Rak Buku Bacaan Harian ku

Fazi's read book montage

Martha Stewart's Cookies: The Very Best Treats to Bake and to Share
Hello, Cupcake
Cake Pops: Tips, Tricks, and Recipes for More Than 40 Irresistible Mini Treats
Martha Stewart's Cupcakes: 175 Inspired Ideas for Everyone's Favorite Treat
What's New, Cupcake? Ingeniously Simple Designs for Every Occasion
BakeWise: The Hows and Whys of Successful Baking with Over 200 Magnificent Recipes
The Face Food Bento Book
Hello, Cupcake! What's New?
100 Sunnah Rasulullah SAW Yang Dilupakan
Imam Syafie Pejuang Kebenaran
Misteri Firaun: Musuh Para Nabi
Laksamana Cheng Ho: Pemimpin Armada Lautan Barat
Sejarah 25 Rasul
Solat Sunat - Kaitannya dengan Keperluan Masa Kini
Siri Kisah Teladan Para Sufi Siri 1 - Hasan Al-Basri
Cara Makan Rasulullah (SAW): Makanan Sihat Dan Berkualiti
Aura Personaliti Warna
Allah Tidak Pernah Jauh
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat Tapi Anda Malu Bertanya
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat 2 Tapi Anda Malu Bertanya


Fazi Fuad's favorite books »

AHLI PERPUSTAKAAN


Wahai orang-orang yang beriman!, Peliharalah oleh kamu dan ahli keluarga kamu dari (dicampakkan) Ke dalam api neraka, yang bahan bakarnya terdiri dari batu-batu dan manusia.
(Surah At-Tahrim: Ayat 6)

Ahad, 29 Januari 2012

BAHAYA GASTRIK


                                    




Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh wahai sahabat-sahabatku.  
Sejak akhir-akhir ini angin gastrik saya makin menjadi-jadi. Nak rukuk pon sudah rasa sakit. Dalam seminggu sudah 3 kali saya berulag alik ke klinik untuk datangkan rawatan. Di tambah pula dengan sakit tekak. Bermula sebelum pulang balik kampung rumah ibu mertua untuk meraikan Tahun Baru Cina bersama. Suami saya seorang saudara baru yang berbangsa cina.  Walaupun suami sudah berlainan agama dengan keluarganya, peluang untuk bersam keluarga ketika perayaan keluarga tidak dilepaskan. Inilah masanya untuk beramah mesra, bertanya khabar sesama adik beradik yang jarang berjumpa.  

Berbalik pada angin gastrik. Sebelum ini angin gastrik rasa yang paling teruk 3 tahun yang lalu. Kini ia datang kembali. Kali ini angin gastrik sudah sampai ke ulu hati, ia seperti menekan-nekan dada. Seperti tidak boleh bernafas. Ingatkan sakit dada atau lelah. Apabila berjumpa doktor kali ke-2, doktor kata angin gastrik sudah naik ke dada. Bahaya juga ni, rasa nak mati je ketika ke sakit gastrik macam ni. 

Saya ada buat sedikit kajian tentang gastrik di laman sesawang. Semoga dengan ilmu yang sedikit sebanyak ini dapat menbantu kita yang mengalami sakit gastrik.

GASTRIK


Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.


Penyebab Gastrik

Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.

Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.

Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.

Punca-punca lain Gastrik:
Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
Pengambilan alkohol yang berlebihan
Pengambilan kokain
Merokok
Stres
Gangguan autoimun
Penyakit crohn
Radiasi dan kemoterapi
Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
Rembesan asid gastrik yang berlebihan
Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.

Gastritis Terbahagi Kepada Dua:
Akut, apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.
Kronik, terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.





Tip Sepanjang Bulan Puasa
  • Mengambil berat tentang pemakanan semasa bersahur bukan hanya disebabkan oleh masalah gastrik tetapi kerana ia merupakan amalan yang disunatkan
  • Bersahur pada waktu menjelang imsak dan bukannya sebelum tidur
  • Bersederhana semasa berbuka dan tidak mengambil makanan berlebihan kerana ini mungkin menyebabkan sebu hulu hati
  • Mengelakkan makan sepanjang malam dan tidur dalam keadaan perut yang penuh. Keadaan ini hanya membebankan usus yang sepatutnya berehat semasa tidur. Oleh itu, makanlah antara tiga hingga empat jam sebelum tidur.
  • Elakkan tabiat terus tidur sebaik makan sahur kerana ia menimbulkan masalah pada sistem penghadaman.
  • Ada sesetengah individu yang alah pada makanan tertentu seperti cuka dan rempah. Jadi, elakkannya.
  • Begitu juga, elakkan makanan yang berlemak
  • Sesetengah sayuran mengeluarkan banyak gas seperti brokoli, kubis dan kacang soya. Hindari makanan ini.
  • Bersahur dengan makanan dan bukan sekadar minum air supaya dapat mengisi perut yang kosong.
  • Amalkan solat tarawih bagi memudahkan penghadaman makanan.

SIMPTOM sakit atau senak perut tidak menjurus kepada gastrik semata-mata. Banyak penyakit lain yang membabitkan gejala sama tetapi punca berbeza seperti pedih ulu hati, batu dalam pundi hempedu, ulser perut serta radang pankreas. Sama ada individu terbabit diserang gastrik atau bukan, hanya dapat ditentukan selepas diagnosis. 

Pakar Perunding Bedah Pengkhususan Gastrousus dan Laporososkopik Lanjutan, Dr Abdul Fahmi A Karim, berkata masyarakat masih kurang memahami petanda gastrik sebaliknya memberi tanggapan sebarang kesakitan pada perut terutama ketika berpuasa adalah gejala awal penyakit ini. Katanya, gastrik atau nama perubatannya, gastrisis merujuk kepada inflamasi (radang) pada bahagian lapisan perut (mukosa) tetapi masalah lazim ini turut digunakan bagi menerangkan pelbagai gejala yang disebabkan inflamasi itu termasuk pedih ulu hati atau ketidakselesaan perut. 


"Sebelum menganggap diri diserang gastrik, individu harus mendapatkan pemeriksaan dan nasihat pakar bagi mengelakkan kemungkinan mereka menghidap penyakit lain yang lebih serius," katanya. Walaupun lapisan mukosa sentiasa beralkali dan melindungi bahagian terbabit daripada dirosakkan bahan memudaratkan seperti alkohol, ubat aspirin, makanan berasid dan pedas serta asap rokok. Apabila lapisan ini semakin terhakis, ia tidak mampu menjalankan tugas dengan baik hingga  menimbulkan radang.

"Sakit lebih dirasai apabila berpuasa disebabkan peningkatan tahap asid dalam perut berikutan ketiadaan makanan. Asid sedia ada yang membantu mencerna makanan berkumpul pada bahagian terbabit bersama asid yang terhasil secara semula jadi berdasarkan tindak balas kimia.

"Apabila keadaan itu berlaku ditambah ketiadaan pelindung mukosa, radang boleh berlaku tanpa mengira waktu. Selain pengambilan ubat dan kemestian makan sahur bagi sumber tenaga, pesakit tidak digalakkan membayangkan keenakan makanan kerana imaginasi atau faktor psikologi ini mampu meningkatkan lagi keasidan perut," katanya. 

Penghasilan asid secara semula jadi boleh berlaku menerusi tiga fasa iaitu tindak balas kimia pada otak sebaik terbayang makanan, apabila makanan di dalam mulut serta ketika proses penghadaman.

