Rak Buku Bacaan Harian ku

Fazi's read book montage

Martha Stewart's Cookies: The Very Best Treats to Bake and to Share
Hello, Cupcake
Cake Pops: Tips, Tricks, and Recipes for More Than 40 Irresistible Mini Treats
Martha Stewart's Cupcakes: 175 Inspired Ideas for Everyone's Favorite Treat
What's New, Cupcake? Ingeniously Simple Designs for Every Occasion
BakeWise: The Hows and Whys of Successful Baking with Over 200 Magnificent Recipes
The Face Food Bento Book
Hello, Cupcake! What's New?
100 Sunnah Rasulullah SAW Yang Dilupakan
Imam Syafie Pejuang Kebenaran
Misteri Firaun: Musuh Para Nabi
Laksamana Cheng Ho: Pemimpin Armada Lautan Barat
Sejarah 25 Rasul
Solat Sunat - Kaitannya dengan Keperluan Masa Kini
Siri Kisah Teladan Para Sufi Siri 1 - Hasan Al-Basri
Cara Makan Rasulullah (SAW): Makanan Sihat Dan Berkualiti
Aura Personaliti Warna
Allah Tidak Pernah Jauh
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat Tapi Anda Malu Bertanya
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat 2 Tapi Anda Malu Bertanya


Fazi Fuad's favorite books »

AHLI PERPUSTAKAAN


Wahai orang-orang yang beriman!, Peliharalah oleh kamu dan ahli keluarga kamu dari (dicampakkan) Ke dalam api neraka, yang bahan bakarnya terdiri dari batu-batu dan manusia.
(Surah At-Tahrim: Ayat 6)

Ahad, 29 Januari 2012

BAHAYA GASTRIK


                                    




Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh wahai sahabat-sahabatku.  
Sejak akhir-akhir ini angin gastrik saya makin menjadi-jadi. Nak rukuk pon sudah rasa sakit. Dalam seminggu sudah 3 kali saya berulag alik ke klinik untuk datangkan rawatan. Di tambah pula dengan sakit tekak. Bermula sebelum pulang balik kampung rumah ibu mertua untuk meraikan Tahun Baru Cina bersama. Suami saya seorang saudara baru yang berbangsa cina.  Walaupun suami sudah berlainan agama dengan keluarganya, peluang untuk bersam keluarga ketika perayaan keluarga tidak dilepaskan. Inilah masanya untuk beramah mesra, bertanya khabar sesama adik beradik yang jarang berjumpa.  

Berbalik pada angin gastrik. Sebelum ini angin gastrik rasa yang paling teruk 3 tahun yang lalu. Kini ia datang kembali. Kali ini angin gastrik sudah sampai ke ulu hati, ia seperti menekan-nekan dada. Seperti tidak boleh bernafas. Ingatkan sakit dada atau lelah. Apabila berjumpa doktor kali ke-2, doktor kata angin gastrik sudah naik ke dada. Bahaya juga ni, rasa nak mati je ketika ke sakit gastrik macam ni. 

Saya ada buat sedikit kajian tentang gastrik di laman sesawang. Semoga dengan ilmu yang sedikit sebanyak ini dapat menbantu kita yang mengalami sakit gastrik.

GASTRIK


Gastrik atau istilah perubatannya, gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut.


Penyebab Gastrik

Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.

Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.

Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.

Punca-punca lain Gastrik:
Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
Pengambilan alkohol yang berlebihan
Pengambilan kokain
Merokok
Stres
Gangguan autoimun
Penyakit crohn
Radiasi dan kemoterapi
Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
Rembesan asid gastrik yang berlebihan
Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.

Gastritis Terbahagi Kepada Dua:
Akut, apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.
Kronik, terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.





