah sblm sy yg berubah. Nasib rumah xkena byr sbb rumah keluarga. Ada kebaikan suami yg sy kena bersyukur sbb dy pandai jaga anak.. tlg mandi.. cuci anak.. reti buat kerja kat dapur. Sbb tu sy fkr byk kali nk buat tindakan apa2 pun. Kalau sy tahu sshnya kawen.. sy rs sy fkr masak2 utk berkahwin.. buat ms skrg ni.. sy slalu doa semoga sy dpt maafkan suami dan melupakan perbuatan suami. Sbb sy tahu.. ni yg peluang terakhir. Lps ni sy nekad tglkan dy klu dy curang lagi..

    BalasPadam
  62. Ape yang berlaku ade hikmahnye.... semue ditakdirkan ALLAH sebagai ujian didunia ni..... sabar...sabar.... dunie ini bukan tempat bersenang-senang.... orang yang kuat adalah orang yang sabar.... Ini semue ujian ALLAH S.W.T... ade diuji dengan anak,ade diuji dengan x cukup makan.... ade diuji dengan isteri yg kurang akal...ade di uji dengan laki yg kurg pandai.... bersyukurlah sebab diuji... tandanye ALLAH sayang dengan kite... serah pada ALLAH dan sabar.... pasti kite akan mendapat kejayaan di akhirat kelak.... insyaallah...

    BalasPadam
  63. Ape yang berlaku ade hikmahnye.... semue ditakdirkan ALLAH sebagai ujian didunia ni..... sabar...sabar.... dunie ini bukan tempat bersenang-senang.... orang yang kuat adalah orang yang sabar.... Ini semue ujian ALLAH S.W.T... ade diuji dengan anak,ade diuji dengan x cukup makan.... ade diuji dengan isteri yg kurang akal...ade di uji dengan laki yg kurg pandai.... bersyukurlah sebab diuji... tandanye ALLAH sayang dengan kite... serah pada ALLAH dan sabar.... pasti kite akan mendapat kejayaan di akhirat kelak.... insyaallah...

    BalasPadam
  64. Salam.... setiap yang terjadi pasti ada sebabnya, aku pun ada masalah rumahtangga, kronik atau tidak terletak pada diri kita untuk atasinya....apa yg boleh aku katakan, berhenti menyalahkan org lain... ikhlas maafkan suami/isteri kita, mmg berat tapi lepas kita dah lakukan pasti ada ketenangan di jiwa....sujud pada Allah, mengadu padaNya insyaallah kita dpt jalannya.... jangan berhenti berdoa, tolong fikirkan anak-anak perasaan kita letak ke tepi dulu... bahagiakan diri sendiri dulu.... ingat kita kuat kerana adanya Allah.... Allah xpernah tinggalkan kita seperti pasangan kita....

    BalasPadam
  65. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  66. Suami seperti sering sengaja mlakukan perkara yg tdak dsukai istri.dulu tidak pernah dia bersikap bgitu..malah suami slalu mlebihkan orglain tdak kira perhatian,masa lebih2 lagi wang ringgit.saya sering menangis sendirian.walaupn dia tahu saya menangis,dia buat2 x tahu.jgn haralkan dia akan tanya atau memujuk.kami baru 3tahun berkahwin.apa yg harus saya lakukan hati saya sakit dan sedih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suami akan sengaja buat perkara yg dia mmg tahu isteri xsuka sbb dia mmg nak isteri sakit hati sbb bagi dia isteri dgn sengaja dah sakitkan hati dia. Sedangkan isteri xsedar apa kesilapan yg isteri dah buat. Biasanya suami jarang nak akui apa yg dia xsuka sbb dia takut nanti isteri melabel dia. Contohnya suami xsuka isteri berbual dgn lelaki lain walaupun utk urusan kerja. Dlm hal mcmni suami mgkin takut isteri melabel dia sbgai cemburu buta...pihak isteri pula xsangka dan xsedar akan perkara ni...lama kelamaan suami akan tarik diri dgn buat sesuatu yg dia rasa dpt balas balik rasa sakit hati dia pada isteri dan dia rasa puas bila dia berjaya sakitkan hati isteri...Ini yg pernah berlaku pd saya...saya kongsikan di sini...kesimpulannya suami dan isteri perlu peka dgn perasaan pasangan masing2. Seboleh2nya terus terang apa yg kita suka dan apa yg kita xsuka. Kalau perkara tu xmungkin dielakkan, carilah jln tengah supaya kedua2 pihak berpuas hati...wallahua'lam.