Sementara itu, jangkitan bakteria dikenali sebagai helicobacter pylori (H pylori) juga antara penyebab gastrik. Ia mampu bertahan dalam keadaan perut berasid, malah jangka hayatnya juga panjang. Dianggarkan sejumlah 74 peratus pesakit yang mengalami ulser gastrik mempunyai jangkitan Hpylori. 


FAKTA



Simptom gastrik 



* Kesakitan semakin berkurangan atau bertambah apabila makan. 

* Pedih pada ulu hati atau bahagian atas perut. 

* Terasa loya. 

* Berat badan turun. 

* Terasa pedih, sakit seperti sengal atau lapar yang teruk pada perut antara satu hingga tiga jam selepas makan atau tengah malam. 

* Najis kehitaman atau berdarah (menunjukkan ulser sudah berdarah). 

* Kerap sendawa. 



Penyakit lain berkaitan sakit perut 












Pedih ulu hati - Masalah pedih ulu hati disebabkan beberapa faktor sama ada daripada ulser gastrik (perut) atau ulser duodenum yang boleh dikategorikan kepada jenis peptik. Ulser duodenum yang boleh dikategorikan kepada jenis ulser peptik. Selain itu, refluks esofigitis atau keadaan apabila pesakit terasa asid naik ke belakang mulut (kepanasan) juga membuatkan seseorang terasa loya, payau, sesak nafas dan batuk.

Batu dalam pundi hempedu - Boleh menyebabkan seseorang pedih padabahagian ulu hati. Punca hanya boleh diperoleh menerusi ujian ultra bunyi (Ultrasound) di perut, endoskopi, ujian darah dan pernafasan. Sakit semakin teruk apabila mengambil makanan berlemak kerana ia menyebabkan hempedu mengecut seterusnya menjadi kejang. Hampir 30 peratus menghidap batu hempedu tidak berasa sakit. 




Radang pankreas - Kesakitan pada bahagian ini boleh dianggap seriuskerana ia memberi makna pankreas sudah rosak berikutan keracunan. Terlalu banyak alkohol antara punca yang membuatkan bahagian ini tersumbat atau rosak. 

Ulser perut - Terdapat tanda kemerah-merahan atau luka pada dindingmukoza. Jika dibiarkan tanpa rawatan segera, luka sedia ada menjadi bertambah teruk. Gejala ini juga boleh berlaku di bahagian usus kecil.




Semoga kita semua dapat keredhaan Allah dengan amalan kita sepanjang hayat. Kita berusaha, berdoa, dan tawakkal insya'allah


Wallahualam bi shawab



bacaan harianku

160 ulasan:

  1. Blh cuba minum air/jeli gamat. Alhamdulillah..rasi dgn sy, dh lma xkena gastrik. Bila rasa perut xslesa je, cpt2 sy minum jeli gamat. Ada org kata dh amal, tp xberkesan pun. Bg sy bkn xberkesan tp masa dan cara pengambilannya xkena. Sy ambil 2 sudu besar air/jeli gamat slps solat subuh tanpa minum air, klu xblh nak telan, blh minum sikit je air. Sy akn pastikan 2-3 jam kemudian bru sy ambil sarapan. Sama jg sblm tido, sy akan kosongkan perut 2-3 jam sblm mengambil 2 sudu bsr lagi air/jeli gamat. Ada jgk sy syorkn cara begini pd bbrp org, alhamdulillah...rasi jg dgn mrk..Wallahua'lam..

    BalasPadam
  2. Saya juga mengalami gastrik angin dlm usus tahap gaban gitu... dah cuba macam tak berkesan..finally ada rakan syorkan pati delima alhamdulillah dah beransur pulih tapi pemakanan kenalah kawal sikit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. izyadbeauty, nk tnye, mcmne tanda2 org tu kne gastrik angin dalam usus?

      Padam
  3. Sukar nak gambarkan. Dari apa yg sy alami hilang selera mkn tak selesa dibahagian atas perut, kadang2 rasa macam tercekik sebab angin tak boleh keluar ikut bawah, runsing, malam tak boleh tidur, lepas makan pasti akan termuntah semula, kekadang angin gastrik naik ke kepala sebabkan maigrain. Dr cakap saya mengalami kemurungan bila di rujuk dgn orng tua2 mereka cakap saya mengalami sembelit angin.
    Dah setahun saya mengalaminya kini beransur ok. Dan setahun jugalah sya mencuba berbgai product terbaru pati delima. Alhamdulillah angin saya lawas sekarang. Kadang2 angin datang blk klau tak control mkn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam..nk tanye..pati delima tu mne nk dapt..

      Padam
    2. salam..nk tanye..pati delima tu mne nk dapt..

      Padam
    3. Salam nak tanye pati delime ape?

      Padam
    4. Boleh sy tahu minum pati delima jenama apa ye...sy dah hampir 3 thn gastrik. Harap dpt feedback

      Padam
    5. PATI DELIMA APA YA, SB SY KENE GANSTRIK

      Padam
  4. Sukar nak gambarkan. Dari apa yg sy alami hilang selera mkn tak selesa dibahagian atas perut, kadang2 rasa macam tercekik sebab angin tak boleh keluar ikut bawah, runsing, malam tak boleh tidur, lepas makan pasti akan termuntah semula, kekadang angin gastrik naik ke kepala sebabkan maigrain. Dr cakap saya mengalami kemurungan bila di rujuk dgn orng tua2 mereka cakap saya mengalami sembelit angin.
    Dah setahun saya mengalaminya kini beransur ok. Dan setahun jugalah sya mencuba berbgai product terbaru pati delima. Alhamdulillah angin saya lawas sekarang. Kadang2 angin datang blk klau tak control mkn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dh 4 hari tkde slera mkn sbb perut kembung tp asyik sendawa je kenapa ye

      Padam
  5. sama dengan saya. sekarang pun masih rasa lagi. sampai nak tidur pun susah. tak tahu nak buat cam ne? kalau ada sesapa yang tahu macam mana nak redakan kesakitan ni. syorkanlah kat sini. mana nak dapat pati delima dengan jeli gamat tu?

    BalasPadam
  6. Pati delima dgn jelly gamat boleh beli online. Harga pun tak mahal. Jgn putus asa untuk iktiar apa saja yg dikatakan bagus mudahan Allah akan ketemukan dgn penawarnya. Saya percaya satu hari pasti akan jumpa penawar yg betul2 berkesan. Setiap penyakit pasti ada penawarnya. Yg penting usaha.

    BalasPadam
  7. Pati delima dgn jelly gamat boleh beli online. Harga pun tak mahal. Jgn putus asa untuk iktiar apa saja yg dikatakan bagus mudahan Allah akan ketemukan dgn penawarnya. Saya percaya satu hari pasti akan jumpa penawar yg betul2 berkesan. Setiap penyakit pasti ada penawarnya. Yg penting usaha.

    BalasPadam
  8. sy alah pada cuka. mula2 sy biarkan, tp kali yg terakhir ni serangan yg paling teruk. rukuk pn x boleh. drive pi klinik pn rse sengsara. doctor ckp gastrik n angin dh byk dlm perut. skrg dh lega tp sakit ade lagi. doc ckp kene kawal, gastrik ni sampai bila2 ade. 10 tahun lg x elok, akan jadik ulser.x pantang lg, 10 tahun lg akn jadik kanser. takutnyeeeee....

