Rak Buku Bacaan Harian ku

Fazi's read book montage

Martha Stewart's Cookies: The Very Best Treats to Bake and to Share
Hello, Cupcake
Cake Pops: Tips, Tricks, and Recipes for More Than 40 Irresistible Mini Treats
Martha Stewart's Cupcakes: 175 Inspired Ideas for Everyone's Favorite Treat
What's New, Cupcake? Ingeniously Simple Designs for Every Occasion
BakeWise: The Hows and Whys of Successful Baking with Over 200 Magnificent Recipes
The Face Food Bento Book
Hello, Cupcake! What's New?
100 Sunnah Rasulullah SAW Yang Dilupakan
Imam Syafie Pejuang Kebenaran
Misteri Firaun: Musuh Para Nabi
Laksamana Cheng Ho: Pemimpin Armada Lautan Barat
Sejarah 25 Rasul
Solat Sunat - Kaitannya dengan Keperluan Masa Kini
Siri Kisah Teladan Para Sufi Siri 1 - Hasan Al-Basri
Cara Makan Rasulullah (SAW): Makanan Sihat Dan Berkualiti
Aura Personaliti Warna
Allah Tidak Pernah Jauh
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat Tapi Anda Malu Bertanya
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat 2 Tapi Anda Malu Bertanya


Fazi Fuad's favorite books »

AHLI PERPUSTAKAAN


Wahai orang-orang yang beriman!, Peliharalah oleh kamu dan ahli keluarga kamu dari (dicampakkan) Ke dalam api neraka, yang bahan bakarnya terdiri dari batu-batu dan manusia.
(Surah At-Tahrim: Ayat 6)

Rabu, 2 Januari 2013

Kronologi makhluk manusia





Kronologi makhluk manusia :



Alam Roh

Di alam roh ini makhluk manusia belum lagi dipanggil manusia. Ia masih lagi dalam bentuk roh. Tak banyak yang Allah sampaikan mengenai alam ini. Apapun Roh telahpun berjanji kepada Allah untuk taat. Roh juga berumur sebaya. Yang membezakan ialah waktu roh itu dimasukkan ke dalam rahim ibu yang mengandung pada zaman ini, zaman sebelum ini mahupun zaman yang akan datang. Dalam ertikata lain setiap insan yang kita temui sebenarnya sama baya dengan kita di alam roh cuma dengan kehendak Allah Talla mereka dilahirlah terlebih dahulu di alam ini.



Alam Rahim

Roh yang dimasukkan telah ditetapkan Allah akan amal, rezeki, ajal dan sebagainya sepanjang kehidupannya di dunia. Alam yang dilalui tanpa sedar ini selama lebih kurang 9 bulan masa dunia lamanya.



Alam Hidup di Dunia

Alam inilah kita dinamakan manusia dan disini jugalah penentuan perjalanan kita yang seterusnya baik atau buruk. Tidak seperti di alam yang sebelum ini dimana kita langsung tak boleh membuat pilihan kerana Allah Taala telah memberikan ketetapan, hanya di alam ini pula kita boleh membuat pilihan samaada untuk patuh kepada perintah Allah atau sebaliknya.




Alam Barzakh

Kalau difikirkan di alam barzakh atau alam kubur kita akan diazab namun begitu azab tersebut berdasarkan kepada 5 persoalan iaitu Siapa Tuhan kamu? Siapa nabi kamu? Mana kiblat kamu? Apa kitab kamu dan siapa saudara kamu. Andai kita salah menjawab maka kita akan diazab oleh Malaikat Mungkar dan Nakir sehinggalah hari Kiamat kelak.



Padang Mashyar

Padang Mashyar pula adalah tempat yang mana semua manusia akan dibangkitkan semula selepas Kiamat untuk dihisab akan amalnya. Mereka yang bersalah juga akan diazab selama berada di sini dan sesiapa yang baik amalnya maka mereka akan dapat melaluinya dengan mudah.