Tip Sepanjang Bulan Puasa
  • Mengambil berat tentang pemakanan semasa bersahur bukan hanya disebabkan oleh masalah gastrik tetapi kerana ia merupakan amalan yang disunatkan
  • Bersahur pada waktu menjelang imsak dan bukannya sebelum tidur
  • Bersederhana semasa berbuka dan tidak mengambil makanan berlebihan kerana ini mungkin menyebabkan sebu hulu hati
  • Mengelakkan makan sepanjang malam dan tidur dalam keadaan perut yang penuh. Keadaan ini hanya membebankan usus yang sepatutnya berehat semasa tidur. Oleh itu, makanlah antara tiga hingga empat jam sebelum tidur.
  • Elakkan tabiat terus tidur sebaik makan sahur kerana ia menimbulkan masalah pada sistem penghadaman.
  • Ada sesetengah individu yang alah pada makanan tertentu seperti cuka dan rempah. Jadi, elakkannya.
  • Begitu juga, elakkan makanan yang berlemak
  • Sesetengah sayuran mengeluarkan banyak gas seperti brokoli, kubis dan kacang soya. Hindari makanan ini.
  • Bersahur dengan makanan dan bukan sekadar minum air supaya dapat mengisi perut yang kosong.
  • Amalkan solat tarawih bagi memudahkan penghadaman makanan.

SIMPTOM sakit atau senak perut tidak menjurus kepada gastrik semata-mata. Banyak penyakit lain yang membabitkan gejala sama tetapi punca berbeza seperti pedih ulu hati, batu dalam pundi hempedu, ulser perut serta radang pankreas. Sama ada individu terbabit diserang gastrik atau bukan, hanya dapat ditentukan selepas diagnosis. 

Pakar Perunding Bedah Pengkhususan Gastrousus dan Laporososkopik Lanjutan, Dr Abdul Fahmi A Karim, berkata masyarakat masih kurang memahami petanda gastrik sebaliknya memberi tanggapan sebarang kesakitan pada perut terutama ketika berpuasa adalah gejala awal penyakit ini. Katanya, gastrik atau nama perubatannya, gastrisis merujuk kepada inflamasi (radang) pada bahagian lapisan perut (mukosa) tetapi masalah lazim ini turut digunakan bagi menerangkan pelbagai gejala yang disebabkan inflamasi itu termasuk pedih ulu hati atau ketidakselesaan perut. 


"Sebelum menganggap diri diserang gastrik, individu harus mendapatkan pemeriksaan dan nasihat pakar bagi mengelakkan kemungkinan mereka menghidap penyakit lain yang lebih serius," katanya. Walaupun lapisan mukosa sentiasa beralkali dan melindungi bahagian terbabit daripada dirosakkan bahan memudaratkan seperti alkohol, ubat aspirin, makanan berasid dan pedas serta asap rokok. Apabila lapisan ini semakin terhakis, ia tidak mampu menjalankan tugas dengan baik hingga  menimbulkan radang.

"Sakit lebih dirasai apabila berpuasa disebabkan peningkatan tahap asid dalam perut berikutan ketiadaan makanan. Asid sedia ada yang membantu mencerna makanan berkumpul pada bahagian terbabit bersama asid yang terhasil secara semula jadi berdasarkan tindak balas kimia.

"Apabila keadaan itu berlaku ditambah ketiadaan pelindung mukosa, radang boleh berlaku tanpa mengira waktu. Selain pengambilan ubat dan kemestian makan sahur bagi sumber tenaga, pesakit tidak digalakkan membayangkan keenakan makanan kerana imaginasi atau faktor psikologi ini mampu meningkatkan lagi keasidan perut," katanya. 

Penghasilan asid secara semula jadi boleh berlaku menerusi tiga fasa iaitu tindak balas kimia pada otak sebaik terbayang makanan, apabila makanan di dalam mulut serta ketika proses penghadaman.

Sementara itu, jangkitan bakteria dikenali sebagai helicobacter pylori (H pylori) juga antara penyebab gastrik. Ia mampu bertahan dalam keadaan perut berasid, malah jangka hayatnya juga panjang. Dianggarkan sejumlah 74 peratus pesakit yang mengalami ulser gastrik mempunyai jangkitan Hpylori. 


