Rak Buku Bacaan Harian ku

Fazi's read book montage

Martha Stewart's Cookies: The Very Best Treats to Bake and to Share
Hello, Cupcake
Cake Pops: Tips, Tricks, and Recipes for More Than 40 Irresistible Mini Treats
Martha Stewart's Cupcakes: 175 Inspired Ideas for Everyone's Favorite Treat
What's New, Cupcake? Ingeniously Simple Designs for Every Occasion
BakeWise: The Hows and Whys of Successful Baking with Over 200 Magnificent Recipes
The Face Food Bento Book
Hello, Cupcake! What's New?
100 Sunnah Rasulullah SAW Yang Dilupakan
Imam Syafie Pejuang Kebenaran
Misteri Firaun: Musuh Para Nabi
Laksamana Cheng Ho: Pemimpin Armada Lautan Barat
Sejarah 25 Rasul
Solat Sunat - Kaitannya dengan Keperluan Masa Kini
Siri Kisah Teladan Para Sufi Siri 1 - Hasan Al-Basri
Cara Makan Rasulullah (SAW): Makanan Sihat Dan Berkualiti
Aura Personaliti Warna
Allah Tidak Pernah Jauh
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat Tapi Anda Malu Bertanya
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat 2 Tapi Anda Malu Bertanya


Fazi Fuad's favorite books »

AHLI PERPUSTAKAAN


Wahai orang-orang yang beriman!, Peliharalah oleh kamu dan ahli keluarga kamu dari (dicampakkan) Ke dalam api neraka, yang bahan bakarnya terdiri dari batu-batu dan manusia.
(Surah At-Tahrim: Ayat 6)

Selasa, 24 Ogos 2010

MENYESAL PELUK ISLAM SELEPAS DENGAR CERAMAH USTAZ





Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh wahai sahabat-sahabatku. Sempena bulan yang mulia saya ingin berkongsi satu pengalaman saya dengan seorang saudara baru wanita ketika saya pergi menemai suami shooting drama. Setelah penat seharian shooting, jam sudah pukul 7mlm sementara menunggu waktu berbuka puasa kami mengisi masa dengan berborak-borak. 

Salah seorang dari kami di meja makan bertanya pada saya tentang bagaimana suami memeluk islam, adakah kerana saya suami memeluk islam?

Beliau terkejut dengan perubahan suami saya sebelum memeluk islam 4 tahun yang lepas. Sejuk mata melihat suami saya buat kali pertama selepas beliau memeluk islam. Perubahan yang ketara terserlah.

Saya katakan padanya suami saya telah memeluk Islam (07/2007)setahun sebelum kami berjumpa. Beliau memeluk Islam bukan kerana cinta atau ingin berkahwin dengan wanita melayu. Tapi kerana cintanya pada Islam setelah mendapat hidayah ketika dalam mimpi dan dari pengaulan di kalangan masyakarat Islam.

Kami bertemu jodoh selepas suami saya pulang dari umrah tahun  pertengahan tahun 2008. Kami ditemukan di rumah kakak saya buat kali pertama pada malam 1 Ramadhan. Pada 7 Ramadhan suami saya melamar saya. Kemudian kami bertunang pada 17 Ramadhan iaitu pada hari Nuzul al-Quran. Dalam masa 2 bulan kami telah melangsungkan pernikahan kami dan sah lah kami sebagai suami isteri.

Kemudian rakan semeja Si A tadi bertanya lagi
"Bagaimana awak mendidik suami, bolehke  ikut ajaran Islam?"

Persoalan yang menarik untuk dijawab. Untungnya saya, suami telah mendalami Islam sebelum beliau memeluk Islam. Beliau telah mengkali semua agama sebelum beliau memeluk Islam. Setelah membuat kajian, beliau belajar berpuasa, solat 5 waktu dan sebagainya dengan seorang ustaz.

Selepas berkahwin dengan saya , alhamdulillah saya bersyukur sangat-sangat beliau sudah tahu asas-asas Islam. Saya cuma selalu pantau solatnya sekira ada yang tak cukup atau ada yang tak betul tertibnya. Memberi semangat sekiranya rasa tersisih oleh masyarakat. Dan yang paling penting sebagai seorang isteri kena mempersiapkan diri dengan ilmu di dada untuk membimbing suami saudara baru dan memberi contoh terbaik di kaca matanya.


Setelah puas mendengar cerita mengenai kami suami isteri, salah seorang yang duduk di meja makan juga rupanya  seorang wanita saudara baru. Beliau juga cuba mencelah perbualan yang dibualkan.

Beliau berkata " Kalau akak tanya saya kenapa saya masuk Islam, saya pon tak tahu kenapa saya masuk Islam."

Kami di meja tersebut tergamam mendengarnya. Jadi Si A pon bertanya.

"Bagaimana B boleh masuk Islam?"