    BalasPadam
  9. terima kasih atas info yg sangat berguna. saya baru saja dpt tahu yg saya ada gastric. selama ni sakit perut ingat kembung biasa sampai satu masa nk tarik nafas rasa sakit di bahgian atas dada. Doktor sahkn saya ada gadtric. Pantang mkanan yg berminyak..pedas dan tidak boleh makan berasaskan susu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ada penawar untuk gastrik kronik. Ramai yang telah mencuba dan dapat manfaat daripadanya iaitu jus BIODELIMA. Gastrik yang tidak dirawat boleh bertukar menjadi kanser usus/perut. Cegah Sebelum Parah.

      Sila layari www.biodelima.com.my. Untuk tempahan dan keterangan lanjut sila sms/hubungi 0193622579.

      Cubalah.. mana tahu biodelima dapat menyelesaikan masalah anda.

      Padam
    2. Buah delima yang diadunkan dengan makanan2 sunnah yg lain disebutkan didalam al-quran bukan sekadar untuk penjagaan perut sahaja... tetapi terlalu banyak khasiat yg sukar digambarkan.

      Padam
    3. Perut kembung kerap sendawa pedih ulu hati tiada selera makan.gastrik memg mcm ni ke

      Padam
    4. Perut kembung kerap sendawa pedih ulu hati tiada selera makan.gastrik memg mcm ni ke

      Padam
  10. Tengah sakit perut ni.. sebab tu sampai sini.

    BalasPadam
  11. Dh 4 bln ne gastrik teruk..brt badan turun mddk cam2 ubat dh cuba...:'(

    BalasPadam
  12. Perut pedih walaupun dh makan.Bangun pagi loya minum air tp keluar balik.Badan rasa letih mcm bergetar, malam susah nak tido gelisah rasa mcm panas....dah mkn ubat gastrik,ubat angin & macam2 ubat tp gini jugak

    BalasPadam
    Balasan
    1. same la kta..dlu gstrik sy xtruk tp skrg ase mnjdi2..smpai berdbar2..kdg2 tdo trjaga.

      Padam
    2. Samala..u nak info pengalam contact I 0179194141 saya kena 7tahun tak pernah sembuh walau sehari..maknanya tiap2 hari sakit sampai 7tahun dan skang

      Padam
    3. Samala..u nak info pengalam contact I 0179194141 saya kena 7tahun tak pernah sembuh walau sehari..maknanya tiap2 hari sakit sampai 7tahun dan skang

      Padam
    4. Assalam...dah sembuh ke gastrik?

      Padam
  13. Gastrik saya sekarang alhamdulillah dah bertambah baik setelah bermacam2 benda saya cuba. Disini saya cadangkan pada yg perut selalu kembung tu jgn biarkan perut kosong setiap 1atau 2 jam makan sedikit seperti biskut cream cracker ataupun jacob yg high fiber pun bagus juga.pastu amalkan minum air halia untuk lebih mudah beli je kopi susut perut ( kandungannya beberapa jenis halia amat membantu bagi melawaskan angin dlm perut.) Disamping itu amalkan petua ini setiap pagi campur cuka epal+madu+yogurt drink (lassi)+susu segar fullcream+minyak zaitun (2 sudu besar setiap jenis lebih pun boleh terpulang masing2 ) kemudian kacau atau goncangkan supaya ia jadi seperti shake dan boleh diminum terus . Untuk lebih sedap sejukan dlm freezer sebelum diminum...cuba amalkan insyaallah. Peringatan - pastikan makanan kunyah hingga lumat sebelum menelannya dipercayai Usus kita terpaksa berkerja keras untuk menghadamkan makanan yg tidak dikunyah lumat ini antara penyebab perut berangin atau gastrik. Setiap kali diserang gastrik cuba ingatkan kembali apa yg anda makan dan bagaimana cara anda mkan sebelumnya ini penting kerana dari situ kita akan dapat mengenalpasti punca serangan.

    BalasPadam
  14. nk trylh biodelima.....

    BalasPadam
  15. Baru 2 minggu lepas saya mengalami gastrik yg saya kira mmg teruk. Kini alhamdulillah, saya beransur pulih insyallah saya akan teruskan amalan pemakanan atau jadual mkn dgn teratur. Saya cuma mengambil susu tepung, air ion beralkali yg berjenama auralife diselit dgn doa syifa juga 30 juzuk ayat suci al-quran. Minum madu suam dan mengamalkan bnyk buah2an/sayur2an. Sarapan pagi saya ambil susu dan bijiran, kdg2 makan bubur.

    BalasPadam
  16. Baru 2 minggu lepas saya mengalami gastrik yg saya kira mmg teruk. Kini alhamdulillah, saya beransur pulih insyallah saya akan teruskan amalan pemakanan atau jadual mkn dgn teratur. Saya cuma mengambil susu tepung, air ion beralkali yg berjenama auralife diselit dgn doa syifa juga 30 juzuk ayat suci al-quran. Minum madu suam dan mengamalkan bnyk buah2an/sayur2an. Sarapan pagi saya ambil susu dan bijiran, kdg2 makan bubur.

    BalasPadam
  17. Saya juga mengalami gastrik dan kekerapan berlaku ketika tidak makan konsisten dan terutamanya di bulan puasa.Pelbagai cara saya guna, alhamdullilah saya telah mencuba ESP Shaklee & alfalfa ketika melakukan puasa ganti.
    Sehingga hari ini saya masih meneruskan penggunaan produk Shaklee terutama ESP.
    Badan bertenaga, tidak terasa lapar melampau.

    Hubungi saya untuk mendpatkan maklumat lanjut : fb shnorsuzana@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf tanya...esp shaklee berasaskn susu soya...sesetengah org x tahan kacang soya berangin... Macam mana ye...

      Padam
  18. Saya dah hampir 4 thn kena gastrik...agak teruk jgk.terasa macam nk mati je sakit .pedih ulu hati..sakit dlm perut...kebas2 tangan..kadang2 sakit kepala..sendawa...kentut pun byk..hari2 terasa Sakit..ade sape2 leh tolong rekemen ubat@petua yang mujarab..plzzz....wan .0132113112

    BalasPadam
    Balasan
    1. cube hubungi ustaz lan. 0148111556

      Padam
    2. Salam tuan...saya pun mengalami simtom yg sama tuan sudah hampir sebulan saya mengidap gastrik pedih ulu hati dan rasa panas di perut...setelah saya cuba mengubati dgn mengambil susu kambing original ,probiotix dgn ubatan farmasi alhamdullilah gastrik saya telah berkurangan dan ok...lagi 1 jadual pemakanan kena teratur dan kerap...dlm quantiti yg sedikit..yg paling penting jgn mkn mkn yg berempah dan pedah...sayur yg berangin...insyallah gastrik kita akan hilang..sedikit demi sesikit

      Padam
    3. Salam.saya pon salah seorg pesakit gastrik.gastrik gerd.memang sangat seksa.4 bulan sakit dah 3 kali masuk hospital.kali pertama masuk untuk buat skop(masuk camera melalui mulut).kali kedua dan ketiga sebab panic attack dan anxiety yg terlampau.jadi kebas kaki tangan muka.sekarang ni sy jaga mkn.pantang ketat.simtom satu-satu hilang.skrg cuma rasa sesak nafas.kadang stress pon boleh jd sesak nafas.moga kita semua sembuh seperti sedia kala.

