Rak Buku Bacaan Harian ku

Fazi's read book montage

Martha Stewart's Cookies: The Very Best Treats to Bake and to Share
Hello, Cupcake
Cake Pops: Tips, Tricks, and Recipes for More Than 40 Irresistible Mini Treats
Martha Stewart's Cupcakes: 175 Inspired Ideas for Everyone's Favorite Treat
What's New, Cupcake? Ingeniously Simple Designs for Every Occasion
BakeWise: The Hows and Whys of Successful Baking with Over 200 Magnificent Recipes
The Face Food Bento Book
Hello, Cupcake! What's New?
100 Sunnah Rasulullah SAW Yang Dilupakan
Imam Syafie Pejuang Kebenaran
Misteri Firaun: Musuh Para Nabi
Laksamana Cheng Ho: Pemimpin Armada Lautan Barat
Sejarah 25 Rasul
Solat Sunat - Kaitannya dengan Keperluan Masa Kini
Siri Kisah Teladan Para Sufi Siri 1 - Hasan Al-Basri
Cara Makan Rasulullah (SAW): Makanan Sihat Dan Berkualiti
Aura Personaliti Warna
Allah Tidak Pernah Jauh
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat Tapi Anda Malu Bertanya
Soal Jawab Remeh-Temeh Tentang Solat 2 Tapi Anda Malu Bertanya


Fazi Fuad's favorite books »

AHLI PERPUSTAKAAN


Wahai orang-orang yang beriman!, Peliharalah oleh kamu dan ahli keluarga kamu dari (dicampakkan) Ke dalam api neraka, yang bahan bakarnya terdiri dari batu-batu dan manusia.
(Surah At-Tahrim: Ayat 6)

Sabtu, 18 September 2010

ABAH-ABAH?



Assalamu alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh dan selamat hari raya wahai sahabat-sahabatku. Hari tiada apa yang menarik untuk coretkan. Cuma yang ingin saya kongsikan di sini ialah tulisan dari YEO LI SHIAN dari Kosmo .







Anak masih bebas bergerak




HAMPIR setiap kali keluar membeli-belah, pasangan Mohd. Azmi Mamat, 33, dan Salman Azztha Sulaiman, 32, akan menjadi perhatian. Sekali-sekala, ibu bapa kepada dua orang anak kecil itu turut didatangi orang yang tidak dikenali. Mereka ini sebenarnya tampil untuk memberi kata-kata sokongan.
Semuanya kerana tindakan kedua-dua ibu bapa moden itu mengikat anak-anak mereka dengan menggunakan abah-abah keselamatan (harness) setiap kali berada di luar rumah. Idea penggunaan kaedah itu ke atas kedua-dua orang anak mereka, Muhammad Adam, 4 dan Muhammad Daniel, 3, sebenarnya bersebab.
Di negara-negara Barat seperti Britain dan Switzerland yang pernah dikunjungi, senario ibu bapa ‘mengikat’ anak ketika keluar bersiar-siar merupakan satu perkara biasa. Tindakan itu juga tidak dilabelkan sebagai satu kesalahan besar.
“Kebetulan pula pada waktu itu, Adam sudah pun berusia setahun dan pandai berjalan. Jadi, apabila sekembali ke Malaysia, kami cuba mencari produk itu untuk anak-anak,” cerita Azmi yang bekerja di sebuah syarikat penerbangan tempatan kepada Kosmo! baru-baru ini.
Keputusan pasangan itu bagaimanapun gagal apabila mereka mendapati di Malaysia belum ada produk abah-abah keselamatan yang dipakaikan pada bahagian dada si kecil. Tanpa berputus asa, Azmi mencuba nasib dalam enjin pencarian, Google. Dari situlah, dia mengenali satu jenama tempatan, Bumble Bee yang mengeluarkan abah-abah keselamatan untuk kanak-kanak.
Enam bulan selepas Adam dan Daniel memakai abah-abah, pasangan itu mengakui kelebihan dan keberkesanan produk itu bukan hanya untuk kanak-kanak tetapi juga bagi orang dewasa.
“Panjang tali untuk kawal jarak anak adalah sekitar 1.5 meter. Jadi, anak masih bebas berjalan, tetapi dalam lingkungan terkawal,” tambah Salman yang merupakan suri rumah sepenuh masa.
Dilempar persepsi negatif

MOHD. AZMI dan isterinya, Salman kadangkala diingatkan sendiri oleh anak-anak mereka untuk memakaikan abah-abah sewaktu keluar membeli-belah.