FAKTA



Simptom gastrik 



* Kesakitan semakin berkurangan atau bertambah apabila makan. 

* Pedih pada ulu hati atau bahagian atas perut. 

* Terasa loya. 

* Berat badan turun. 

* Terasa pedih, sakit seperti sengal atau lapar yang teruk pada perut antara satu hingga tiga jam selepas makan atau tengah malam. 

* Najis kehitaman atau berdarah (menunjukkan ulser sudah berdarah). 

* Kerap sendawa. 



Penyakit lain berkaitan sakit perut 












Pedih ulu hati - Masalah pedih ulu hati disebabkan beberapa faktor sama ada daripada ulser gastrik (perut) atau ulser duodenum yang boleh dikategorikan kepada jenis peptik. Ulser duodenum yang boleh dikategorikan kepada jenis ulser peptik. Selain itu, refluks esofigitis atau keadaan apabila pesakit terasa asid naik ke belakang mulut (kepanasan) juga membuatkan seseorang terasa loya, payau, sesak nafas dan batuk.

Batu dalam pundi hempedu - Boleh menyebabkan seseorang pedih padabahagian ulu hati. Punca hanya boleh diperoleh menerusi ujian ultra bunyi (Ultrasound) di perut, endoskopi, ujian darah dan pernafasan. Sakit semakin teruk apabila mengambil makanan berlemak kerana ia menyebabkan hempedu mengecut seterusnya menjadi kejang. Hampir 30 peratus menghidap batu hempedu tidak berasa sakit. 




Radang pankreas - Kesakitan pada bahagian ini boleh dianggap seriuskerana ia memberi makna pankreas sudah rosak berikutan keracunan. Terlalu banyak alkohol antara punca yang membuatkan bahagian ini tersumbat atau rosak. 

Ulser perut - Terdapat tanda kemerah-merahan atau luka pada dindingmukoza. Jika dibiarkan tanpa rawatan segera, luka sedia ada menjadi bertambah teruk. Gejala ini juga boleh berlaku di bahagian usus kecil.




Semoga kita semua dapat keredhaan Allah dengan amalan kita sepanjang hayat. Kita berusaha, berdoa, dan tawakkal insya'allah


Wallahualam bi shawab



bacaan harianku

45 ulasan:

  1. Blh cuba minum air/jeli gamat. Alhamdulillah..rasi dgn sy, dh lma xkena gastrik. Bila rasa perut xslesa je, cpt2 sy minum jeli gamat. Ada org kata dh amal, tp xberkesan pun. Bg sy bkn xberkesan tp masa dan cara pengambilannya xkena. Sy ambil 2 sudu besar air/jeli gamat slps solat subuh tanpa minum air, klu xblh nak telan, blh minum sikit je air. Sy akn pastikan 2-3 jam kemudian bru sy ambil sarapan. Sama jg sblm tido, sy akan kosongkan perut 2-3 jam sblm mengambil 2 sudu bsr lagi air/jeli gamat. Ada jgk sy syorkn cara begini pd bbrp org, alhamdulillah...rasi jg dgn mrk..Wallahua'lam..

    BalasPadam
  2. Saya juga mengalami gastrik angin dlm usus tahap gaban gitu... dah cuba macam tak berkesan..finally ada rakan syorkan pati delima alhamdulillah dah beransur pulih tapi pemakanan kenalah kawal sikit..

    BalasPadam
    Balasan
    1. izyadbeauty, nk tnye, mcmne tanda2 org tu kne gastrik angin dalam usus?

      Padam
  3. Sukar nak gambarkan. Dari apa yg sy alami hilang selera mkn tak selesa dibahagian atas perut, kadang2 rasa macam tercekik sebab angin tak boleh keluar ikut bawah, runsing, malam tak boleh tidur, lepas makan pasti akan termuntah semula, kekadang angin gastrik naik ke kepala sebabkan maigrain. Dr cakap saya mengalami kemurungan bila di rujuk dgn orng tua2 mereka cakap saya mengalami sembelit angin.
    Dah setahun saya mengalaminya kini beransur ok. Dan setahun jugalah sya mencuba berbgai product terbaru pati delima. Alhamdulillah angin saya lawas sekarang. Kadang2 angin datang blk klau tak control mkn.