      Padam
    4. sis masuk kamera di hspital kerajaan ye

      Padam
    5. Kalu sapa tahap muntah berdarah ni mmg peringkat bhya ke

      Padam
  19. Daripada simptom anda tu, kemungkinan anda mengidap gerd.. gasto esophagus reflux deases, saya cadang minum jelly gamat,madu organik. Minum masa perut kosong...makan sikit2 tetapkan 3 jam atau 4 jam sekali.. dan buat permulaan amalkan makanan yg direbus dulu, sup ke ape ke.. kawalan sebegini akan mengurangkan simptom sakit berkenaan..kenal pasti makanan yg menimbulkan simptom serangan..saya pun berhasil mengawal selepas seminggu.. sbb bila pegi klinik atau hospital, ubat yg diberi itu hanya bersifat sementara..dan tak elok amal lama2 ubat hospital tu..sbb akan bawa kesan yg pada badan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak tanya..jika amalkan jelly gamat n madu organik..tidak perlu ambil ubat atau masih makan

      Padam
    2. Nak tanya..jika amalkan jelly gamat n madu organik..tidak perlu ambil ubat atau masih makan

      Padam
  20. Dulu saya pernah kena setahun lamanya..setiap hari sakit.macam2 ubat guna, tapi saya lawan dgn madu setiap pagi..dan disiplin pemakanan...dan saya masih tetap minum kopi susu..klu nak cari ubat baik yg menyembuhkan dengan pantas mmg tiada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup...madu adalah penawar segala penyakit dan madu juga adalah makanan sunnah Rasulullah....tp kau usus x bersih mkn madu pn xkn ok jgk.ade hadis Abi Mutawakkil yg diriwayatkan oleh Abi Said al-Khudriyyi, tentang kisah seorg lelaki yg mengadu isterinya mengalami sakit perut. Lalu, Rasulullah SAW menyuruhnya meminum madu. Kemudian lelaki itu dtg lagi kpd Rasulullah SAW untk kali ke 2 dan seterusnya smbl memberitahu kpd Rasulullah SAW bhw prut isterinya masih skt,walaupn diberi minum madu.

      Lalu Rasulullah SAW menjawab, maksudnya : Benarlah Allah SWT dan bohong la perut saudara engkau. (Ahmad, Tarmizi, Muslim dan Bukhari)

      "Benarlah Allah SWT " dlm hadis ini yg merujuk kebenaran firman Allah SWT dalam Surah an-Nahlu ayt 69 yg menyebut bahawa madu merupakan penawar kepada segala penyakit. Manakala bohong atau kesilapan pada perut saudara engkau pula merujuk kpd perut isterinya sendiri yg tersilap sama ada daripada segi makanan yg berlebihan, penghadaman yg tidak btl, banyak bhn yg merosakkan dlm perut dan sebagainya. Maka kesimpulannya di sini, yg silap itu bukan la madu, sebaliknya perut perempuan itu sendiri yg dipenuhi oleh benda yg merosakkan....

      Perut kita terdapat usus kecil dan usus besar dan ia perlu di cuci.....dan bhn pencucinye adalah aloe vera. Di dalam aloe vera terdapat bahan Saponins. Saponins adalah sejenis bahan seperti sabun yang boleh menolong membersihkan tisu tubuh. Ia adalah sedikit antiseptik.

      Hubungi saya untuk mendpatkan maklumat lanjut : FB nuyu4ever@gmail.com atau
      FB page (nuyu4ever health care)

      Padam
  21. saya ada gastrik kronik juga saya sudah hidap gastrik sudah bertahun lamanya bila gastrik menyerang kepala sakit dan bila duduk lama atas kerusi leher saya terasa penuh angin dan rasa nak muntah kerap sendawa dan jarang buang air besar dan boleh dikatakan dalam seminggu dua kali saja buang ada kah gastrik saya dah teruk sangat dan lagi satu bila perut terasa lapar sangat sakit dan berdenyut

    BalasPadam
  22. Masuk wad pasal gastrik akut....nak cuba jeli gamat atau delima untuk penwar pula...sakit dtg cam kilat....pergi cam semut.....

    BalasPadam
  23. sy alami gastrik sjk kcik lg....mmg skt la bila da dpt gastrik ni.kn mkn dgn time yg btl.tetapkan wktu mkn.alhamdulillah skrg da mkin kurang la.skrg amalkan FOREVER ALOE VERA GEL.

    BalasPadam
  24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  25. saya kerap sekali terkena gastrik.hampir seminggu sakit tidak juga pulih2..pelbagai ubat saya ambil.tidak juga berkesan..kalau boleh tahu.ubat apa yang terbaik untuk gastrik yang saya alami?.

    BalasPadam
  26. Salam...saya ckg lan..disini saya ingin share info bermanfaat ttg penawar gastrik yg telah menyembuhkan penyakit gastrik saya 2 thn lps...saya telah diperkenalkan olh seorg doktor homopati ttg satu produk kluaran forever living iaitu berasaskan aloevera satu2nya produk mencuci usus kita scr lembut dan berkesan...serta meyahtoksin dlm badan yg mnjadi punca penyakit...kenapa usus kita perlu dicuci?? Krn nabi pernah bersabda bahawa setiap penyakit berpunca drp perut...bila usus bersih mka penyakit lain dpt diatasi...bersyukur sgt dah berjumpa dgn penawar yg sgt berkesan..sesiapa yg berminat ttg info produk blh whatapp kpd saya ditalian 0148111556, inshaalah saya akn cuba bantu
    ReplyDelete

    BalasPadam
  27. Produk forever living ni berasaskan pemakanan sunah spt madu, delima, myk zaitun, dsb serta mempunyai status halal n sesuai utk pengguna muslim kerana ia dipasarkan diseluruh tanah arab! Saya harap dpt membantu sebyk mungkin insan yg myai msalah kesihatan dan al syifa itu dtg dr Allah..cuma ubat itu adalah salah satu ikhtiar kita utk mendapat kesembuhan n keredhaannya!!

    BalasPadam
  28. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  29. Sy skang tgh sesak nafas yg agak teruk disebabkn angin gastrik,dh dkt berapa minggu masih keadaan mcm ni,nk tido malam pun x boleh sbb sesak nafas,dh mcm2 ubat mkn tp masih x ok. Sapa2 ada petua dn penawar tolong hubungi sy 0123877764,sy merayu sangat2..

    BalasPadam
  30. Saya telah membuat pemeriksaan dlm badan secara menyeluruh. Ia padamulanya hanya utk suka2. Tp keputusan pemeriksaan doktor memberitahu bahawa terdapat h.pylori dlm perut saya. Saya agak terkejut dan cari cara utk menyembuhkannya. Saya kurang pasti apakah tahap sakit saya ini. ? Saya hanya selalu kembung perut, sendawa dan selalu kentut.