Pada awal penggunaan produk itu, Azmi dan Salman terpaksa bersabar dengan pelbagai pandangan negatif orang lain terhadap tindakan mereka. Kritikan biasa seperti, ‘Menarik anak seakan-akan binatang’, cukup menghiris perasaan.
Tidak mempedulikan pandangan sesetengah pihak yang menganggap tindakan mengikat anak sebagai kejam, mereka tetap dengan pendirian peribadi.
Pasangan itu percaya bahawa penggunaan abah-abah adalah kaedah terbaik demi keselamatan si kecil. Malah, selain mampu mengurangkan risiko kehilangan anak, ibu bapa tidak perlu bimbang anak kesayangan akan merayau jauh ke kawasan yang berbahaya atau diculik.
Sama ada berada di pusat beli-belah mahupun ketika melintas di jalan raya, ibu bapa tidak perlu lagi bermandikan peluh mengejar anak mereka.
“Sekarang bila keluar rumah, anak sendiri yang minta untuk dipakaikan abah-abah. Mak mentua sendiri pun dah belikan satu untuk cucunya yang seorang lagi di Johor Bahru,” tambah Azmi sambil memberitahu kedua-dua orang anaknya dibenarkan memilih corak abah-abah keselamatan mereka.
Hakikatnya, penggunaan abah-abah dalam kalangan kanak-kanak bukan satu fenomena moden. Di negara-negara Barat, abah-abah dipercayai telah wujud seawal abad ke-17 sehingga ke-19. Imej kanak-kanak menggunakan sejenis tali pengikat ketika baru belajar berjalan banyak direkodkan dalam lukisan pada era itu.
Tetapi, populariti penggunaan abah-abah melonjak sekitar abad ke-20 seiring dengan kepesatan pembangunan bandar-bandar besar. Perasaan bimbang terhadap bahaya anak berjalan di jalan raya mendesak majoriti ibu bapa mengambil langkah menggunakan abah-abah. Keadaan ini memberi peluang kepada golongan pengeluar untuk mempelbagaikan rekaan model abah-abah itu.
Beri anak masa
PEMAKAIAN abah-abah pada tubuh anak turut dilengkapi dengan aspek keselamatan yang kukuh.


Ibu kepada dua orang anak remaja, Alicia Voon, 40, pula mula memperkenalkan penggunaan abah-abah keselamatan kepada anaknya seawal usia dua tahun. Seperti dijangka, produk baru berupa satu tali pengikat itu tidak diterima terus oleh anaknya.
Terlalu muda untuk mengetahui signifikan abah-abah, anak lelaki Alicia itu secara spontan terus menarik tali yang diikat pada pergelangan tangannya. Cubaan untuk melepaskan diri itu nyata bersebab. Ini kerana tiada seorang pun kanak-kanak normal yang aktif suka jika pergerakannya dihadkan.
“Anak perempuan saya lagilah lasak macam lelaki. Dia langsung tidak mahu dipakaikan dengan abah-abah,” ceritanya tentang pengalaman lebih sedekad lalu.
Pada tahun 1990-an, penggunaan abah-abah keselamatan untuk kanak-kanak kecil seperti tidak pernah diketahui di Malaysia. Jadi, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) FD International Sdn. Bhd., itu hanya berjaya mendapatkan produk itu dari negara jiran terdekat, Singapura untuk dieksperimentasi buat anak-anaknya.
Pelbagai usaha diambil untuk meyakinkan anak-anaknya agar menerima abah-abah keselamatan itu. Namun, segalanya hanya berjalan lancar selepas Alicia menunjukkan kegunaan abah-abah menerusi klip-klip video kepada anak-anaknya.
Revolusi abah-abah keselamatan
Abah-abah pertama yang dibelinya pada ketika itu hadir dengan rekaan paling asas dan ringkas. Tiada beg bermotifkan haiwan-haiwan comel tiga dimensi (3D), produk itu hadir dengan seutas tali bagi mengikat bahagian pergelangan tangan si kecil.

ALICIA antara peneraju dalam jualan produk abah-abah keselamatan si kecil.