      Padam
  67. Memang sume salah suami ke dalam ni?..cermin diri sendiri wahai isteri2 akhir zaman..tanya diri kenapa dan mengapa jadi mcm tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seharusnya suami dan isteri meletakkan ego masing2 ke tepi apabila salah seorang ingin berbincang utk selesaikan masalah. Barulah kita boleh berfikiran terbuka dan menerima teguran dgn lapang hati. Jadi suami dan isteri masing2 perlu ada kemahiran berkomunikasi dgn baik spy pihak yg ditegur tu terasa disayangi bukannya tearasa terhina dgn teguran yg diberi....wallahua'lam

      Padam
  68. Sy hrp sgt suami sy akn bca artikal nie dn sy hrp sgt suami sy akn setiasa bskp jujur pd sy tnpa satu patah pkataan pn pbohongn dr mulutnye lbih mghargai sy pd msa dpn, sbb sy sgt mcintai suami sy..😭😭😭

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mempertahankan rumah tangga pada zaman sekarang mmg sgt mencabar minda, fizikal dan jiwa. Semoga kita diberi ketabahan yg tebal dan keimanan yg kuat. Saya mengambil jln tengah dgn berpegang pd kata2 ..."suami kita bukan hak milik kita"...bagi saya, buatlah apa yg dia nak buat sbb dia bukan Tuhan...dia akan diadili atas setiap perlakuan dia. Saya cuma mampu berdoa pd Allah agar dia menyesal dgn semua perbuatan keji dia terhadap saya dan kembali ke landasan Allah. Itulah prinsip saya pegang agar saya tidak menjadi mangsa penganiyaan dlm rumah tangga sendiri...setiap kesabaran saya ada ganjaran yg Allah dah sediakan utk saya. InsyaAllah. Aaminn...

      Padam
  69. semua salahkan suami?? cuba check balik kenapa jdi mcm tu?knapa suami curang?kenapa suami makin lama makin xpedulikan isteri? first sekali sebelum kawin ade selidik x suami anda tu jga x hubungan dgn allah? pertamanya sebelum kawin jgn nk bcinta sakan,check dlu suami anda mcmane,jgn nilai pd pgkt hrta n rupa,yg tu semua amik yg sedang2 pun dh cukup,yg penting tgk agama dia,agama means cra kehidupn dia,bukn tgk pd jubah,janggut semua tu..yg kedua kalau dh kawin tnya balik adakah anda romantis n buat sama mcm bcinta sebelum kawin?(wlupun kita tau brcinta sebelum kawin dosa-jgn buat)..adakah lynn cukup pd suami?cukup means sentiasa disisi suami n buat yg suami suka,bukn kne jdi mcm hamba msk mknn sdp2 n hidang sperti raja pun..yg ketiga ada x anda n suami anda kdg2 riak dngn prkahwinan anda? konon nye bahagia,cra anda btul,org lain semua slh..n adakah selalu mengumpat hal rumah tgga org lain? yg keempat,kalau anda bekerja,jgn sekali2 mengungkit atau menyebut atau mncari alasan pnt krn krja kerana nk tlg fmly..yg kelima,anda fikirknlah sendiri n bwk brbincng dgn suami..hakikatnya jgn menuding kesebelah pihak sahaja..ini yg sy bgtau kesalahan di pihak isteri,pihak suami jgk ada..

    BalasPadam
  70. Perasaan hormat pada suami hilang bila saya dapat tahu dia memburukkan saya dgn kawan2nya dan keluarganya. Sehinggakan mereka memandang rendah pd saya dan berani menyindir dan mempersendakan saya. Saya sgt tertekan dan menjadi benci kpd mereka termasuklah suami. Saya hanya berdiam diri apabila hati saya disakiti. Semakin saya diam, semakin berani mereka menyindir dan persendakan kekurangan dan kelemahan saya walaupun di hadapan suami. Suami buat tak tahu dan tidak mahu membela saya. Hati saya makin tawar pada suami. Diamnya suami membuatkan mereka semakin berani. Pernah mertua saya menyindir saya xsepadan dgn suami kerana saya hitam dan suami jauh lebih cerah. Itu amat menghiris perasaan saya. Saya didik hati saya supaya bersabar dan jangan melenting dgn setiap tutur kata mereka walaupun kadang2 menitis air mata dibuatnya. Saya sering berdoa dan serahkan semuanya kpd Allah kerana Allah Maha Adil Maha Mengetahui dan Maha Mengasihani. Saya sedar ini ujian drp Allah utk saya. Alhamdulillah dgn ujian ini banyak rahmat Allah curahkan pd saya. Di sudut yg lain Allah kurniakan saya dgn rezeki yg xpernah putus dan kasih syg drp anak2 dan kawan2 yg sgt memahami. Saya berharap Allah memberikan hidayah kpd suami agar suatu hari nanti dia sedar kesalahannya dan tahu peranannya sbgai suami kerana dia terlalu mementingkan kwn2 dan klrga berbanding rumahtgga sendiri. Aaminn...

    BalasPadam
  71. Ni berbual je sume...xde plak bini aku tolong aku time aku susah...umah nak kene tarik,surat bank sampai,xde plak nak tolong aku??tapi tiap2 bulan sume aku bagi..duet,brg dapor,duit umah,susu anak,pampers anak,sume aku bayar..still x hormat je aku tgk??aku susah cmne pon aku x kan mntk tolong die..tp bile mintak duet kt aku, mcm ahlong pon ade..ape mslhnye??sape kiblat hidop duit,duit la yg dia dpt kt dunia..