    BalasPadam
  4. Sukar nak gambarkan. Dari apa yg sy alami hilang selera mkn tak selesa dibahagian atas perut, kadang2 rasa macam tercekik sebab angin tak boleh keluar ikut bawah, runsing, malam tak boleh tidur, lepas makan pasti akan termuntah semula, kekadang angin gastrik naik ke kepala sebabkan maigrain. Dr cakap saya mengalami kemurungan bila di rujuk dgn orng tua2 mereka cakap saya mengalami sembelit angin.
    Dah setahun saya mengalaminya kini beransur ok. Dan setahun jugalah sya mencuba berbgai product terbaru pati delima. Alhamdulillah angin saya lawas sekarang. Kadang2 angin datang blk klau tak control mkn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dh 4 hari tkde slera mkn sbb perut kembung tp asyik sendawa je kenapa ye

      Padam
  5. sama dengan saya. sekarang pun masih rasa lagi. sampai nak tidur pun susah. tak tahu nak buat cam ne? kalau ada sesapa yang tahu macam mana nak redakan kesakitan ni. syorkanlah kat sini. mana nak dapat pati delima dengan jeli gamat tu?

    BalasPadam
  6. Pati delima dgn jelly gamat boleh beli online. Harga pun tak mahal. Jgn putus asa untuk iktiar apa saja yg dikatakan bagus mudahan Allah akan ketemukan dgn penawarnya. Saya percaya satu hari pasti akan jumpa penawar yg betul2 berkesan. Setiap penyakit pasti ada penawarnya. Yg penting usaha.

    BalasPadam
  7. Pati delima dgn jelly gamat boleh beli online. Harga pun tak mahal. Jgn putus asa untuk iktiar apa saja yg dikatakan bagus mudahan Allah akan ketemukan dgn penawarnya. Saya percaya satu hari pasti akan jumpa penawar yg betul2 berkesan. Setiap penyakit pasti ada penawarnya. Yg penting usaha.

    BalasPadam
  8. sy alah pada cuka. mula2 sy biarkan, tp kali yg terakhir ni serangan yg paling teruk. rukuk pn x boleh. drive pi klinik pn rse sengsara. doctor ckp gastrik n angin dh byk dlm perut. skrg dh lega tp sakit ade lagi. doc ckp kene kawal, gastrik ni sampai bila2 ade. 10 tahun lg x elok, akan jadik ulser.x pantang lg, 10 tahun lg akn jadik kanser. takutnyeeeee....

    BalasPadam
  9. terima kasih atas info yg sangat berguna. saya baru saja dpt tahu yg saya ada gastric. selama ni sakit perut ingat kembung biasa sampai satu masa nk tarik nafas rasa sakit di bahgian atas dada. Doktor sahkn saya ada gadtric. Pantang mkanan yg berminyak..pedas dan tidak boleh makan berasaskan susu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ada penawar untuk gastrik kronik. Ramai yang telah mencuba dan dapat manfaat daripadanya iaitu jus BIODELIMA. Gastrik yang tidak dirawat boleh bertukar menjadi kanser usus/perut. Cegah Sebelum Parah.

      Sila layari www.biodelima.com.my. Untuk tempahan dan keterangan lanjut sila sms/hubungi 0193622579.

      Cubalah.. mana tahu biodelima dapat menyelesaikan masalah anda.

      Padam
    2. Buah delima yang diadunkan dengan makanan2 sunnah yg lain disebutkan didalam al-quran bukan sekadar untuk penjagaan perut sahaja... tetapi terlalu banyak khasiat yg sukar digambarkan.