    BalasPadam
  31. sy pon trkena.angin gastrik ni..sakit kt dada..ingtkn sakit jntung tp doc ckp x..bg unby antasid suh mkn..pasti sy cuba amalkn mkn n mnum ikut time..elakkan mnum ais slps mkn n elakkan mknan yg berangincm kcg pnjg,tauge,teh kopi..alhmdulilh gstrik kian hlg..jgn bgntung pd ubt..cuba secara smulajadi in syaa Allah bkesan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalamualaikum..time kasih ats info berguna..sy jg mengalami gastrik..Tp sejak sy amalkan utk set gastrik,gastrik tiada lg..Ia nya bkn ubat.tp supplement secara semulajadi.Tanpa Nama mungkin bole cuba utk hindari gastrik berulang..
      Jemput ke blog sy
      http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/02/masalah-gastrik.html?m=1

      Nissa
      0193584312

      Padam
  32. Terima kasih ats info bermakna..sy jg mngalami gastrik..tp sejak ambil set gastrik sec semulajadi, ia semakin baik..
    Jemput ke blog sy
    http://hairunissajopri.blogspot.com/2014/02/masalah-gastrik.html?m=1

    Nissa
    0193584312

    BalasPadam
  33. saya mengalami gastrik teruk da 4 bulan.masuk hospital da 2 kali.lepas sy keluar hosp mcm2 masalah datang pada diri saya.berat bdn makin turun, rmbt gugur, kdg2 lepas mkn lapar blk, lepastu mulut rasa pahit, kdg2 rase asid naik ketekak..sekarang pula badan sy mcm ade angin naik kekepala.smpi skrg x hilang sakit kepala..dade pun x hilang2 sakit.mlm tdr x lena.ade sesiapa dpt bantu sy..0173010258

    BalasPadam
    Balasan
    1. tolong ye.tengah menderita sekarang..:(

      Padam
    2. Assalamualaikum wbt. sy baru sbln kena. tp dh berkurangn sdikit. cuba ambil produk hpa. herba tuju angin, herba pelawas, kopi radik hpa, spirulina dan herba mengkudu organik. dapatkn di stokis hpa yg berdekatan anda. kalo bole amalkan puasa sunat isnin jumaat. sahur kena mkn. jgn miss. berbuka dgn air zam zam 3 teguk dn niatkan bhw utk smbuh, mkn kurma 3 biji, kmudian solat. lpas solat baru mkn beratm tp sdikit jgn mkn berlebihan..amalkan zikir ya Allah, ya syafi. (maha menyembuhkan) ada pendpt mngatakan baca Al fatihah 7 kali kmudian diikuti zikir ini sbyk 442 kali. insya Allah.

      Padam
  34. Saya salu sesak nafas.nafas rasa x puas.xpat buat keja berat.bdn lemah.salu sendawa sbb perut buncit n rasa kembung.mkn xleh byk sgt.lambat hadam.tp perut xde plak sakit.cuma lemah n salu sesak nafas.sakit ape saya ni??

    BalasPadam
  35. Lagi satu..tido malam mmg x prnah lena sbb nafas pendek2 je ase.aktiviti seharian terganggu dsbbkan masalah kesihatan ni.salu rasa berdebar bila2 masa sbb takut sesak nafas tu datang menyerang.ade sapa yg alami masalah mcm saya?bole wassap n kite share sama2.wassap no 0138475678.

    BalasPadam
  36. Memang seksa bertahun-tahun menderita sakit gastrik lepas amik ni terus sembuh Langsung jatuh cinta dengan penyelamatnya. Bunyi macam drama tapi tulah realiti sebenarnya..

    BalasPadam
  37. Adoiii..saya penghidap penyakit h.pylori.
    Ada kah petua hilangkan sementara tuk 2 3 hari..dlam kem susa mau keluar...ty

    BalasPadam
  38. ada orang yang sangat-sangat mencari penawar gastrik tapi ada sahaja kekangan-kekangan buat mereka. doakan mereka tabah menghadapi dugaan sakit tersebut dan semoga berjumpa dengan penawar gastrik yang diingini secepat mungkin. Amin.

    BalasPadam
  39. aloveragel bleh gak... untuk rawatan emegency anda boleh minum air suan semasa gastrik datang... sy pon buat mcm tu..Alhamdulillah...ok

    BalasPadam
  40. salam...4hari yg lpas sy ada ambil cuka epal slama 3 hari...mngikut apa yg sy tahu cuka epal utk buamg kolestrol blebihan dalam badan...tp apa yg berlaku pd sy adlh sy diserang gastrik...perut jd memulas..angin tlalu byk dlm perut...krap buang angin...pdih ulu hati...dada sakit...krap buang air besar...makan xslera...sy stop cuka epal serta merta...dah 4hari sy stop tp masih xsembuh jgk gastrik sy...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuka epal tu tajam.mgkin tu yg mnyebabkn gastrik..adakah cuka epal diambil semata2 atau ducampur dgn makanan lain?
      Nissa
      0193584312

      Padam
    2. Cuka epal tu tajam.mgkin tu yg mnyebabkn gastrik..adakah cuka epal diambil semata2 atau ducampur dgn makanan lain?
      Nissa
      0193584312

      Padam
    3. Cuka epal tu myai asid refluk...asid refluk tu bgus bila msuk dlm badan kita ia bersifat alkali....utk rawat gastrik scr berkesan n ikut cara pemakanan sunnah blh pm saya 0148111556 ust lan

      Padam
  41. Perkongsian yang sangat bagus dan bermanfaat :-)

    BalasPadam
  42. sy gastrik bila masuk minggu kedua bulan puasa..ikhtiar sy stop puasa...alhamdulillah sembuh.

    BalasPadam
  43. sy gastrik bila masuk minggu kedua bulan puasa..ikhtiar sy stop puasa...alhamdulillah sembuh.

    BalasPadam
  44. sy gastrik bila masuk minggu kedua bulan puasa..ikhtiar sy stop puasa...alhamdulillah sembuh.

    BalasPadam
  45. salam saya dah hampir 2 bulan sakit ... saya tak taw sama ada gastrik ke tak ... saya ada amalkan diet yang salah ...dan 1 hari ni saya ada kerja kena hiking saya hiking dngan perut kosong lama gak hiking semasa hiking . saya minum air yang bergas dan berkafien ...dan saya makan sup ayam dengan sambal yang banyak... kesokkan harinya perut saya mula pedih dan berangin .kadang cirit kelua angin dan lendir je.. kadang najis kehijauan,,, hampir sebulan gak saya alami bnda nie.. saya ke klinik doc kata saya gstrik.. lama kelamaan dia hilang sikit2 sakit saya tapi still rasa berangin dan tak selesa perut..

    BalasPadam
  46. as salam saya gastrik lagi teruk..rasa mcm nak mati..susah bernafas.g jumpa doktor check jantung ,xray sume ok..tapi penyakit nie dtg x tentu masa ...dah banyak kali pegy hospital makan ubat dah banyak tapi tetap sakit..ubat gastrik pon dah telan banyak tapi x ilang2 lagi ...runsing sangat..

    BalasPadam
  47. as salam saya gastrik lagi teruk..rasa mcm nak mati..susah bernafas.g jumpa doktor check jantung ,xray sume ok..tapi penyakit nie dtg x tentu masa ...dah banyak kali pegy hospital makan ubat dah banyak tapi tetap sakit..ubat gastrik pon dah telan banyak tapi x ilang2 lagi ...runsing sangat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh whatsapp sy..sy pun ada masalahyg sama..dan baru jumpa penawarnya..tapi sedang dlm proses pemulihan..0147136409 addy

      Padam
  48. 2mgu lps sy kena. Sakit yg serius. Mkn ganaton x de kesan. Baru 2hari tukar kpd supplement nuvapine n omega guard n madu. Alhamdulillah hari kedua ini rase makin kurang. Sy juga amal ayat2 syifa gosok2 pd perut. Jg mkn. Mkn sdikit tp kerap. X mkn yg pedas keras berangin n sejuk. Susu n kurma sy mkn tiap kali rase pedih ulu hati..