B menjawab, "Entahlah saya pon tak tahu kenapa saya masuk Islam. Ketika mengucap 2 kali syahadah. Tidak ada apa-apa perasaan. Perasaan itu kosong. Ada suatu hari itu selepas habis kiamulai yang disertai oleh ramai saudara baru ada takzirah. Ustaz tersebut itu menceritakan mengenai arak. Kenapa arak itu haram. Ia adalah kerana memabukkan dan adalah punca semua kejahatan.

Jadi saya bertanya pada Ustaz tersebut kalau kita minum arak tapi kita tak mabuk jadi ia tak haram la.

Ustaz tersebut tak boleh nak jawab persoalan saya. Kemudiam saya berpaling pada kawan sebelah dengan cakap yang saya menyesal memeluk Islam kerana ada rasa beban. Kawan sebelah saya pula peluk Islam kerana ingin berkahwin sahaja bukan kerana Islam juga ada rasa menyesal."

Sakit dada saya dengar penjelasan B ni. Beliau memeluk Islam tak tahu kenapa dan beliau rasa beban pula.

Kemudian B berkata lagi " Saya tanya Ustaz lagi, kenapa kita kena solat dalam bahasa arab? Ustaz tu jawab kerana Allah bercakap dalam bahasa arab. Apabila ustaz itu memberi jawapan begitu saya bukankah tuhan itu Maha Mengetahui. Hanya bahasa arab saje ke yang dia tahu. Semua soalan yang ditanya semuanya tak memuaskan hati saya."

Selepas mendengar semua cerita dari B, saya katakan padanya arak haram diminum walau setitik sekalipun haram kerana tujuan dijadikan arak itu untuk menghilangkan kawarasan akal, memabukkan, seronok dan sebagainya. Dan sayakan pada zaman Rasulullah, ketika jemaahnya sedang solat ada yang dalam keadaan mabuk akibat dari meminum arak. Selepas kejadian tersebut, Rasulullah mengharamkan arak dalam Islam dan turunnya wahyu mengenai arak diharamkan. 

"Minuman apapun kalau banyaknya itu memabukkan, maka sedikitnya pun adalah haram." (Riwayat Ahmad, Abu Daud, Tarmizi)




Mengenai bahasa arab dalam solat. Allah telah memberi penghormatan kepada Rasulullah yang berbangsa arab. Penggunaan bahasa arab digunakan. Jawapannya mudah. Kalau saya salah tolong betulkan.

Saya nasihatkan B supaya dia berguru. Dia tak boleh seorang diri tanpa bimbingan selepas  memeluk Islam. Perbualan tersebut selesai dengan masuknya waktu berbuka puasa.
Pengajaran yang saya dapat pada hari tersebut ialah, kita sebagai saudara Islam wajib bantu saudara baru kita dalam hal ehwal agama. Berikan jawapan yang mudah dan senang difahami. Jangan rumitkan agama Islam kita. Apabila mereka dengar perkara tersebut beban dan rumit, perasaan menyesal dan ingin kembali kepada agama asal akan timbul.

Selain dari itu, kita juga kena beri contoh terbaik sebagai seorang muslim. Selamatkanlah saudara baru kita. Semoga di bulan yang mulia ini kita sebagai seorangyang dilahirkan Islam dan saudara baru lebih dekat dengan Allah. Insya'allah









Saya bukanlah pakar bab agama, cuma berkongsi pandangan dan bacaan sebagai seorang insan. Semoga kita semua dapat keredhaan Allah dengan amalan kita sepanjang hayat.





bacaan harianku

3 ulasan:

  1. السلام عليكم

    Ima, tersentuh hati makyang ni, InsyaAllah Adam seorang suami yang baik dan hidayah yang diperoleh dikembangkan dengan amat baik.

    Berkenaan B tu, benar atau tidak apa yang ustaz jawab tu menjadi persoalan kepada makyang. Mungkin kerana niat awal B sudah tak betul, dan dia sendiri tak berusaha untuk meningkatkan pemerolehan hidayah, maka Allah biarkan.

    Marilah kita berdoa agar dia dapat berusaha memperoleh hidayah daripada Allah. Tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah jua.

    Dan kepada Adam marilah kita doakan agar dia tetap berada di atas jalan yang lurus. Begitu juga untuk kita semua.

    Salam untuk keluarga di sana

    BalasPadam
  2. Salam Mak Yang,

    Terima kasih kerana sudi singgah memberi pandangan untuk entry kali ini.

    Alhamdulillah & insya'allah, akan saya jaga Adam bagai menatang minyak yang penuh dengan penuh kesabaran ikuti dengan iman di dada.

    Saudara baru B tersebut mungkin ada kebenarannya pandangan mak yang. Mungkin dia sendiri tak berusaha ke arah mencari dan menjadi seorang saudara baru Islam.

    Kita doakan B agar dapat hidayah dari Allah suatu hari nanti, Insya'allah

    BalasPadam
  3. Ya rahman ya rahim..ya waddud...saya juga seperti adam...striggle for islam

    BalasPadam


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

FAZI FUZZY CAKES