      Padam
    3. Perut kembung kerap sendawa pedih ulu hati tiada selera makan.gastrik memg mcm ni ke

      Padam
    4. Perut kembung kerap sendawa pedih ulu hati tiada selera makan.gastrik memg mcm ni ke

      Padam
  10. Tengah sakit perut ni.. sebab tu sampai sini.

    BalasPadam
  11. Dh 4 bln ne gastrik teruk..brt badan turun mddk cam2 ubat dh cuba...:'(

    BalasPadam
  12. Perut pedih walaupun dh makan.Bangun pagi loya minum air tp keluar balik.Badan rasa letih mcm bergetar, malam susah nak tido gelisah rasa mcm panas....dah mkn ubat gastrik,ubat angin & macam2 ubat tp gini jugak

    BalasPadam
    Balasan
    1. same la kta..dlu gstrik sy xtruk tp skrg ase mnjdi2..smpai berdbar2..kdg2 tdo trjaga.

      Padam
    2. Samala..u nak info pengalam contact I 0179194141 saya kena 7tahun tak pernah sembuh walau sehari..maknanya tiap2 hari sakit sampai 7tahun dan skang

      Padam
    3. Samala..u nak info pengalam contact I 0179194141 saya kena 7tahun tak pernah sembuh walau sehari..maknanya tiap2 hari sakit sampai 7tahun dan skang

      Padam
  13. Gastrik saya sekarang alhamdulillah dah bertambah baik setelah bermacam2 benda saya cuba. Disini saya cadangkan pada yg perut selalu kembung tu jgn biarkan perut kosong setiap 1atau 2 jam makan sedikit seperti biskut cream cracker ataupun jacob yg high fiber pun bagus juga.pastu amalkan minum air halia untuk lebih mudah beli je kopi susut perut ( kandungannya beberapa jenis halia amat membantu bagi melawaskan angin dlm perut.) Disamping itu amalkan petua ini setiap pagi campur cuka epal+madu+yogurt drink (lassi)+susu segar fullcream+minyak zaitun (2 sudu besar setiap jenis lebih pun boleh terpulang masing2 ) kemudian kacau atau goncangkan supaya ia jadi seperti shake dan boleh diminum terus . Untuk lebih sedap sejukan dlm freezer sebelum diminum...cuba amalkan insyaallah. Peringatan - pastikan makanan kunyah hingga lumat sebelum menelannya dipercayai Usus kita terpaksa berkerja keras untuk menghadamkan makanan yg tidak dikunyah lumat ini antara penyebab perut berangin atau gastrik. Setiap kali diserang gastrik cuba ingatkan kembali apa yg anda makan dan bagaimana cara anda mkan sebelumnya ini penting kerana dari situ kita akan dapat mengenalpasti punca serangan.

    BalasPadam
  14. nk trylh biodelima.....

    BalasPadam
  15. Baru 2 minggu lepas saya mengalami gastrik yg saya kira mmg teruk. Kini alhamdulillah, saya beransur pulih insyallah saya akan teruskan amalan pemakanan atau jadual mkn dgn teratur. Saya cuma mengambil susu tepung, air ion beralkali yg berjenama auralife diselit dgn doa syifa juga 30 juzuk ayat suci al-quran. Minum madu suam dan mengamalkan bnyk buah2an/sayur2an. Sarapan pagi saya ambil susu dan bijiran, kdg2 makan bubur.

    BalasPadam
  16. Baru 2 minggu lepas saya mengalami gastrik yg saya kira mmg teruk. Kini alhamdulillah, saya beransur pulih insyallah saya akan teruskan amalan pemakanan atau jadual mkn dgn teratur. Saya cuma mengambil susu tepung, air ion beralkali yg berjenama auralife diselit dgn doa syifa juga 30 juzuk ayat suci al-quran. Minum madu suam dan mengamalkan bnyk buah2an/sayur2an. Sarapan pagi saya ambil susu dan bijiran, kdg2 makan bubur.