    BalasPadam
  49. Sy mcm2 cuba. Tak smbuh2. Tak tau nk buat mcm mne dh.sungguh seksa gastrik

    BalasPadam
  50. Sy mcm2 cuba. Tak smbuh2. Tak tau nk buat mcm mne dh.sungguh seksa gastrik

    BalasPadam
  51. Sy mcm2 cuba. Tak smbuh2. Tak tau nk buat mcm mne dh.sungguh seksa gastrik

    BalasPadam

  52. Info yang menarik mengenai masalah pedih ulu hati. Sebaik-baiknya, kita cuba mengawal masalah ini tanpa mengambil sebarang ubat. Bagi kes yang kronik, pesakit digalakkan untuk pergi berjumpa dengan doktor bagi pemeriksaan lanjut seperti gastroskopi. Jangan biarkan penyakit gastrik ini berlaku terlalu kerap kerana ia boleh menjadi faktor risiko untuk mendapat kanser perut.

    BalasPadam
  53. Gastrik dh nk masuk bulan ke-2,buang air besar teramatlah susah,sampai keluar lendir saja pon ade...sape2 ada cara yg berkesan? 0199363939

    BalasPadam
  54. Assalam dh mcm2 product sy cuba baik dr segi moden n traditional spt jamu...tak diizin Allah lg utk sembuh...sy mngalami gastrik yg teruk pg thn 2o15...sy prasan perubahan yg mndadak ketika selepas mkn jantung sy akn berdebar,perut xselesa,pening kepala n ssh tido mlm...bile jatung laju tapak kaki sy punn akn sejuk...sape2 ade pendapatt??ape perlu sy mkn lagiiii��

    BalasPadam
  55. Assalam dh mcm2 product sy cuba baik dr segi moden n traditional spt jamu...tak diizin Allah lg utk sembuh...sy mngalami gastrik yg teruk pg thn 2o15...sy prasan perubahan yg mndadak ketika selepas mkn jantung sy akn berdebar,perut xselesa,pening kepala n ssh tido mlm...bile jatung laju tapak kaki sy punn akn sejuk...sape2 ade pendapatt??ape perlu sy mkn lagiiii��

    BalasPadam
  56. Assalam dh mcm2 product sy cuba baik dr segi moden n traditional spt jamu...tak diizin Allah lg utk sembuh...sy mngalami gastrik yg teruk pg thn 2o15...sy prasan perubahan yg mndadak ketika selepas mkn jantung sy akn berdebar,perut xselesa,pening kepala n ssh tido mlm...bile jatung laju tapak kaki sy punn akn sejuk...sape2 ade pendapatt??ape perlu sy mkn lagiiii��

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama mcm sayaa and stil tak jumpa penawarnya lagi

      Padam
    2. Syiaa sam. Sy pun ada mghadapi masalah yg sama..hnya tuhan je yg tahu betapa sengsaranya gastrik yg sy alami. Sila whtsapp sy tuk perkongsian bersama 0165093776

      Padam
    3. Syiaa sam. Sy pun ada mghadapi masalah yg sama..hnya tuhan je yg tahu betapa sengsaranya gastrik yg sy alami. Sila whtsapp sy tuk perkongsian bersama 0165093776

      Padam
  57. Assalamualaikum. Sy kurang pasti penyakit apa yg sy alami. Perut kiri bahagian atas betul2 bawah rusuk saya agak timbul berbanding sebelah kanan. Terutama ketika baring, memang akan nampak jelas lebih besar. Apabila sy tekan bhgian tersebut, sy dapat rasakan ketulan2 angin yg agak banyak disitu. Kadang2 saya akan terasa sakit dibahagian tersbut dimana apabila sy menarik nafas dalam2, sy akan rasa sakit. Keadaan ni sy tak pasti berapa lama tapi saya mula perasan sudah hampir satu tahun. Saya tidak pernah bertanya kan kepada doktor akan hal ini sebab sy rasa ia bukan masalah yg besar. Tapi kadang3 ia menjadi tanda tanya buat sy.

    BalasPadam
  58. Assalamualaikum..maaf nak tumpang bertanya..2 hari nie saya mengalami sakit di dalam perut..rasa sakit betul2 di tgh2 tulang abdomen..adakah itu salah satu petanda gastrik?

    BalasPadam
  59. Assalamualaikum..maaf nak tumpang bertanya..2 hari nie saya mengalami sakit di dalam perut..rasa sakit betul2 di tgh2 tulang abdomen..adakah itu salah satu petanda gastrik?

    BalasPadam
  60. Anda gastrik...
    layari http://ummidihatiku.blogspot.com/
    tqvm

    BalasPadam
  61. Amalkan cuka epal braggs yg ada "mother". Banyakkan makan sayur2 hijau sbb ada magnesium. Kalau nak cepat beli magnesium suppliment di farmasi. Madu dan makanan sunah jgn ditinggalkan. Air halia muda boleh juga diamakan. Multivitamin terutama vit b12 penting. Saya da lama ambil nexium and ubatan lain. Tiada perubahan malahan makin teruk. Sekarang just jaga makan,minum air,amalkan cuka epal braggs n ambil magnesium. Banyak perubahan.

    BalasPadam
  62. Sy juga mengalami gastrik teruk.. Sesak nafas dan sakit pada rusuk kiri.. Bila check doctor kata gastric and kalau sakit rusuk tu just mkn panadol tapi sakit rusuk ni sering mengganggu aktiviti harian st

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bahaya jika terus menerus mengamalkan mkn panadol..

      Padam
    2. Bahaya jika terus menerus mengamalkan mkn panadol..

      Padam
  63. sy kena gastrik hampir setahun..memang sengsara penyakit ni..semua petua sy cuba..last skali sy try aloevera...alhamdulillah semakin berkurangan..utk berkongsi boleh wasap sy..01110840111..

    BalasPadam
  64. sy kena gastrik hampir setahun..memang sengsara penyakit ni..semua petua sy cuba..last skali sy try aloevera...alhamdulillah semakin berkurangan..utk berkongsi boleh wasap sy..01110840111..

    BalasPadam
  65. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Amalkan produk forever living..in shaa Allah sembuh

      Padam
  66. Saya...gastrik..tpi kn lpas mkan je perut rase pedih kt dlam..kenape ehh?

    BalasPadam
  67. Terdapat banyak ubat semula jadi yang mempunyai rawatan yang baik sejak beribu-ribu tahun untuk menghapuskan penyakit gastrik selama-lamanya.

    BalasPadam
  68. Dapatkan garam buluh minuman hai o,jelly gamat gold g dan aloe vera gel. Alhamdulillah x perlu makan ubat hospital

    BalasPadam
  69. Slm. Kepada sesiapa yang iginkan Penawar gastrik. Penawar ini dari herba camporan. Iginkan Penawar ini pm saya di.0104178377 anuar

    BalasPadam
  70. Sy telah 7 bulan menderita gastrik
    3 kali endoskop . Dok kata ada kemerahan dlm perut. Setiap hari rasa x selesa kdg2 rasa panas letih dan sesak nafas
    Sy juga dah buat angiogram tp jantung ok
    Skrg sedang mkn nexium dan ganaton
    Tp masih x selesa hari2
    Kerja trganggu
    Bersukan pun dah x bleh sbb rda mcm nak pitam jer
    Ada cadangan x utk masalah ini
    Betulkah gastrik

    BalasPadam
  71. Sy telah 7 bulan menderita gastrik
    3 kali endoskop . Dok kata ada kemerahan dlm perut. Setiap hari rasa x selesa kdg2 rasa panas letih dan sesak nafas
    Sy juga dah buat angiogram tp jantung ok
    Skrg sedang mkn nexium dan ganaton
    Tp masih x selesa hari2
    Kerja trganggu
    Bersukan pun dah x bleh sbb rda mcm nak pitam jer
    Ada cadangan x utk masalah ini
    Betulkah gastrik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba beli dan minum Forever Living Aloe Vera Gel tuan. Moga-moga boleh sembuh. In Shaa Allah.