Titian Sirat

Kemudian titian sirat merupakan titian yang akan dilalui menuju ke syurga dan dibawahnya neraka. Ada yang merangkak ada yang jatuh ke bawah, ada yang merasakan yang titian itu luas dan ada yang merasakan yang titian itu halus. Semuanya bergantung kepada amalan masing-masing. Bagi yang berjaya mereka akan melepasinya begitu laju hingga malaikatpun tak dapat menghalang mereka. Subhanallah.



Syurga

Bagi yang ke syurga maka mereka akan mendapat ganjaran atas kebaikan yang dilakukan di dunia sebaliknya mereka yang masuk neraka bakal mendapat balasan atas kesalahan yang dilakukan itu. Menurut riwayat syurga yang paling kecilpun besarnya 10 kali ganda lebih baik dari dunia. Di sini tempatnya amat bersih. Suci dan murni tanpa kekotoran, tiada najis, tak akan lapar dan dahaga. Kita boleh dapat apa sahaja yang kita minta walaupun apa yang kita minta itu haram sifatnya semasa di dunia namun tidak di sini. Di sini juga terdapat bidadari syurga yang sangat cantik yang kita boleh bersama menurut kehendak diri.



Apapun untuk masuk ke syurga ia terpulang kepada rahmat Allah Taala.



Neraka

Inilah tempat akhir bagi syaitan dan manusia-manusia yang engkar semasa hidupnya di dunia, orang Yahudi, Nasrani, Musyrikin, Munafiqin dan yang lainnya. Orang kafir dan berhala-berhala pula bakal menjadi bahan bakarnya.



Kalau kita lihat semua tempat yang kita lalui itu kita langsung tak boleh membuat PILIHAN. Di alam roh kita tak boleh buat pilihan nak masuk ke rahim yang ibu yang mana satu. Di alam rahim sekali lagi kita tak boleh memilih untuk menjadi seorang Islam, melayu, orang putih, hensem dan sebagainya.



Kita tak dapat membuat pilihan samada kita bakal menjadi seorang lelaki ataupun perempuan. Saya dilahirkan sebagai lelaki walhal saya tidak meminta untuk menjadi lelaki tetapi memandangkan atas kehendak Allah saya reda menjadi lelaki dan apa yang boleh saya lakukan hanyalah mengambil peranan tersebut.



Oleh itu wahai kaum perempuan sekelian, bukanlah kami para lelaki memilih untuk menjadi lelaki. Kami menjadi lelaki atas kehendak Allah Taala jadi tak perlulah anda mengejar untuk menjadi setara dengan kami dengan alasan untuk keadilan, rasa tak puas hati dan sebagainya. Adalah lebih baik anda redha dan seterusnya mengambil peranan sebagai wanita baik sebagai anak yang patuh pada kedua ibu bapa, isteri yang patuh pada suami, ibu yang memelihara anak-anak dan sebagainya.



Konflik jantina inilah yang menyebabkan ada lelaki yang ingin menjadi wanita dan wanita ingin menjadi lelaki. Kalau tidakpun wanita ingin mendapatkan hak yang sama dengan lelaki namun demikian sedarilah yang ianya adalah hak mutlak Allah untuk menentukan jantina seseorang itu. Kita cuma perlu mematuhinya.



Begitu jugalah bila kita menemui alam kematian. Selepas dari itu juga kita tak lagi punya pilihan samada untuk ke neraka atau ke syurga. Pilihan yang ada hanyalah semasa kita berada di alam dunia. Pun begitu kenapa mesti kita buat pilihan yang salah?



Kesimpulannya mudah. Kehidupan seseorang manusia itu sebenarnya ialah untuk dia membuat pilihan yang baik yang menjurus kepada persiapan diri demi menuju sebuah kematian dan ingatlah kita semua sebenarnya sedang berada dalam sebuah perjalanan yang masih panjang. Perjalanan ini akan diteruskan bila kita mati kelak di alam Barzakh.




bacaan harianku

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah,sangat menambah lagi kesedaran dalam diri..dimana bermula dan berakhirnya nanti..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

FAZI FUZZY CAKES