    BalasPadam
  17. Saya juga mengalami gastrik dan kekerapan berlaku ketika tidak makan konsisten dan terutamanya di bulan puasa.Pelbagai cara saya guna, alhamdullilah saya telah mencuba ESP Shaklee & alfalfa ketika melakukan puasa ganti.
    Sehingga hari ini saya masih meneruskan penggunaan produk Shaklee terutama ESP.
    Badan bertenaga, tidak terasa lapar melampau.

    Hubungi saya untuk mendpatkan maklumat lanjut : fb shnorsuzana@gmail.com

    BalasPadam
  18. Saya dah hampir 4 thn kena gastrik...agak teruk jgk.terasa macam nk mati je sakit .pedih ulu hati..sakit dlm perut...kebas2 tangan..kadang2 sakit kepala..sendawa...kentut pun byk..hari2 terasa Sakit..ade sape2 leh tolong rekemen ubat@petua yang mujarab..plzzz....wan .0132113112

    BalasPadam
  19. Daripada simptom anda tu, kemungkinan anda mengidap gerd.. gasto esophagus reflux deases, saya cadang minum jelly gamat,madu organik. Minum masa perut kosong...makan sikit2 tetapkan 3 jam atau 4 jam sekali.. dan buat permulaan amalkan makanan yg direbus dulu, sup ke ape ke.. kawalan sebegini akan mengurangkan simptom sakit berkenaan..kenal pasti makanan yg menimbulkan simptom serangan..saya pun berhasil mengawal selepas seminggu.. sbb bila pegi klinik atau hospital, ubat yg diberi itu hanya bersifat sementara..dan tak elok amal lama2 ubat hospital tu..sbb akan bawa kesan yg pada badan..

    BalasPadam
  20. Dulu saya pernah kena setahun lamanya..setiap hari sakit.macam2 ubat guna, tapi saya lawan dgn madu setiap pagi..dan disiplin pemakanan...dan saya masih tetap minum kopi susu..klu nak cari ubat baik yg menyembuhkan dengan pantas mmg tiada..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup...madu adalah penawar segala penyakit dan madu juga adalah makanan sunnah Rasulullah....tp kau usus x bersih mkn madu pn xkn ok jgk.ade hadis Abi Mutawakkil yg diriwayatkan oleh Abi Said al-Khudriyyi, tentang kisah seorg lelaki yg mengadu isterinya mengalami sakit perut. Lalu, Rasulullah SAW menyuruhnya meminum madu. Kemudian lelaki itu dtg lagi kpd Rasulullah SAW untk kali ke 2 dan seterusnya smbl memberitahu kpd Rasulullah SAW bhw prut isterinya masih skt,walaupn diberi minum madu.

      Lalu Rasulullah SAW menjawab, maksudnya : Benarlah Allah SWT dan bohong la perut saudara engkau. (Ahmad, Tarmizi, Muslim dan Bukhari)

      "Benarlah Allah SWT " dlm hadis ini yg merujuk kebenaran firman Allah SWT dalam Surah an-Nahlu ayt 69 yg menyebut bahawa madu merupakan penawar kepada segala penyakit. Manakala bohong atau kesilapan pada perut saudara engkau pula merujuk kpd perut isterinya sendiri yg tersilap sama ada daripada segi makanan yg berlebihan, penghadaman yg tidak btl, banyak bhn yg merosakkan dlm perut dan sebagainya. Maka kesimpulannya di sini, yg silap itu bukan la madu, sebaliknya perut perempuan itu sendiri yg dipenuhi oleh benda yg merosakkan....

      Perut kita terdapat usus kecil dan usus besar dan ia perlu di cuci.....dan bhn pencucinye adalah aloe vera. Di dalam aloe vera terdapat bahan Saponins. Saponins adalah sejenis bahan seperti sabun yang boleh menolong membersihkan tisu tubuh. Ia adalah sedikit antiseptik.