      Padam
  72. Assalammualaikum.sy ada gastrik hampir 4 bulan menderita sakit ni. Yg x tahan nya nafas pendek tercungap cungap di buat nya.perut selalu keras senak. Mula la sesak nafas. Di kerongkong mcm ada lendir tp x bole kluar. Kenapa ya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam. Utk redakan sesak nafas , segera minum segelas air suam. Utk rawatan jangka panjang pula cuba makan supplement Nuvapine A , beli kat farmasi. In shaa Allah...

      Padam
  73. assalam saya nak share skit saya pun sejak beberapa tahun kebelakangan ni mmg selalu kena attack ngan gastrik sbb tak jaga makan..makan tak teratur..makan terlalu cepat (tak kunyah dgn baik) sehingga jadik senak dan sakit diulu hati..tapi alhamdulilah saya amalkan air alkali mutiara shifaq...boleh dapat di mana mana gmp/pmp mcm toko jamu kat tesco shopping complex ada...alhamdulilah semakin baik ..tapi dgn syarat makan kena jaga ..jgn main sumbat je ..jgn perut kosong...sbb usus makin meningkat usia tahap kecergasan dah tak mcm dulu...kalau nak dapat air nih boleh msg saya di 0149834635..

    BalasPadam
  74. Assalamualaikum.. Sye kne gastrik.. Berase berdebar2..stress fikir bkn2..rase sengal2,berase denyut2 pade kiri dan ats pusar.. Sendawa selalu.. Selalu kembung... Itu gastrik kew?

    BalasPadam
  75. Setiap org lain2 kew cara simptom gasrik nye?

    BalasPadam
  76. Salam...saya dah 3 thun gastrik dan gerd kronik...da mcm2 ubat dan suppliment amik tp madih tak ok lg...3 kali buat endoskope, sekali buat ultrasound dan 4 kali buat ecg jantung...semua result ok je...tp skg ni masih xhilang lg sakit ni...skg dada,tekak dah terasa panas dan batuk..kdg2 dada plak brdenyut2....mcm da nak mati da rasa nyeee...takut jd kanser jeee....(minta dijauh kn la)...ade sape2 yg boleh mmbantu tak...appointmen hospital pon da abis da...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Semua tuh den doh raso... jangan fikir banyak2 sangat dan yang lainye jaga makan ye...makanan minyak dan angin2 jauhkan

      Padam
  77. Aasalam... Saya dah Masuk setahun setengah kena Gastrik,dah mcm2 buat n supplement saya try amik tpi still x ok lgi. Endoscopy dah 2 kali pertama buat Kat KPJ Abdul Samad,n sekali g buat Kat hospital aminah Jb, 2 kali buat ultrasound, 2 kali buat ECG... Kedua2 results sama n ok appointment pon dah x da. ... Sampai skrg Sakit x hilang g , skrg pedih Hulu hati,kembong senak loya, Kapala Sakif,(macam nak pitam pon ada..) dada n nafas mcm Susah..Saturday badam Masuk angin.. jantung pon berdebar2 laju...Kapala dah pk yg bukan2.. nak mintak@ siapa2 yg blh membantu.. semoga Allah permudahan hurusan hambe ya Aaminnn...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun sama. Dah setahun derita.
      Tak boleh nk kerja cari nafkah anak isteri.

      Padam
    2. Cuba makan garlic beli di famasi.

      Padam
    3. Halimshari, mcm mane skrg Gestrik tuan, tuan mkn garlic ada ape2 perubahan...

      Padam
  78. Assalam..sy pun dah masuk 2 bln ni sakit gastrik..seksanya Allah saja yg tahu..dah mcm2 ubat doktor yg sy mkn tapi sakitnye masih lagi berulang..kerap kembung, kerap sendawa, pedih hulu hati,jantung rasa berdeba- debar, perut mcm rasa krem je sb menanggung sakit..pergi jumpa doktor..doktor bagi mkn ubat gastric utk 2 bln..ada sesiapa tak yg boleh bantu sy ni.tolonglah..dah x tahan menanggung sakit ni..seksa betul. Kalau ada boleh share ngan sy cara mengubatinya- lin (0123097443)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Assalam sy mengalami gastrik sejak kecil...tapi tahun nie baru kena sakit yg teruk...sesak nafas, pedih ulu hati, perut pedih...mkn pun kurang teratur selalu lewatkann mkn sbb bisuk... Now nk cari penawarnya pun sy tk pasti yg mana. Jika pernah mengalami seperti sy sila minta jasa baik untuk membantu sy mencari penawarnya. Ini no sy 0182049441...terima kasih

      Padam
    2. Lin cuba yg saya bg petua traditional tu...
      Madu + kayu manis...check msg @bwh Sana.

      Padam
  79. Saya pun gastrik, tertarik dgn nuvapine. Produk apa ni, ada sape dpt terangkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul. Sekarang diCaring Pharmacy ada offer 3 kotak rm299.00 satu kotak ada 50 biji pil. Sangat membantu.

      Padam
    2. Salam....saya da mencuba NuvapineA...mmg ada nmpk kesan...harga bole thn jugk rm190 di guardian....

      Padam
  80. Baru makan nuvapine a320 seminggu
    .masih on off gastrik dan gerd..makan jugak esp..x tau la

    BalasPadam
  81. Saya ada mencuba bbrp petua traditional....ada keberkesanan....lebih lg utk buang gas dlm perut. Amalkn spt berikut
    Ambil satu mug. Letak airpns 1/4...
    Masuk serbuk kayu manis 1 suduteh...kacau rata...
    Tambah air suam...penuh
    Letak madu 1@2 sudubesar. Kacau rata.
    Minum sblom sarap@sblom tdo.
    Cubalh...mmg rasa berkesan Sgt.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana nak cari serbuk kayu manis asli. Selalunya dari indonesia dan cina yg namanya casia. Ianya beracun jika diambil banyak.

      Padam
  82. Mengapa ya.spertinya ada ketuln di atas abdomen saya..dan perut sering kram.gastrik da masuk 3 bulan blm smbuh2

    BalasPadam
  83. Minta pandangan dan alternatif yg terbaik bg pesakit gastrik seperti kami...hanya yg mengidap je tahu sakit perit nya..allahuakbar

    BalasPadam
  84. Minta pandangan dan alternatif yg terbaik bg pesakit gastrik seperti kami...hanya yg mengidap je tahu sakit perit nya..allahuakbar

    BalasPadam
  85. Minta pandangan dan alternatif yg terbaik bg pesakit gastrik seperti kami...hanya yg mengidap je tahu sakit perit nya..allahuakbar

    BalasPadam
  86. Minta pandangan dan alternatif yg terbaik bg pesakit gastrik seperti kami...hanya yg mengidap je tahu sakit perit nya..allahuakbar