    BalasPadam
  72. aku rase ko terlalu kesian kat isteri ko... tu sbb dier berani pijak kepala ko... kisah aku selama ni aku terlalu kesian kat bini aku smpi hampir semua aku tanggug, keje rumah pun aku buat.. xpela dier jaga anak.. tp smpi satu masa sanggup dier ckp aku sial, bodoh, bangang ape kes?? sejak pada tu aku xkan buat lg semua keje rumah, semua byran separuh, dan aku xkan kesian lg kat bini yg panggil suami sial ni!!!!!

    BalasPadam
  73. Aku seorang isteri,dan dh berkahwin selama 6 tahun..anak aku sorg je.suami aku kebih pentingkan mak dia drpd isteri dan anak. Dulu aku bekerja, namun ada sanggup berhenti kerja demi anak.Nafkah zahir mmgla dia bg setiap bulan. Tp, nafkah batin dh 4 tahun lebih dia abaikan pd aku. Skrg ni, kat rmh dh jarang bercakap..tidur bilik pun dh berasingan. Kami selalu bergaduh sbb mak dia. Mak dia sentiasa kontrol hidup anak sejak mula aku kawin lagi.Sampaikan aku tak tahu nak buat apa lagi. Hati aku semakin tawar dengan suami.Tolonglah Ya Allah..

    BalasPadam
  74. saya rasa dua2 kena saling hormat menghormati... selalu bercakap dgn pasangan dan elakkan dari menyakiti perasaan... mulut kena sama2 jaga jgn celupar... bykkan mendengar tazkirah dan selalu muhasabah diri... buat para suami bersabarla, isteri2 ni mmg byk bercakap... dgr, thn, dn kalau x boleh keluar... then fikir dan renung blk... sampai bila aku nk mcm ni... ingt pesan Rasulullah SAW, suami yg paling baik adalah suami yg paling baik dgn isterinya...

    BalasPadam
  75. Nama saya lilian N.This adalah hari yang sangat menyenangkan dalam hidup saya karena bantuan Dr.saguru telah diberikan kepada saya oleh membantu saya mendapatkan mantan suami saya kembali dengan sihir dan mantra cinta. saya menikah selama 6 tahun dan itu sangat mengerikan karena suami saya benar-benar curang pada saya dan mencari cerai tetapi ketika saya datang di email Dr.saguru di internet tentang bagaimana ia telah membantu begitu banyak orang untuk mendapatkan mantan mereka kembali dan membantu memperbaiki relationship.and membuat orang untuk menjadi bahagia dalam hubungan mereka. saya menjelaskan situasi saya kepadanya dan kemudian mencari bantuan nya tapi mengejutkan terbesar saya dia mengatakan kepada saya bahwa ia akan membantu saya dengan kasus saya dan di sini saya sekarang merayakan karena suami saya telah berubah benar-benar untuk kebaikan. Dia selalu ingin menjadi dengan saya dan tidak bisa berbuat apa-apa tanpa kehadiran saya. saya benar-benar menikmati pernikahan saya, apa perayaan besar. saya akan terus bersaksi di internet karena Dr.saguru benar-benar mantra kastor nyata. APAKAH ANDA PERLU BANTUAN KEMUDIAN HUBUNGI DOKTER Saguru SEKARANG VIA EMAIL: drsagurusolutions@gmail.com atau +1 517-492-0142 Dia adalah satu-satunya jawaban untuk masalah Anda dan membuat Anda merasa bahagia di relationship.and Anda nya juga sempurna dalam
    1 CINTA SPELL
    2 WIN EX KEMBALI
    3 buah kandungan
    4 PROMOSI SPELL
    5 PERLINDUNGAN SPELL
    MANTRA 6 BISNIS
    7 BAIK JOB SPELL
    8 LOTTERY SPELL dan SPELL PENGADILAN KASUS.

    BalasPadam
  76. As salam. Dugaan masing2 .... tak tahu nak cakap apa ... sekadar nak release tension ... cara terbaik mmg serahkan diri kita kepada pencipta kita Allah ... semua yg ada hanya pinjaman ... tp x mudah seperti yg ditulis .... moga Allah jadikan sy insan yg lebih baik dari hari semalam. Berilah kekuatan kepada saya utk harungi semua dugaan ini walaupun dia doakn saya hidup susah ... tak pe .. Allah lebih mengerti dan mengetahui semuanya .... sy sedang pujuk hati walaupun tak kuat sebenarnya .... moga saya tabah ...ameen

    BalasPadam
  77. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  78. smpi bila nk diam bro?... bg aku isteri yg x hormat suami mmg xlayak dh duduk rumah tu... menyemak je...

    BalasPadam
  79. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  80. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  81. Hati hati para isteri. Jgn ikut emosi.
    Penghuni neraka kebanyakannya dari para isteri dan org kaya.

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

FAZI FUZZY CAKES