“Material yang digunakan untuk menghasilkannya juga agak kasar dan keras,” tambah Alicia.
Menurutnya, masyarakat hanya sedar tentang keperluan untuk mengawal anak menerusi kaedah baru selepas berlaku kejadian kehilangan anak berprofil tinggi seperti ke Muhammad Nazrin Shamsul Ghazali atau Yin kira-kira tiga tahun lalu. Yin yang berusia lima tahun pada ketika itu telah terlepas daripada pandangan bapanya di sebuah pusat beli-belah di Kuala Lumpur.
Berikutan kejadian itu, wanita dari Bumi Kenyalang itu mula memperkenalkan abah-abah keselamatan dua-dalam-satu di bawah jenama tempatan, Bumble Bee sekitar dua tahun lalu. Abah-abah keselamatan keluaran jenama itu adalah lebih moden dan hadir dengan rekaan binatang yang lebih comel.
Tambah Alicia, watak-watak lembu, monyet dan singa merupakan antara pilihan produk yang dikilangkan di China itu. Diperbuat daripada material tahan lama dan tidak mudah memerangkap habuk, penerimaan masyarakat terhadap penggunaan abah dikatakan agak memberangsangkan pada hari ini. Buktinya, abah-abah Bumble Bee akan diulang keluar pada purata 9,000 buah setiap tahun berbanding pada awal ia diperkenalkan.
“Imej rama-rama merah jambu ini sangat popular. Lebih-lebih lagi dalam kalangan kanak-kanak perempuan,” katanya sambil memberitahu rekaan watak abah-abah Bumble Bee akan ditentukan oleh sekumpulan pereka syarikatnya.
Dia berkali-kali menekankan bahawa berjalan dengan abah-abah sebenarnya tidak menyusahkan anak. Sebaliknya, ibu bapa hanya perlu menggenggam erat penghujung tali ketika keluar bersiar-siar bersama si kecil. Ciri-ciri abah-abah keselamatan yang boleh dilaraskan itu menjadikannya sesuai digunakan oleh kanak-kanak berusia 18 bulan ke atas.
Kesan psikologi

ABAH-ABAH keselamatan dua dalam satu berjenama Bumble Bee ini hadir dalam enam rekaan berbeza.


Pengasas Tommi Guard Child Safety Harness, Maureen Dempsey Baker dalam laman web yang dikendalikan di Los Angeles, Amerika Syarikat (AS) adalah bukti betapa senangnya mengawal anak dengan abah-abah. Malah, penggunaan abah-abah dengan reka bentuk tertentu dipercayai mampu mencegah kecederaan pada tubuh anak.
Jelasnya, pakar pediatrik pernah menyatakan bahawa kebanyakan kecederaan umum biasanya terjadi pada bahagian bahu dan lengan apabila ibu bapa menarik anak yang jatuh ketika memegang tangan mereka.
“Tetapi penggunaan abah-abah dapat membantu memberi petunjuk kepada anak sambil membenarkan sokongan pada bahagian paling kuat mereka iaitu dada,” tambahnya.
Seorang pakar pediatrik, Dr. Ling Shiang Yih yang dihubungi Kosmo! bagaimanapun berpendapat, kanak-kanak tidak sepatutnya ‘diikat’ untuk mengehadkan kebebasan mereka. Sebaliknya, menerusi pendidikan dan disiplin yang betul, anak hiperaktif juga boleh ‘dijinakkan’. Bilangan anak yang kecil dalam kebanyakan keluarga hari ini juga bermakna tidak timbul masalah untuk ibu bapa memberi didikan berkualiti kepada anak.
“Saya rasa penggunaan abah-abah keselamatan pada anak adalah satu tindakan melampau. Adalah normal jika seseorang kanak-kanak itu aktif,” katanya sambil memberitahu, setiap kanak-kanak berhak menikmati sedikit kebebasan yang berpatutan.
Sementara itu, Pakar Psikologi Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Madya Dr. Samsilah Roslan berkata, buat masa ini belum terdapat kajian konklusif mengenai kesan negatif penggunaan abah-abah oleh kanak-kanak.
Baginya, hubungan akrab atau perapatan (bonding) antara ibu bapa dan anak yang terpupuk sejak zaman kanak-kanak lagi adalah perkara paling mustahak. Perapatan yang baik terbentuk ketika anak berusia sekitar setahun hingga tiga tahun. Tindakan tersebut boleh memberi kesan positif terhadap tumbesaran anak apabila dewasa nanti.
“Kalau ibu bapa boleh pegang, sentuh atau dukung anak termasuk ketika berada di luar rumah, itu lebih baik.
“Jadi, abah-abah keselamatan boleh menjadi pilihan terakhir ataupun hanya sebagai sokongan,” katanya kepada Kosmo! sambil menekankan kepentingan mendidik anak menerusi perbualan.




bacaan harianku

1 ulasan:

  1. What does this deals on hotels in Honolulu, Kissimmie, Philadelphia
    and Toronto. Imagine this communication way to Bath & trunk whole kit and boodle' disastrous Friday Facebook pageboy and peruse holiday promotions. Every coupons is worthful; even if you have more than financial common sense and it beats any measure IRA retreat plan. Indian fertilizer buyers are improbable to agree to new coupons, savings and promotions as they try to compete with their nearest competitors. They besides make sure that the apparel on offer are Tremendous strategy is probing On-line.

    Here is my homepage - code
    Also see my page: code

    BalasPadam


LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

FAZI FUZZY CAKES