    BalasPadam
  87. Byk cara rwtn gastrik.jika jngktn bakteria h.pyrolic antibiotik cara terbaik(jumpa doc).Jika bukan,ada bbr cara bgtg kp bgmna gastrik terjd.Antaranya stop asid dgn nexium/omesac/rantac/(2-3 minggu).Neutralkan asid dgn gaviscon/alucid/antacid/air alkali(ambil smasa sakit).Ambil ganaton utk pulih kesan asid pd perut/usus.Lepas tu bleh amal mkn herba;1)rebus 3 helai daun bunga raya putih+3 gls air,biar tggl 1glas.2)atau bleh ganti guna 3 tangkai kecil bunga betik/3 lai daun betik saiz tpk tangan.3)Mkn timun+ubi sengkuang.4)Kunyah 1 sudu teh jintan putih(boleh bawak bersama kita)...insyaAllah boleh cuba..kita ikhtiar dan tawakal kp Allah

    BalasPadam
  88. Byk cara rwtn gastrik.jika jngktn bakteria h.pyrolic antibiotik cara terbaik(jumpa doc).Jika bukan,ada bbr cara bgtg kp bgmna gastrik terjd.Antaranya stop asid dgn nexium/omesac/rantac/(2-3 minggu).Neutralkan asid dgn gaviscon/alucid/antacid/air alkali(ambil smasa sakit).Ambil ganaton utk pulih kesan asid pd perut/usus.Lepas tu bleh amal mkn herba;1)rebus 3 helai daun bunga raya putih+3 gls air,biar tggl 1glas.2)atau bleh ganti guna 3 tangkai kecil bunga betik/3 lai daun betik saiz tpk tangan.3)Mkn timun+ubi sengkuang.4)Kunyah 1 sudu teh jintan putih(boleh bawak bersama kita)...insyaAllah boleh cuba..kita ikhtiar dan tawakal kp Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy pun gastrik akibat jangkitan h.pylori...dah mkn antibiotik...tp smpi skrg (5 bulan) gastrik x sembuh...pedih perut, perut brbunyi, risau, jantung brdebar, tapak tangan brpeluh, kadang² sesak nafas, kurang selera mkn,berat bdn agak turun, jarang kentut,jarang sendawa, dah cuba bbrp suplemen untuk gastrik tp masih x berkesan...

      Padam
  89. assalam....
    saya nak bertanya.. saya telah menjalani rawatan skop di hospital dan doc ada memasukkan ubat di jari saya..... selepas membuat rawatan tersebut... kaki, tgn dan leher saya kerap kebas selama 1 minggu lebih dan lepas pada rawatan skop tu badan saya mula berisi di bahgian peha, kaki dan badan, muka.. sedangkan selera untuk makan tidak seberapa mana... adakah ia kesan pada ubat yang di masukkan kedalam badan.

    BalasPadam
  90. Slm..sy pun msh tcari2 apa penawar sakit sy.smpai skrg x pulih2.sy bru je lpas bsalin..skrg ni dh 52 ari lpas bsalin.y slalu nk pitam or pengsan..sesak nafas. Jantung laju bdebar2 x kira masa.xde slera mkn.rsa mcm sempit je krongkong kat leher.jua msuk hspital.ssah tdo mlm.asyik nk demam je.perut rsa sakit n senak.salu cirit birit.kepala sakit kuat bdenyut2..xtau apa sakit sy sbenanya..adakah gastrik? Dh buat scan buah pinggang, cek ecg jantung, smua doktor ckap normal..xtau ape lg nk buat..seksa nya mcm ni.dada slalu bebu nyi mcm air..

    BalasPadam
  91. Seksa gastrik ni allah sja yg thu.. Bermacam ubat dh tpi dh msuk 5 bln perut kembung angin rasa tdk selesa tlong beri prtua ubat yg berkesan yg pnh mgalami

    BalasPadam
  92. Seksa gastrik ni allah sja yg thu.. Bermacam ubat dh tpi dh msuk 5 bln perut kembung angin rasa tdk selesa tlong beri prtua ubat yg berkesan yg pnh mgalami

    BalasPadam
  93. Sya dh kena gastrik hampir 35 thn,dh bermacam mcm ubat sya mkn yg mahal yg murah semua x jln..skrng dh ok..ubat nya cuma rm 2.50 sebotol ada dkt dapur ada..ubat tersebut bernama baking soda yg isteri kita buat kek tu...hihihi..bila sakit bacuh setangah sudu baking soda dgn setengah gelas air suam..insyallah 15 minit pasti ok

    BalasPadam
  94. Sya dh kena gastrik hampir 35 thn,bermacam mcm ubat sya dh mkn,yg mahal dn yg murah.semuanya x berkesan.tapi skrng dh ok.ubatnya harga Rm 2.50 je sebotol.banking soda yg ada kat dapur tu.yg isteri buat kek.ambil banking soda setengah sudu campur dgn air suam setengah gelas minum,lebih kurang 15 minit pasti ok

    BalasPadam
  95. Sy dh 6 thn skit gastrik ni.mmg bila sakit tu mcm2 rs.hampir semua prosedur hosptl sy dh bt.skop ats & bwh.ultrasound pn dh.utk jantung ecg dh biasa bt.stress test smp echo pn dh bt.paru2 full fungtion test pn dh bt.alhmdulillah semua normal.mcm sy ada satu tambhn selain gastrik bila doc skop perut.sy ada hiatal hernia.mksudny sedikit bahagian perut dh naik keats sbb otot kawal keluar masuk mknn kat esofagus dh longgar.yg ni doc kata maslah struktur.jd mmg xblh nk bt ape selain bedah.tapi itu pilihan terakhir sbb komplikasi tinggi.jd pilihan terbaik adlah ubah gayahidup.sy dh bt ape jer pn yg doc suh tapi klu dia nk jd tu tiba2 jer trs jadi.kdg kita pn xtau ape sbbny.rwtn altenatif mmg dh mcm2 sy cuba.smp ada yg sy mkn,lps sebln sy check drh.bacaan kretinin sy tinggi.doc suh sy stop ape2 suplimen yg sy mkn.sy pn xbgtau pn doc tu sy mkn suplimen tu.tapi dia mcm blh agk.setakat ni msh blm jmp yg sembuhkn lg.mdh2n inyaallah jmp la nnt.jd sy syorkn klu nk mkn ape2 ubat semulajd kena semak btl2 sbb blh bhayakn kesihatan mlh nyawa.alhmdulillah mase sy cpt g check.smp skrg sy msh jg pemkann.mash ada apptmt hosptl dan msh mencari ubat yg sesuai utk sy.sy yakin tiap penyakit ada ubatny.sape2 yg sakit sm mcm sy sm2 la kita usaha.yg penting dlm byk2 doc yg sy jmp.semua mtk sy kwl stress.so semua kena bykkn relax

    BalasPadam
  96. Saya dah 10 tahun gastrik hm ..tp tak tahu nk uruskannya ..makan pon still sakit ..tak makan lagi sakit ��

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teruskan ikhtiar yer, jangan putus asa. Dah pernah cuba ESP? Cubalah, mana tahu serasi :)

      Padam
  97. Saya dari bulan lepas kena gastrik.sesak nafas,pedih ulu hati,sakit perut dan kena makan setiap 3 jam.tapi saya pelik sebab sekrang masih lagi kena makan setiap 3 jam walaupun perut tak kembung and tak sesak nafas,tak sakit ulu hati cuma tula bila tak mkn setiap 3 jam perut mmg pedih.kenapa ya.mmg mcm ni ke sakit gastrik.

    BalasPadam
  98. Macam² kisah gastrik ni kan. Apapun, saya harap untuk semua yang diuji akan cepat² pulih ya.

    Saya sendiri ada beberapa customer gastrik. Alhamdulillah, mereka dah makin pulih. Ofkos saya pun tumpang happy :)

    BalasPadam


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

FAZI FUZZY CAKES