      Hubungi saya untuk mendpatkan maklumat lanjut : FB nuyu4ever@gmail.com atau
      FB page (nuyu4ever health care)

      Padam
  21. saya ada gastrik kronik juga saya sudah hidap gastrik sudah bertahun lamanya bila gastrik menyerang kepala sakit dan bila duduk lama atas kerusi leher saya terasa penuh angin dan rasa nak muntah kerap sendawa dan jarang buang air besar dan boleh dikatakan dalam seminggu dua kali saja buang ada kah gastrik saya dah teruk sangat dan lagi satu bila perut terasa lapar sangat sakit dan berdenyut

    BalasPadam
  22. Masuk wad pasal gastrik akut....nak cuba jeli gamat atau delima untuk penwar pula...sakit dtg cam kilat....pergi cam semut.....

    BalasPadam
  23. sy alami gastrik sjk kcik lg....mmg skt la bila da dpt gastrik ni.kn mkn dgn time yg btl.tetapkan wktu mkn.alhamdulillah skrg da mkin kurang la.skrg amalkan FOREVER ALOE VERA GEL.

    BalasPadam
  24. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  25. saya kerap sekali terkena gastrik.hampir seminggu sakit tidak juga pulih2..pelbagai ubat saya ambil.tidak juga berkesan..kalau boleh tahu.ubat apa yang terbaik untuk gastrik yang saya alami?.

    BalasPadam
  26. Salam...saya ckg lan..disini saya ingin share info bermanfaat ttg penawar gastrik yg telah menyembuhkan penyakit gastrik saya 2 thn lps...saya telah diperkenalkan olh seorg doktor homopati ttg satu produk kluaran forever living iaitu berasaskan aloevera satu2nya produk mencuci usus kita scr lembut dan berkesan...serta meyahtoksin dlm badan yg mnjadi punca penyakit...kenapa usus kita perlu dicuci?? Krn nabi pernah bersabda bahawa setiap penyakit berpunca drp perut...bila usus bersih mka penyakit lain dpt diatasi...bersyukur sgt dah berjumpa dgn penawar yg sgt berkesan..sesiapa yg berminat ttg info produk blh whatapp kpd saya ditalian 0148111556, inshaalah saya akn cuba bantu
    ReplyDelete

    BalasPadam
  27. Produk forever living ni berasaskan pemakanan sunah spt madu, delima, myk zaitun, dsb serta mempunyai status halal n sesuai utk pengguna muslim kerana ia dipasarkan diseluruh tanah arab! Saya harap dpt membantu sebyk mungkin insan yg myai msalah kesihatan dan al syifa itu dtg dr Allah..cuma ubat itu adalah salah satu ikhtiar kita utk mendapat kesembuhan n keredhaannya!!

    BalasPadam
  28. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  29. Sy skang tgh sesak nafas yg agak teruk disebabkn angin gastrik,dh dkt berapa minggu masih keadaan mcm ni,nk tido malam pun x boleh sbb sesak nafas,dh mcm2 ubat mkn tp masih x ok. Sapa2 ada petua dn penawar tolong hubungi sy 0123877764,sy merayu sangat2..

    BalasPadam
  30. Saya telah membuat pemeriksaan dlm badan secara menyeluruh. Ia padamulanya hanya utk suka2. Tp keputusan pemeriksaan doktor memberitahu bahawa terdapat h.pylori dlm perut saya. Saya agak terkejut dan cari cara utk menyembuhkannya. Saya kurang pasti apakah tahap sakit saya ini. ? Saya hanya selalu kembung perut, sendawa dan selalu kentut.

    BalasPadam
  31. sy pon trkena.angin gastrik ni..sakit kt dada..ingtkn sakit jntung tp doc ckp x..bg unby antasid suh mkn..pasti sy cuba amalkn mkn n mnum ikut time..elakkan mnum ais slps mkn n elakkan mknan yg berangincm kcg pnjg,tauge,teh kopi..alhmdulilh gstrik kian hlg..jgn bgntung pd ubt..cuba secara smulajadi in syaa Allah bkesan..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

FAZI FUZZY CAKES